|
Auteur |
Bericht |
Daisai
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 06 sep 2009 14:23 Onderwerp: Bomen rond de maas en wie betaalt schade aan scheepsschroef? |
|
|
Zoals je ziet in dit artikel
http://www.deweekkrant.nl/files/pdfarchief/DWK/20071226/DWK_DWK-1-18_071226_1.pdf
Worden bomen rond de maas niet weg gehaald, heel leuk voor die ecologie maar er is een probleem.
Nou vaar ik veel op de maas en ik weet dat bij hoog water die bomen ook onder water staan en dat er takken afbreken.
Nu is mijn vraag:
Wanneer er dus schade is aan de schroef van een schip door takken die komen van die bomen , wie is er dan verantwoordelijk voor die schade ?
Is het niet zo dat rijkswaterstaat verantwoordelijk is voor het goed onderhouden van de vaarwegen dus ook ervoor te zorgen dat er geen takken in die vaarwegen drijven.
Het laten liggen van die bomen vergroot alleen maar het risico voor de scheepsvaart dat die schepen schroefschade krijgen.
Schroefschade kan meer schade toedoen aan je schip dan alleen de schroef, bij langdurige schade aan een schroef kan de schroefas zelfs nog beschadigen.
Ook hebben meeste schepen niet eens de tijd of geld om een schroef te vervangen. |
|
|
|
 |
Daisai
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 16 dec 2009 21:34 Onderwerp: |
|
|
Bijna 300 views , 0 reply's.  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 16 dec 2009 22:41 Onderwerp: |
|
|
Volgens het artikel haalt Rijkswaterstaat wel de bomen weg die gevaarlijk zijn voor de scheepvaart, en worden bomen die nog gevaar kunnen gaan opleveren duidelijk gemarkeerd.
Onder die omstandigheden lijkt het mij dat Rijkswaterstaat voldoende zorgvuldig handelt, zodat Rijkswaterstaat niet aansprakelijk is als een schip desondanks schade oploopt. Die schade blijft dan voor rekening van de eigenaar van de boot.
Die eigenaar kan natuurlijk proberen aan te tonen dat Rijkswaterstaat juist wél onzorgvuldig heeft gehandeld. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Doremi
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 18 dec 2009 10:46 Onderwerp: |
|
|
In principe kan degene die zijn/haar onderhoudsplicht ten aanzien van een weg niet of niet op een goede manier heeft ingevuld aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van de slechte onderhoudstoestand van een weg. Dat geldt naar wordt aangenomen ook voor de beheerder van een vaarweg.
Maar er geldt geen absolute resultaatsverplichting of een risicoaansprakelijkheid.
Van de weggebruiker wordt de nodige voorzichtigheid verwacht en van de wegbeheerder dat deze bijzondere gevaren markeert. Hier zijn kennelijk maatregelen getroffen om de vaarweggebruikers te attenderen op de kans dat zich takken in het water bevinden en deze er toe te bewegen het vaargedrag aan te passen aan de gewijzigde omstandigheden. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 18 dec 2009 13:49 Onderwerp: |
|
|
Dat doen ze ook, staat in hetzelfde artikel;
Wel plaatst Rijkswaterstaat waar