Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 24 jun 2025 20:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gedwongen woningverkoop door vreemdgaan -> schuld?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ThomasD

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: zo 02 aug 2009 23:36    Onderwerp: Gedwongen woningverkoop door vreemdgaan -> schuld? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hopelijk kan iemand mij helpen. Net een jaar geleden heb ik een samen een woning gekocht. Recentelijk heeft mijn partner de spreekwoordelijke stekker uit onze relatie getrokken omdat zij een ander heeft gevonden. Het verbreken van de relatie is 100% eenzijdig gebeurd, ik wilde absoluut graag met haar verder. Hiermee ging een hoop verdriet gepaard maar details hierover zal ik jullie verder besparen. Bijkomstigheid is dat het huis moet worden verkocht. Na een jaar is de marktwaarde nauwelijks gestegen (een klein beetje volgens enkele makelaars). Een rekensommetje leert mij dat de verkoop van het huis (met name door toedoen van de Kosten Koper die wij hebben betaald) in een forse restschuld zal resulteren.

Ik heb het huis in goed vertrouwen met mijn ex gekocht. We hebben hiervoor al langer samengewoond (huur) en onze relatie kende ook daarvoor al heel wat jaren. Ik had gen enkele reden om dit te voorzien en heb er niet eens aan gedacht me voor iets dergelijks in te dekken.
Het lijkt mij vreemd dat ik verplicht kan worden de helft van de schuld te betalen die puur is ontstaan doordat zij (en zij alleen) moedwillig en bij volle verstand deze heeft veroorzaakt.

Graag advies in deze. Kan ik verplicht worden de helft van de schuld te betalen? Jurisprudentie is zeer welkom.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 03 aug 2009 0:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp je misschien niet helemaal goed, maar verwacht je dat jouw ex je nu schadevergoeding zou moeten betalen? Dat is in ieder geval niet het geval.

Aangenomen dat alles 50-50 is gegaan is de helft van de restschuld voor jou, de andere helft voor haar.

Leeftijd: 47

BerichtGeplaatst: ma 03 aug 2009 1:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie. Ik wil inderdaad weten of mijn ex mijn deel van de schuld op zich moet nemen. Het huis is inderdaad gekocht op een 50/50 basis. Echter, door de keuze die mijn ex heeft gemaakt (tot groot verdriet van mij) moet ik vervolgens een aantal jaar krom liggen. Ik kan me zo voorstellen dat er jurisprudentie is waaruit blijkt dat vrouwe Justitia mijn situatie beschermt.
Ik mocht er een jaar geleden toch vanuit gaan dat wij langer dan nog een jaar bij elkaar zouden blijven. Dat is een afspraak die je impliciet met elkaar maakt. Op die basis heb ik met haar het huis gekocht. Zij neemt nu een beslissing waar ik de dupe van ben (zij zelf ook, maar dat neemt ze blijkbaar voor lief). We zijn geen stelletje meer, maar ik moet toch boeten voor haar keuze?

Had ik dan dan iets vast moeten laten leggen bij de notaris waardoor ik er nu ongeschonden af was gekomen? Ik kan me niet voorstellen dat mensen daar mee bezig zijn bij de aankoop van een huis...
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 03 aug 2009 2:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, zulke jurisprudentie is er niet. Anno 2009 rust er op partners geen rechtsplicht om elkaar trouw te blijven (en zo'n plicht heeft voor niet-echtgenoten ook nooit bestaan). Dit hoort gewoon bij de risico's die je neemt als je samen een huis koopt.

Je kunt overwegen om haar uit te kopen. Haar deel van de overwaarde zul je bij gebrek aan overwaarde haar niet hoeven te betalen.

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 03 aug 2009 11:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ThomasD schreef:
Had ik dan dan iets vast moeten laten leggen bij de notaris waardoor ik er nu ongeschonden af was gekomen?
Heet zoiets niet trouwen onder huwelijkse voorwaarden??
sabri

sabri

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 03 aug 2009 11:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik begrijp je misschien niet helemaal goed, maar verwacht je dat jouw ex je nu schadevergoeding zou moeten betalen? Dat is in ieder geval niet het geval.

Aangenomen dat alles 50-50 is gegaan is de helft van de restschuld voor jou, de andere helft voor haar.

Is het niet zo dat zij beide verantwoordelijk zijn voor de hypothecaire lening?

