|
Auteur |
Bericht |
herman123
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 17 aug 2009 9:53 Onderwerp: Verkopende partij komt terug op overeengekomen prijs (bed) |
|
|
Beste lezers,
Vorige week hebben mijn vriendin en ik een bed gekocht (500 euro), of in elk geval een koopovereenkomst getekend. Afgesproken was om een bepaalde kleur te kiezen voor zowel het bed zelf als de omlijsting. Volgens de verkopende partij was dit mogelijk en zaten hier geen extra kosten aan verbonden. Uiteindelijk is er een schriftelijke koopovereenkomst getekend waarin exact staat beschreven wat wij hebben gekocht.
Een dag na de koopovereenkomst werden wij gebeld met de mededeling dat de koop toch niet door kon gaan aangezien er een fout was gemaakt. De omlijsting was niet in voor de afgesproken prijs te leveren, dit was alleen mogelijk voor een meerprijs van 300 a 400 euro.
Wij zijn het hier niet mee eens en balen enorm van de houding van de winkel, zie hieronder. Op onze vraag of er bijvoorbeeld in de kosten gedeeld kon worden werd negatief geantwoord. Er kon slechts een zeer beperkte bijdrage (denk aan 50 euro) van de verkopende partij verwacht worden, alle overige kosten zou voor onze rekening komen.
Wij vragen ons af, welke rechten hebben wij als consument en welke plichten heeft de verkopende partij t.a.v. de getekende koopovereenkomst? De verkopende partij suggereert zelfs dat ze volledig in hun recht staan, iets wat wij zeer betwijfelen... |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: ma 17 aug 2009 10:27 Onderwerp: |
|
|
Wat staat er exact beschreven in de overeenkomst? Dat jullie kosteloos elke omlijsting kunnen uitzoeken of staat er zelfs dat het de betreffende omlijsting is?
Ik zou kunnen indenken dat als er staat dat "elke omlijsting" kan worden uitgezocht en het blijkt dat de omlijsting dermate duur is dat niet verwacht kan worden dat ze het geheel voor hun rekening nemen, dat de "schade" gedeeld wordt tussen jullie, dus 50-50.
Als uitdrukkelijk in de ovk staat dat de door jullie nu uitgekozen omlijsting kosteloos wordt aangeboden, dan zie ik geen andere mogelijkheid dan ze daar aan te houden. Het risico ligt bij hun. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 17 aug 2009 12:01 Onderwerp: |
|
|
Herman, mijn vraag is bijna een onmogelijk, maar ik probeer het toch...
In hoeverre was het te verwachten dat jullie bedongen prijs een reële was?
1. Was het een aanbieding in trant van: Too good to be true? Was het maw eigenlijk wel duidelijk dat de verkoper een fout maakte?
2. Of was het voor jullie de normaalste zaak van de wereld, dat jullie gekozen omlijsting binnen die prijs viel?
Ik laat het aan je eigen (eerlijke) oordeel over, maar ik geef wel vast de antwoorden.
1. Je kunt heel weinig en de verkoper is gerechtigd om de overeengekomen prestatie niet te leveren, daar er juridisch geen overeenkomst tot stand is gekomen.
2. Je kunt heel veel en de verkoper is verplicht het overeengekomene na te komen.
NOTA BENE Een meerprijs van €300-400 op een totaal van €500 spreekt niet echt in jouw voordeel, maar ook niet gelijk in jouw nadeel... |
|
|
|
 |
herman123
|
Geplaatst: ma 17 aug 2009 13:16 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Bedankt voor bovenstaande snelle reacties!
Ik zal in onderstaande antwoord geven op jullie vragen:
In de overeenkomst staat exact beschreven welke bed en welke omlijsting is gekozen. Er is geen uitzondering gemaakt voor mogelijke andere omlijstingen of vervangende omlijstingen. De bon wordt handmatig opgemaakt voor elke verkoop, het is dus zeg maar een standaard contract waarop geschreven staat welke koopovereenkomst er is afgesloten incl. prijs en het gekochte product. Op het contract staan verder geen ontbindende voorwaarden (of andere kleine lettertjes)
En mijn andere antwoord:
Naar mijn (eerlijke) mening was het voor ons niet te voorspellen dat de bedongen prijs niet reeel was. We kochten nl. een bed en omlijsting in 1, het was dus 1 complete prijs. Het was zelfs niet mogelijk om een los onderdeel te kopen. De keuze voor het bed was incl. de hoofdsteun, het enige waar wij een keuze in hadden was de kleur van het bed en de kleur van de hoofdsteun.
Wij hebben gekozen voor een optie die is aangeboden door de verkopende partij. Deze prijs kwam overeen met de prijs die ook op het bed getoond werd. Wij konden reeel dus niet verwachten dat er een (grote) meerprijs zou zitten op de door ons gekozen hoofdsteun, temeer ook omdat dit op geen enkele wijze benoemd is door de verkoper. De prijs die wij uiteindelijk hebben afgesproken was dus ook zeker geen 'to good to be true' prijs.
