Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 0:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Dagvaarding uitbrengen
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hendrik123

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 11 sep 2009 23:18    Onderwerp: Dagvaarding uitbrengen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

ik ben hier nieuw, maar het ziet er prima uit!

Even mijn vraag: ik ben een klein ondernemertje dat altijd prima wordt betaald door zijn opdrachtgevers, tot nu...

Ik heb eenvordering van een paar duizend euro op een opdrachtgever die niet wil betalen, hoewel we een schriftelijke overeenkomst hebben en ik normaal geleverd heb. Ik heb uiteraard aangemaand, in gebreke gesteld en juridische stappen aangekondigd.

Ik heb me een beetje ingelezen, en zie dat ik een dagvaarding moet uitbrengen via een gerechtsdeurwaarder, klopt dat? Dat kan dus niet zelf? Zo ja, zijn er voorbeelden op internet?

OK., vraag 1: op wat voor kosten moet ik dan ongeveer rekenen en wat krijg ik daarvoor? Ook een beetje juridisch advies? Deze zaak lijkt niet erg ingewikkeld... Wink

Vraag 2: kan de tegenpartij, door bv. een advocaat in de arm te nemen, zijn kosten zo hoog opschroeven dat het risico dat ik evt. verlies (is er altijd) onaanvaardbaar wordt?

Vast bedankt,

Een leek... Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 12 sep 2009 0:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat erom dat alleen een gerechtsdeurwaarder rechtsgeldig een exploit kan uitbrengen (art. 45 lid 1 Rv). Dit is in het belang van de rechtszekerheid, want er moet zekerheid bestaan dat de gedagvaarde persoon op de hoogte is gesteld van de vordering. De dagvaarding mag je in principe zelf schrijven.

Als je verliest en wordt veroordeeld in de proceskosten betaal je een forfaitair bedrag, dat wil zeggen een standaardbedrag voor de voor de verdediging van de gedaagde noodzakelijke handelingen.

BerichtGeplaatst: za 12 sep 2009 3:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor het antwoord.

Is ergens na te gaan, of misschien weet je het uit je hoofd, hoe hoog die forfaitaire bedragen in dit geval zijn?
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: za 12 sep 2009 9:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hendrik123 schreef:
Is ergens na te gaan, of misschien weet je het uit je hoofd, hoe hoog die forfaitaire bedragen in dit geval zijn?
Waarom spreek je daar zelf niet gewoon een of twee deurwaarders over aan??
Je schrijft de klant te hebben gemaand, etc.; ga er overigens van uit, dat je de klant ook hebt aangesproken en gevraagd naar de reden, waarom hij niet betaalt, zoals op dit forum tenminste hier eerder aan de orde was??; kan mogelijk ook invloed op de kosten hebben.
Hendrik123

BerichtGeplaatst: za 12 sep 2009 11:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil er hier niet et veel oer uitweiden, maar het betreft hier een verschil van inzicht over of mijn werk voor verdere doeleinden gebruikt mag worden of dat dat inclusief is. Zoals je begrijpt: volgens mij moet er voor verder gebruik extra worden betaald.

Je opmerking over de invloed op de kosten kon ik even niet plaatsen.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 12 sep 2009 13:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Liquidatietarief rechtbanken en gerechtshoven

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 13 sep 2009 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe veel is "een paar duizend euro" in concreto? Want voor alles boven de 5k geldt een verplichte procesvertegenwoordiging (oftewel: moet je een advocaat inzetten).

Als je zelf die dagvaarding maakt, vergeet dan niet ook even de wettelijke rente mee te tellen. En vraag natuurlijk om een kostenveroordeling.
Heb je een standaardje tot je beschikking?
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 13 sep 2009 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En om het oordeel bij voorraad uit te spreken.

@bona fides: Als je zonder jurist naar de kantonrechter krijg je dan wel de kosten die moest maken terug? Ik kan dat niet uit de tabel halen.

BerichtGeplaatst: zo 13 sep 2009 17:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
@bona fides: Als je zonder jurist naar de kantonrechter krijg je dan wel de kosten die moest maken terug? Ik kan dat niet uit de tabel halen.

Ik neem aan dat die tabel alleen geldt voor beroepsmatig gemaakte kosten (zoals in het bestuursrecht).

Mijn link naar de tabel was vooral een antwoord op vraag 2: wat als de wederpartij een advocaat inschakelt en wint.

BerichtGeplaatst: zo 13 sep 2009 18:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mag ik aannemen dat alleen de werkelijke en aantoonbare kosten worden 'vergoed', of is dit inderdaad forfaitair? In dat laatste geval zou een partji die geen kosten heeft gemaakt ze toch op kunnen eisen, en dat lijkt mij vreemd.

Dank voor de link: http://rechtspraak.nl/Naar+de+rechter/Landelijke+regelingen/Sector+civiel+recht/Liquidatietarief+rechtbanken+en+gerechtshoven.htm

Maar... eeh... kan iemand svp. even onder elkaar zetten welke kosten mijn tegenpartij in dit geval zou kunnen claimen?

Nogmaals: hij krijgt alleen een dagvaarding en een uitspraak, hoger beroep sluit ik, van mijn kant, eigenlijk uit.

Dank, dank!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds