|
Auteur |
Bericht |
linnnah
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 2
|
Geplaatst: zo 30 aug 2009 13:57 Onderwerp: Marktplaats ed |
|
|
Hi, weet iemand misschien wat precies de rechten/plichten van de kopers/verkopers zijn op sites zoals marktplaats enzo?
Ik weet dat de regels van consumentenkoop waarsch niet van toepassing zijn en dat de gewone regels van koopovereenkomst van toepassing zijn (gezien het particulieren zijn). Maar hoe zit het precies met de rechten / plichten aangezien het voornamelijk 2e hands producten zijn, hoe zit het dan met garantie en wat is de rol van bv marktplaats zelf (ik weet dat bv marktplaats zelf zegt nergens wat mee te maken te hebben, maar toch helpen met veilig handelen in de vorm van voorlichting en een soort van kopersbescherming, maar zijn zij echt wel totaal niet aansprakelijk?)
Weet iemand hier misschien meer vanaf? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 30 aug 2009 16:54 Onderwerp: |
|
|
Dan gelden de algemene regels voor overeenkomsten, welke afspraken die specifieke overeenkomst inhoudt (bijvoorbeeld m.b.t. garantie) en hoe partijen zich, ook ten opzichte van hun wederpartij, dienen te gedragen (denk aan de r&b, maar ook aan bijvoorbeeld de onderzoeksplicht).
De regels van consumentenkoop zijn natuurlijk wel van toepassing als de wederpartij handelt in de uitoefening van zijn bedrijf of beroep.
Marktplaats is gewoon de facilitator, net zoals de krant dat is voor advertenties. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
linnnah
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 2
|
Geplaatst: zo 30 aug 2009 19:49 Onderwerp: |
|
|
Dank je wel!
Dit dacht ik inderdaad zelf ook, was heel benieuwd of er misschien toevallig toch nog bijzondere regels of uitzonderingen waren mbt marktplaats |
|
|
|
 |
|