|
Auteur |
Bericht |
knöf
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 07 aug 2009 20:58 Onderwerp: beëindigen huurovereenkomst kamer |
|
|
Een jaar lang heb ik een kamer gehuurd van iemand die een jaartje in het buitenland verbleef. Hier is netjes een contract voor opgemaakt. Tegen het aflopen van het contract gaf de verhuurder aan langer weg te blijven en vroeg of ik ook langer de kamer wilde huren. Toen hebben we in eerste instantie nog voor een bepaalde periode afgesproken (via e-mail), maar vlak daarna heb ik aangegeven bij nader inzien de huur eerder te willen beëindigen. Daar heb ik geen reactie op gekregen (ook niet na een reminder) en heb toen zelf besloten weg te gaan (naar mijn nieuwe woning).
Nu is de vraag: moet ik deze resterende huur nog betalen? Is een 'afspraak' via e-mail om het contract te verlengen geldig? Of moet je zoiets op ieder moment kunnen opzeggen?
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 07 aug 2009 22:36 Onderwerp: |
|
|
Hoeveel tijd zit er tussen het moment dat je de kamer verliet en het moment van je eerste mail aan hem dat je de huur toch maar wilde beëindigen?
En heb je alleen een email-adres van 'm? Ook geen anderen die je aan kunt spreken hierover? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
knöf
|
Geplaatst: za 08 aug 2009 10:08 Onderwerp: |
|
|
Er zaten wel een paar weken tussen. We hadden voor die tijd gewoon vlot e-mailcontact, en daarom vond ik het vreemd dat er daarna niet meer gereageerd werd. Het is haar kamer, met haar heb ik het contract getekend, dus het lijkt me niet dat ik andere huisgenoten daarop aan kan spreken.
Maar ik zou eerst vooral graag willen weten of een 'overeenkomst' via e-mail wel of niet rechtsgeldig is. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 08 aug 2009 10:42 Onderwerp: |
|
|
Ja dat is rechtsgeldig. Overeenkomsten zijn in principe vormvrij. Je kunt dus ook mondeling iets met elkaar overeenkomen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 08 aug 2009 13:01 Onderwerp: |
|
|
Als je een huurcontract voor een bepaalde periode verlengt, kun je in principe niet tussentijds opzeggen (zonder instemming van de verhuurder). De verhuurder had dus mogen aangeven niet akkoord te gaan met jouw verandering van gedachten.
Wel had de verhuurder moeten reageren op jouw latere mails.
Vraagt de verhuurder nu om betaling, of is dat nog niet duidelijk? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op ma 10 aug 2009 10:45, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
knöf
|
Geplaatst: za 08 aug 2009 15:21 Onderwerp: |
|
|
De verhuurder wil eigenlijk, nu ze terug is (en weer te bereiken), dat ik de afgesproken periode alsnog betaal.
Heb ik nu ook meer rechten omdat ze destijds niet op mijn e-mail reageerde? Mocht ik, na een paar weken op antwoord gewacht te hebben, inderdaad zelf de huur stop zetten? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 08 aug 2009 15:30 Onderwerp: |
|
|
Ik zou zeggen van niet, omdat jij niet zonder haar instemming voortijdig de huurovereenkomst kon beëindigen. Maar de precieze omstandigheden kunnen een rol spelen en die ken ik niet dus kan ik ook niet beoordelen. (En zelfs als ik ze wel kende zou ik niet met zekerheid ja of nee kunnen zeggen.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
knöf
|
Geplaatst: za 08 aug 2009 15:52 Onderwerp: |
|
|
Het komt er eigenlijk op neer dat het van beide kanten niet zo netjes is verlopen. Daarom hoop ik dat we een compromis kunnen sluiten. Ik denk ook dat dat geen probleem gaat worden, maar ik vond het wel fijn om een beetje te weten waar ik sta. Heel erg bedankt voor jullie hulp, het maakt de situatie voor mij in ieder geval een stuk duidelijker! |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 08 aug 2009 15:59 Onderwerp: |
|
|
knöf schreef: | Heb ik nu ook meer rechten omdat ze destijds niet op mijn e-mail reageerde? |
Ik zou denken dat het in ieder geval een 'verzachtende omstandigheid' oplevert.
Je wilde op een recent gedane beslissing terugkomen en de verhuurster was niet bereikbaar om daar een rol in te spelen.
Ook als je het idee had dat de verhuurster met je vertrek accoord had kunnen gaan als je haar toen gelijk bereikt had maar ook als jullie relatie tot elkaar aanleiding gaf tot een dergelijke verwachting (verliep het huren 'vriendschappelijk' of juist zakelijk?) dan zijn dat omstandigheden die een rol spelen.
Maar allemaal in de context van 'verzachtende omstandigheden' en voor wat die waard zijn. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 08 aug 2009 16:31 Onderwerp: |
|
|
Als de verhuurster nu weer terug is, dan lijkt het me niet meer dan redelijk dat ze je alleen laat betalen tot het moment van haar terugkeer. Waarbij ik aanteken dat redelijk iets anders is dan hoe het wettelijk ligt.  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|