Voordat het huis verkocht kan worden zal er in dat geval een regeling getroffen moeten worden voor de restschuld. Het meest logische is dan dat er een lening wordt afgesloten om de restschuld te financieren. Dan zijn er natuurlijk 4 mogelijkheden:

1. lening op naam van TS
2. lening op naam van ex-vriendin van TS
3. gezamelijke lening op 2 namen
4. beide een lening op de eigen naam

Overigens, zolang het huis niet verkocht is is in dat geval ook de ex-vriendin mede-verantwoordelijk voor de hypotheek. De bank kan eventuele schade ook op haar verhalen als TS de hypotheek niet kan of wil betalen.

(er vanuit gaande dat de hypotheek en het huis op twee namen staat)
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 03 aug 2009 11:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sabri schreef:
bona fides schreef:

Is het niet zo dat zij beide verantwoordelijk zijn voor de hypothecaire lening?

Als je bedoelt hoofdelijk aansprakelijk, ja. Maar ik kijk nu alleen naar de onderlinge verhouding, want daar gaat het om voor het antwoord op de vraag. In de onderlinge verhouding is alles naar ik aanneem in gelijke delen gegaan (bij aankoop en financiering van het huis). Dan wordt de restschuld onderling ook gelijkelijk verdeeld.

Hoe de restschuld wordt gefinancierd doet er niet zoveel toe (voor de vraag). Het gaat erom dat beiden in de onderlinge verhouding aansprakelijk zijn voor de helft. (En tegenover de bank zullen beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de volledige restschuld.)

Quote:
De bank kan eventuele schade ook op haar verhalen als TS de hypotheek niet kan of wil betalen.

Van schade voor de bank is geen sprake. Met schade bedoelt TS m.i. dat hij schade lijdt door de "wanprestatie" van zijn ex.

Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: di 04 aug 2009 12:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thomas,
Als je in huwelijkse voorwaarden getrouwd bent/was, tja, dan wordt de verdeling pijnlijk als het op verlies aankomt (meestal zo)
Tip:
Probeer een gezamenlijke advocaat te nemen en diegene die het minst verdient vraagt de scheiding aan.
Deze komt dan waarschijnlijk in aanmerking voor een toevoeging.
Anders kost je dit juridisch spel óók nog eens duizenden euro's!
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 04 aug 2009 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik tussen de regels doorlees dan lijkt mij TS niet getrouwd en is er ook geen samenlevingscontract o.i.d..

BerichtGeplaatst: di 04 aug 2009 13:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik het begrijp was er inderdaad alleen sprake van samenwonen.

De situatie kan volgens mij dus eigenlijk niet eenvoudiger zijn. Wat gezamenlijk is (huis, inboedel, hypotheek) zal moeten worden verdeeld. De oorzaak van de relatiebreuk is m.i. niet relevant.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thomas, je vraag is begrijpelijk, maar het is toch altijd: samen de schuld of de winst delen. Jij bent niet van deze situatie uitgegaan, maar je ex natuurlijk ook niet (die heeft nl. waarschijnlijk net zo min als jij zin in allerlei afscheidsgeregel en een restschuld).

Wel zou je ex natuurlijk zelf de hele schuld op zich kunnen nemen, maar verplicht is dat zeker niet.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 06 aug 2009 16:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Wel zou je ex natuurlijk zelf de hele schuld op zich kunnen nemen, maar verplicht is dat zeker niet.

Dan moet daar wel bij de belastingdienst aangifte van worden gedaan, want over die schenking is schenkingsrecht verschuldigd.

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 31 aug 2009 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Thomas,

Eerst mijn medeleven met je verdriet. Heel veel sterkte. Mijn dochter heeft hetzelfde bij de hand gehad. Ze hadden geen samenlevingscontract. Hij bleef in dat huis en zij ging tijdelijk(anderhalf jaar) bij mij wonen tot mijn grote spijt. Maar goed hij deed niks om het huis te verkopen en dus een advocaat ingeschakeld. Heeft haar 5000 euro gekost. Kon ze goed betalen omdat ze gratis bij mij zat. Op het eind hd hij weer een relatie, die de helft van de hypotheek van mijn dochter heeft overgenomen. Hoe ze dat gedaan hebben dat weet ik niet precies meer. Kan die nieuwe relatie niet de helft van jou overnemen? Volgens mij kunnen jij en je ex op die manier iets omzeilen, maar wat dat weet ik niet meer.

Do
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds