|
Auteur |
Bericht |
Vix
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 08 aug 2009 9:17 Onderwerp: Concurrentiebeding |
|
|
-- verwijderd bericht ivm gevoelige inhoud --
Laatst aangepast door Vix op ma 10 aug 2009 21:11, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 08 aug 2009 10:01 Onderwerp: |
|
|
Het is zaak met je werkgever in overleg te treden en anders zou je kunnen proberen via een kort geding het beding te laten matigen / terzijde stellen. |
|
|
|
 |
Vix
|
Geplaatst: za 08 aug 2009 10:25 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Het is zaak met je werkgever in overleg te treden en anders zou je kunnen proberen via een kort geding het beding te laten matigen / terzijde stellen. |
Hoi StevenK,
Bedankt voor je advies. Ik wil sowieso in gesprek gaan met mijn werkgever, maar dit is voor mij een volgende stap. Ik wil eerst nagaan in hoeverre ik, stel dat de werkgever niet meewerkt, toch mijn plannen kan voortzetten. Als dat namelijk niet mogelijk is, moet ik eerst nog eens goed overwegen of ik de relatie tussen mijzelf en werkgever op dit moment wel wil verstoren. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 08 aug 2009 10:27 Onderwerp: |
|
|
Vix schreef: | StevenK schreef: | Het is zaak met je werkgever in overleg te treden en anders zou je kunnen proberen via een kort geding het beding te laten matigen / terzijde stellen. |
Hoi StevenK,
Bedankt voor je advies. Ik wil sowieso in gesprek gaan met mijn werkgever, maar dit is voor mij een volgende stap. Ik wil eerst nagaan in hoeverre ik, stel dat de werkgever niet meewerkt, toch mijn plannen kan voortzetten. Als dat namelijk niet mogelijk is, moet ik eerst nog eens goed overwegen of ik de relatie tussen mijzelf en werkgever op dit moment wel wil verstoren. |
Het beding is een geldige afspraak en wil je daarvan afwijken, dan moet je ofwel met je werkgever afspraken maken daarover of een uitspraak van een rechter hebben.
Of daarmee de relatie met je werkgever op het spel komt te staan,is nog maar de vraag. Dat verschilt per werkgever en is ook afhankelijk van de vraag hoe de werkgever benaderd wordt. |
|
|
|
 |
Vix
|
Geplaatst: za 08 aug 2009 12:37 Onderwerp: |
|
|
Beste StevenK,
Wederom bedankt voor je antwoord. Als ik inhoudelijk kijk naar het concurrentiebeding staat er feitelijk dat ik de komende twee jaar geen vergelijkbare werkzaamheden mag verrichten, noch in een eigen onderneming nog in loondienst.
Moet ik nu dan een baan buiten mijn beroepssector gaan zoeken, en het liefst ook 75KM verderop? (Er vanuit gaande dat mijn huidige werkgever zich strak aan het contract zal houden). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 08 aug 2009 13:16 Onderwerp: |
|
|
Buiten je beroepssector is binnen 75km geen probleem, zie art. 11 van je contract.
Er lijkt me een redelijke kans te zijn dat een rechter het beding in tijd en geografische reikwijdte verder zal beperken, maar hij zal het normaal gesproken niet geheel vernietigen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 08 aug 2009 16:18 Onderwerp: |
|
|
Best apart dat je na vertrek bij je huidige werkgever dan twee jaren niet mag werken (binnen die enorme cirkel die ongeveer half Nederland beslaat) voor een ander bedrijf in die sector.
Dat betekent sowieso verhuizen of omscholen.
Ik vind het nogal wat  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 08 aug 2009 16:29 Onderwerp: |
|
|
Zo'n beding is toch heel gebruikelijk? Ik meende dat de grens bij 60 km lag, maar goed, hoe dat ook zij: het komt wel vaker (om niet te zeggen: geregeld) voor, hoor. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 08 aug 2009 16:35 Onderwerp: |
|
|
Nja, weer wat geleerd.
Maar ik vind het nogal remmend werken op de kansen van de werknemer.
Misschien komt het juist door mijn noobheid op dit gebied dat ik dit tragisch vind.
Einde offtopic/zijweg. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 08 aug 2009 18:36 Onderwerp: |
|
|
Met de huidige regeling ben ik het ook niet eens, maar dat verandert er helaas niets aan. De wetgever heeft een poging ondernomen om de regeling aan te passen, maar de Eerste Kamer lag dwars. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Vix
|
Geplaatst: za 08 aug 2009 19:01 Onderwerp: |
|
|
Het blijft een vreemde situatie hier in Nederland.. Medewerkers die slecht presteren worden van alle kanten beschermd, mensen die verder willen kunnen tegen gehouden worden.. Hier worden zowel de werkgevers als uiteindelijk ook de werknemers niet beter van. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 08 aug 2009 22:09 Onderwerp: |
|
|
Vix schreef: | Het blijft een vreemde situatie hier in Nederland.. Medewerkers die slecht presteren worden van alle kanten beschermd, mensen die verder willen kunnen tegen gehouden worden. | Maar het is niet dezelfde partij die beide dingen doet. Troost dat wat?
Ik kan me je ergernis voorstellen, hoor, in elk geval voor wat betreft de vaak comfortabele positie van mensen die slecht presteren.
Vanuit het oogpunt van een werkgever kan ik me zo'n beding bij 'gevoelige functies' (accountmanagers bijvoorbeeld) wel voorstellen.
Maar met zo'n concurrentiebeding is het echter net een beetje als met trouwen in gemeenschap van goederen: vooraf wordt er niet nagedacht en achteraf baalt men. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: zo 09 aug 2009 7:46 Onderwerp: |
|
|
Vix schreef: | Het blijft een vreemde situatie hier in Nederland.. Medewerkers die slecht presteren worden van alle kanten beschermd, mensen die verder willen kunnen tegen gehouden worden.. Hier worden zowel de werkgevers als uiteindelijk ook de werknemers niet beter van. |
Ook tegen een concurrentiebeding wordt een werknemer - enigszins - beschermd, omdat aan de werkgever verplicht kan worden de financiële nadelige gevolgen te compenseren.
Vergeet echter niet dat je op enig moment zelf dat beding hebt aanvaard. |
|
|
|
 |
|