|
Auteur |
Bericht |
daanwolbertus
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 20 okt 2009 17:40 Onderwerp: Omgekatte auto gekocht via marktplaats, verkoper bekend |
|
|
Wo 7oct een auto gekocht via marktplaats. Op Ma 12oct heb ik melding gekregen van de RDW dat er iets niet in orde was. Mijn auto werd namelijk verdacht van een vals kentekenbewijs. Na eigen controle bleek het chasisnummer onder de moterkap af te wijken van het nummer op het kentekenbewijs. Ik heb persoon x waarvan ik de auto heb gekocht het voorstel gedaan de auto terug op zijn naam te zetten en daarbij het betaalde bedrag terug te geven. Persoon x ging hier niet mee akkoord. Za18oct ben ik naar de politie gegaan om aangifte te doen van oplichting tegen persoon x. De politie heeft op dat moment besloten de auto in beslag te nemen omdat na contraloe bleek dat het chasisnummer onder de moterkap was opgegeven als gestolen.
Wat zijn mijn rechten? Krijg ik de auto terug of mijn geld? De dader is bekend en ik heb de auto 100% zeker ten goede trouw gekocht. Het bedrag was niet bijzonder laag.
Alvast bedankt.
Daan |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 20 okt 2009 18:59 Onderwerp: |
|
|
De oorspronkelijke eigenaar kan de auto terugvorderen, aangenomen dat de auto minder dan 3 jaar geleden is gestolen. Jij hebt slechts een vordering op persoon x.
Om precies te zijn geldt hier art. 3:86 lid 3 BW. Aan (a) lijkt, gelet op "via marktplaats", niet te zijn voldaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Maaarten
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 35
|
Geplaatst: di 20 okt 2009 21:22 Onderwerp: |
|
|
je was voor je gevoel te goeder trouw. Ik kan me gezien de normale prijs goed voorstellen dat het chassisnummer niet gecontroleerd hebt.
volgens mij heb je op dit punt echter niet veel kans, kijk deze oude uitspraak maar.
http://www.arresten.com/goederenrecht/rb-16-04-1997-prg-1997-4852-18970-haza96-66-arrest-gestolen-golf
Een chassisnummer is makkelijk te controleren. Je bent pas te goeder trouw als bijvoorbeeld het chassisnummer overschreven is op een slimme manier.
Zelfs dan moet je nog de auto teruggeven aan de eigenaar. zoals BF al zegt.
Je hebt uiteraard een vordering op de verkoper, de rechtsgrond laat ik me niet over uit aangezien ik niet echt een civilist ben.
De auto ben je kwijt omdat we in Nederland leven, in Duitsland was dat bijvoorbeeld anders gegaan. (abstract versus causaal stelsel) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 20 okt 2009 22:06 Onderwerp: |
|
|
Goed punt. Nu weet ik niet of het een notoir feit is dat op marktplaats gestolen auto's worden aangeboden, maar het zou me inderdaad niet verbazen als de koper het chassisnummer had moeten controleren.
Veel maakt het niet uit, tenzij om één of andere reden een beroep door de oorspronkelijke eigenaar op art. 3:86 lid 3 BW niet zou zijn geslaagd (bijv. verduistering i.p.v. diefstal). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Maaarten
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 35
|
Geplaatst: di 20 okt 2009 23:02 Onderwerp: |
|
|
ja mp is een rare plek op dat vlak, je moet goed ruiken en aftasten wie wel en niet deugt.
een mercedes C klasse uit 2005, met lampen erin uit periode 2000-2004, ok tot daaraantoe, mss door dealer in 2004 vooruit gekocht, en in 2005 op naam gezet maargoed.
Erg vaak auto's met nieuwere kentekenplaten gezien, en dan tekst erbij: nooit een botsing gehad. ra ra
Trouwens, hoe lang was die verkoper actief? 1 week actief laat ik liever links liggen sowieso. maargoed, doet niet terzake. |
|
|
|
 |
daanwolbertus
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 20 okt 2009 23:35 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de reacties maar hoe zit het met mijn rechten om de kosten te verhalen op persoon x?
Het vreemde aan deze zaak is dat de auto op mijn naam is geschreven terwijl de politie al op de hooge was dat e 2 auto's op de markt waren met hetzelfde kenteken. De RDW heeft persoon x op 1oct een brief gestuurd met de melding dat deze auto verdacht was van een vals kenteken. Op 4oct heeft persoon x de auto te koop aangeboden. Persoon x heeft mij gemeld deze brief pas gezien te hebben nadat de auto al was verkocht.
Ongelooflijk dat ik deze auto nog heb kunnen kopen. Ik moet mijn geld toch terug krijgen lijkt mij!!
Maaarten schreef: | ja mp is een rare plek op dat vlak, je moet goed ruiken en aftasten wie wel en niet deugt.
een mercedes C klasse uit 2005, met lampen erin uit periode 2000-2004, ok tot daaraantoe, mss door dealer in 2004 vooruit gekocht, en in 2005 op naam gezet maargoed.
Erg vaak auto's met nieuwere kentekenplaten gezien, en dan tekst erbij: nooit een botsing gehad. ra ra
Trouwens, hoe lang was die verkoper actief? 1 week actief laat ik liever links liggen sowieso. maargoed, doet niet terzake. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 21 okt 2009 0:06 Onderwerp: |
|
|
Of persoon x het nu wist of niet, jij hebt een auto gekocht en die niet gekregen. Jij kunt de koopovereenkomst ontbinden en de koopsom terugvorderen.
Persoon x kan op zijn beurt de persoon aanspreken van wie hij de auto heeft gekocht (als x niet zelf de dief is).
De politie zal je normaal gesproken niet kunnen helpen bij het terugvorderen van je geld. Dit zul je zelf moeten doen, bijvoorbeeld door het inschakelen van een gerechtsdeurwaarder. De procedure wordt hier beschreven (een willekeurig gekozen incassobureau annex gerechtsdeurwaarder). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|