|
Auteur |
Bericht |
Hendrik123
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 11 sep 2009 23:18 Onderwerp: Dagvaarding uitbrengen |
|
|
Beste mensen,
ik ben hier nieuw, maar het ziet er prima uit!
Even mijn vraag: ik ben een klein ondernemertje dat altijd prima wordt betaald door zijn opdrachtgevers, tot nu...
Ik heb eenvordering van een paar duizend euro op een opdrachtgever die niet wil betalen, hoewel we een schriftelijke overeenkomst hebben en ik normaal geleverd heb. Ik heb uiteraard aangemaand, in gebreke gesteld en juridische stappen aangekondigd.
Ik heb me een beetje ingelezen, en zie dat ik een dagvaarding moet uitbrengen via een gerechtsdeurwaarder, klopt dat? Dat kan dus niet zelf? Zo ja, zijn er voorbeelden op internet?
OK., vraag 1: op wat voor kosten moet ik dan ongeveer rekenen en wat krijg ik daarvoor? Ook een beetje juridisch advies? Deze zaak lijkt niet erg ingewikkeld...
Vraag 2: kan de tegenpartij, door bv. een advocaat in de arm te nemen, zijn kosten zo hoog opschroeven dat het risico dat ik evt. verlies (is er altijd) onaanvaardbaar wordt?
Vast bedankt,
Een leek...  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 12 sep 2009 0:23 Onderwerp: |
|
|
Het gaat erom dat alleen een gerechtsdeurwaarder rechtsgeldig een exploit kan uitbrengen (art. 45 lid 1 Rv). Dit is in het belang van de rechtszekerheid, want er moet zekerheid bestaan dat de gedagvaarde persoon op de hoogte is gesteld van de vordering. De dagvaarding mag je in principe zelf schrijven.
Als je verliest en wordt veroordeeld in de proceskosten betaal je een forfaitair bedrag, dat wil zeggen een standaardbedrag voor de voor de verdediging van de gedaagde noodzakelijke handelingen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Hendrik123
|
Geplaatst: za 12 sep 2009 3:08 Onderwerp: |
|
|
Dank voor het antwoord.
Is ergens na te gaan, of misschien weet je het uit je hoofd, hoe hoog die forfaitaire bedragen in dit geval zijn? |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 12 sep 2009 9:11 Onderwerp: |
|
|
Hendrik123 schreef: | Is ergens na te gaan, of misschien weet je het uit je hoofd, hoe hoog die forfaitaire bedragen in dit geval zijn? | Waarom spreek je daar zelf niet gewoon een of twee deurwaarders over aan??
Je schrijft de klant te hebben gemaand, etc.; ga er overigens van uit, dat je de klant ook hebt aangesproken en gevraagd naar de reden, waarom hij niet betaalt, zoals op dit forum tenminste hier eerder aan de orde was??; kan mogelijk ook invloed op de kosten hebben. |
|
|
|
 |
Hendrik123
|
Geplaatst: za 12 sep 2009 11:12 Onderwerp: |
|
|
Ik wil er hier niet et veel oer uitweiden, maar het betreft hier een verschil van inzicht over of mijn werk voor verdere doeleinden gebruikt mag worden of dat dat inclusief is. Zoals je begrijpt: volgens mij moet er voor verder gebruik extra worden betaald.
Je opmerking over de invloed op de kosten kon ik even niet plaatsen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 13 sep 2009 12:24 Onderwerp: |
|
|
Hoe veel is "een paar duizend euro" in concreto? Want voor alles boven de 5k geldt een verplichte procesvertegenwoordiging (oftewel: moet je een advocaat inzetten).
Als je zelf die dagvaarding maakt, vergeet dan niet ook even de wettelijke rente mee te tellen. En vraag natuurlijk om een kostenveroordeling.
Heb je een standaardje tot je beschikking? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 13 sep 2009 17:26 Onderwerp: |
|
|
En om het oordeel bij voorraad uit te spreken.
@bona fides: Als je zonder jurist naar de kantonrechter krijg je dan wel de kosten die moest maken terug? Ik kan dat niet uit de tabel halen. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 13 sep 2009 17:42 Onderwerp: |
|
|
Alfatrion schreef: | @bona fides: Als je zonder jurist naar de kantonrechter krijg je dan wel de kosten die moest maken terug? Ik kan dat niet uit de tabel halen. |
Ik neem aan dat die tabel alleen geldt voor beroepsmatig gemaakte kosten (zoals in het bestuursrecht).
Mijn link naar de tabel was vooral een antwoord op vraag 2: wat als de wederpartij een advocaat inschakelt en wint. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Hendrik123
|
Geplaatst: zo 13 sep 2009 18:22 Onderwerp: |
|
|
Mag ik aannemen dat alleen de werkelijke en aantoonbare kosten worden 'vergoed', of is dit inderdaad forfaitair? In dat laatste geval zou een partji die geen kosten heeft gemaakt ze toch op kunnen eisen, en dat lijkt mij vreemd.
Dank voor de link: http://rechtspraak.nl/Naar+de+rechter/Landelijke+regelingen/Sector+civiel+recht/Liquidatietarief+rechtbanken+en+gerechtshoven.htm
Maar... eeh... kan iemand svp. even onder elkaar zetten welke kosten mijn tegenpartij in dit geval zou kunnen claimen?
Nogmaals: hij krijgt alleen een dagvaarding en een uitspraak, hoger beroep sluit ik, van mijn kant, eigenlijk uit.
Dank, dank! |
|
|
|
 |
|