Wat zijn onze mogelijkheden in deze zaak?
PS. we hebben nog geen aanbetaling o.i.d. gedaan
Alvast bedankt voor jullie reactie(s)! |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 17 aug 2009 14:40 Onderwerp: |
|
|
Antwoord 2 van Dennis en de zaak verplichten de overeenkomst na te komen, daar u het aanbod heeft aanvaard volgens de koopbon. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: ma 17 aug 2009 15:14 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Antwoord 2 van Dennis en de zaak verplichten de overeenkomst na te komen, daar u het aanbod heeft aanvaard volgens de koopbon. |
Ben ik het helemaal mee eens.
Zij hebben jullie een aanbod gedaan en jullie hebben aanvaard. Jullie zijn geen experts (neem ik aan) op het gebied van omlijstingen en de prijsverschillen die zich voordoen.
Ik ben van mening dat jullie gerechtvaardigd mochten vertrouwen op hetgeen de verkoper jullie heeft gemeld. Dat de verkoper een en ander niet heeft nagekeken of enig vooorbehoud heeft gemaakt komt uiteraard voor zijn risico.
Als je het juridisch wilt hebben:
De verkoper doet een beroep op art. 3:33 BW, namelijk dat zijn wil niet overeenstemt met zijn verklaring.
Jullie kunnen je echter beroepen op art. 3:35 BW, namelijk:
"Tegen hem die eens anders verklaring of gedraging, overeenkomstig de zin die hij daaraan onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijze mocht toekennen, heeft opgevat als een door die ander tot hem gerichte verklaring van een bepaalde strekking, kan geen beroep worden gedaan op het ontbreken van een met deze verklaring overeenstemmende wil."
En mijn Username sluit naadloos aan bij wat ik adviseer:
Pacta sunt servanda: belofte maakt schuld dan wel overeenkomsten dienen te worden nageleefd  |
|
|
|
 |
herman123
|
Geplaatst: ma 17 aug 2009 15:35 Onderwerp: |
|
|
Iedereen heel erg bedankt voor al het gegeven advies!
Aangezien wij (totaal) niet bekend zijn met dit soort vervelende praktijken hebben we enorm veel aan jullie verleende advies. We zullen in een (aangetekende) brief eisen dat de verkopende partij alsnog het bed voor de overeengekomen prijs levert.
Hopelijk reageert de verkopende partij hier op, anders weet ik ook niet welke stap dan nog reeel is. Een stap naar de rechter lijkt mij wat teveel van het goede...
Iemand nog advies als de verkoper blijft weigeren  |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
|
Geplaatst: ma 17 aug 2009 15:53 Onderwerp: |
|
|
Nakoming eisen in de brief met daarbij genoemd een redelijke termijn (de gewone levertermijn noemen lijkt mij een goed plan).
Na zo'n ingebrekestelling valt er niet zoveel meer te doen zonder een harde uitspraak van de rechter. Je zou kunnen proberen om druk te zetten door een advocaat een ondertekende brief te laten sturen. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 17 aug 2009 19:02 Onderwerp: |
|
|
Misschien is het handig om eens te kijken, wat vergelijkbare bedden bij vergelijkbare zaken kosten. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
|
Geplaatst: di 18 aug 2009 8:54 Onderwerp: |
|
|
cvb schreef: | Misschien is het handig om eens te kijken, wat vergelijkbare bedden bij vergelijkbare zaken kosten. |
Waarom?
De koper heeft in beginsel een onderzoeksplicht. Echter, deze vervalt wanneer de verkopende professionele partij de koper informeert. Dat is in deze situatie gebeurd. De verkopende partij heeft verstand van zaken en heeft een overeenkomst opgesteld waarin alles vermeld staat.
Ik ben van mening dat in dit geval niet van de kopende partij gevraagd hoeft te worden om eerst nog na te gaan of het allemaal wel mogelijk is. Dit is alleen anders wanneer de prijs in verhouding tot het bestelde dusdanig uit evenwicht is dat je moet vermoeden dat er een fout gemaakt zou kunnen worden. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 aug 2009 9:42 Onderwerp: |
|
|
pacta sunt servanda schreef: | Ik ben van mening dat in dit geval niet van de kopende partij gevraagd hoeft te worden om eerst nog na te gaan of het allemaal wel mogelijk is. Dit is alleen anders wanneer de prijs in verhouding tot het bestelde dusdanig uit evenwicht is dat je moet vermoeden dat er een fout gemaakt zou kunnen worden. | Dat doe ik ook niet; ik suggereer alleen TS om op basis van wat meer marktinformatie te trachten met de wederpartij alsnog overeenstemming te bereiken, zodat, in ieder geval in dit geval relatief aanzienlijke, juridische kosten kunnen worden vermeden. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
|
Geplaatst: di 18 aug 2009 10:03 Onderwerp: |
|
|
 |
|
|
|
 |
|