Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 25 jun 2025 10:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geldigheid testament na scheiden?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bee1234

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: di 25 aug 2009 23:26    Onderwerp: Geldigheid testament na scheiden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi allemaal,

Ik vroeg me het volgende af in de hoop dat iemand het antwoord weet.
De situatie is als volgt:

Mevrouw en meneer trouwen met elkaar, waar een testament wordt gemaakt waarin zij elkaar als erfgenaam aanmerken. Zij scheiden maar het testament wordt niet veranderd. Meneer wordt na een tijd opgenomen in een (psychiatrische) inrichting, waar hij, enige tijd voor zijn overlijden een briefje schrijft waaraan hij zijn vermogen toebedeeld aan een van de mede-patienten die hij kent.
Nu is de vraag in hoeverre zo'n gekrabbelde brief het testament veranderd, vooral nu mevrouw en meneer gescheiden zijn van elkaar.

Zelf denk ik in de richting dat het testament sterker staat dan het gekrabbelde briefje aan een mede-patient. Maar moet dan worden aangetoond dat meneer psychisch niet in orde was? Of is het enkele feit dat meneer en mevrouw gescheiden zijn al voldoende om het testament niet meer in overeenstemming te laten zijn met de gedachte die toen bestond (toen waren ze samen, nu niet)?

Ik hoop dat iemand me een stukje wijzer kan maken.
Heel erg bedankt!
Bianca
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martha

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 26 aug 2009 11:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte Bianca,

dat gekrabbelde briefje kunt u (naar mij schijnt) vergeten.
Meneer was in een inrichting, dus...
Bovendien gelden voor testamenten vormvoorschriften. Het lijkt mij sterk dat dat briefje daaraan voldoet.

Rest mij de vraag of er nog enige andere mogelijke erfgenamen zijn, naast de ex-vrouw. Heeft meneer kinderen of naasten?

Het is wellicht mogelijk (zo er kinderen zijn) dat de rechter het testament niet meer in lijn zal achten met de bedoeling van de erflater.

Er is reeds zo´n casus geweest, doch daar was de persoon hertrouwd. Dat speelde een grote rol. De rechter leek het duidelijk dat het niet de bedoeling was dat de ex het vermogen kreeg.

Mijn inschatting is dat de ex gewoon erfgename zal zijn, tenzij ze niet aanvaardt.
Martha

BerichtGeplaatst: wo 26 aug 2009 12:50    Onderwerp: Re: Geldigheid testament na scheiden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bee1234 schreef:
...waar een testament wordt gemaakt waarin zij elkaar als erfgenaam aanmerken.

Die frase doet mij twijfelen.
Het is (in Nederland) niet mogelijk dat twee mensen elkaar bij één testament wederzijds tot erfgenaam maken.

Vraag aan Bianca:
Bedoelt u dat de echtgenoten elk apart een testament hebben doen opmaken waarin ze de andere echtgenoot tot erfgenaam maakten?

Zo het om één testament gaat waarbij ze elkaar wederzijds als erfgenaam hebben aangewezen dan kan dit geen Nederlands testament zijn. Wellicht Duits?

Wellicht bedoelt u niet een testament, maar een verblijvensbeding? Partijen kunnen dan overeenkomen dat de gemeenschappelijke goederen na overlijden van de eerststervende aan de langstlevende toekomen.

Dit betreft dan enkel gemeenschappelijke goederen.

Ik neem aan dat na de scheiding er geen gemeenschappelijke goederen meer waren.

Zelfs als er geen testament is schijnt mij dat het kladje uit de inrichting geen waarde heeft. Het is geen officieel testament.

In dat geval (als er geen testament is) erven de naasten van de man (kinderen, ouders, broers, zusters, etc.).
Bee1234

Leeftijd: 125
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: wo 26 aug 2009 19:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties!
Ja ik bedoelde eigelijk dat hij in zijn testament haar als erfgenaam had benoemd, die zin is een beetje verkeerd! Meneer had ook een zoon (met een andere vrouw) en die was ook genoemd in het testament.

Maar eigelijk kan je er dus vanuit gaan dat een testament sterker is dan een later gekrabbeld briefje?
Is het ook zo dat een testament enkel zijn kracht kan verliezen door een nieuwer testament? Of zou een serieuzer opgesteld briefje ook het testament aan de 'kant zetten'?

Fijne avond!
Groet Bianca
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 26 aug 2009 20:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bee1234 schreef:
Maar eigelijk kan je er dus vanuit gaan dat een testament sterker is dan een later gekrabbeld briefje?

Een later gekrabbeld briefje als laatste wilsuiting heeft geen waarde, tenzij het voldoet aan art. 4:97 BW. De mogelijkheden van zo'n briefje zijn dus heel beperkt. Er kunnen geen erfgenamen mee worden aangewezen.

Quote:
Is het ook zo dat een testament enkel zijn kracht kan verliezen door een nieuwer testament? Of zou een serieuzer opgesteld briefje ook het testament aan de 'kant zetten'?

Een testament kan alleen zijn kracht verliezen door een nieuw testament.

Of de vrouw nog erfgenaam is, hangt af van de precieze bewoordingen. Als er staat "ik benoem mijn vrouw Truus tot erfgenaam", moet dat misschien opgevat worden als "als op het moment van mijn overlijden Truus mijn vrouw is, dan benoem ik haar tot erfgenaam". Dit is slechts als voorbeeld bedoeld; ik beweer niet dat mijn formulering in de praktijk echt dit effect heeft.

Leeftijd: 68

BerichtGeplaatst: ma 31 aug 2009 17:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

He ? Ik dacht dat als twee mensen gescheiden zijn dat dan een eventueel testament ook niet meer geldt. Als dat testament tijdens het huwelijk is opgesteld.

Do
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 31 aug 2009 18:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dododo schreef:
He ? Ik dacht dat als twee mensen gescheiden zijn dat dan een eventueel testament ook niet meer geldt. Als dat testament tijdens het huwelijk is opgesteld.

Het hangt af van de precieze formulering van de erfstelling in het testament.

Als je "Truus" tot erfgenaam benoemt, doet het er niet toe als je later van Truus scheidt. Als je "mijn vrouw Truus" tot erfgenaam benoemt, doet een latere scheiding er (dacht ik) wel toe. Deze draad lijkt dit te bevestigen (want Gertje was het met mij eens en zij weet hier mee vanaf). De notaris weet natuurlijk veel beter dan ik hoe een specifieke formulering precies zal worden uitgelegd.

In het normale geval zal er bij het opmaken tijdens een huwelijk waarschijnljk wel "mijn vrouw" of "mijn man" staan, zodat die erfstelling door een latere echtscheiding komt te vervallen (het testament zelf blijft gewoon geldig).

Leeftijd: 68

BerichtGeplaatst: ma 31 aug 2009 23:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt me eigenlijk heel leuk een rechtenstudie. Zolang ik het maar niet voor mezelf hoef te gebruiken. Op mn oude dag dat nog doen en mn hersens te laten kraken. Ik vind t geeneens zon gek idee. Ga er toch eens over denken. Ik heb toch tijd zat als ik wil.

do

Waar kan dat in deeltijd?????????????????????
Martha

BerichtGeplaatst: di 01 sep 2009 10:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij de meeste universiteiten kun je het in deeltijd studeren. In iedergeval aan de Universiteit van Amsterdam.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds