Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 18 aug 2025 6:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Erfenis en bijstand
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
annie.28

Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 04 aug 2009 11:30    Onderwerp: Erfenis en bijstand Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een vraagje over een erfenis en de bijstand. Mijn vader is onlangs overleden en ik verwacht een erfenis van zo'n tienduizend euro. Nu zit ik met een aantal vragen gezien de afwikkeling ervan:

- Moet ik nu aangeven dat ik een erfenis verwacht of pas op het moment van toekening waarbij duidelijk is om hoeveel geld het eigenlijk gaat?
- Ik heb vernomen dat er rekening wordt gehouden met het eigen vermogen. Om welk moment gaat het hierbij? Het moment van overlijden, het moment van toekenning of het moment waarop de uitkering werd vastgesteld? En gaat het dan om het vermogen wat je op dat moment bezit of het totaalvermogen dat je gedurende jaren ontvangen hebt ongeacht of het al op is of niet?
- Gezien alle bureaucratische rompslomp en het weinige voordeel dat het voor mij heeft dacht ik erover om de erfenis te weigeren. Mag dit of ben ik verplicht de erfenis te accepteren op straffe van korting?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 04 aug 2009 12:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Annie, aangezien je spreekt over korting etcetera, vermoed ik dat je een uitkering (UWV, gemeente, overig) hebt. Kun je specifieker zijn over je persoonlijke situatie?
HenkR

HenkR

Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 04 aug 2009 12:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo even uit de losse pols: als uitkeringstrekker heb je volgens mij de plicht om er al het nodige aan te doen om (weer) zoveel mogelijk zonder de uitkering door het leven te gaan.
Daarvan uitgaande, neem ik dus aan dat je de erfenis moet gaan accepteren.

Het lijkt me dat je zo snel mogelijk moet meedelen aan je uitkeringsinstantie dat je een erfenis verwacht. Maar misschien mag je wachten tot je exact weet hoeveel het gaat worden.

Snel je eigen vermogen wat je al had ergens (op andermans bankrekening bijv.) gaan parkeren of spenderen om er beter af te komen, zal wel niet de bedoeling zijn.
Maar bijvoorbeeld een wasmachine kopen die anders ook gekocht had moeten worden, zal wel mogen.

Bovenstaande info is niet juridisch maar uit de praktijk.

edit: Het lijkt me voor de hand liggend dat er gekeken gaat worden naar de hoogte van je eigen vermogen op het moment van het daadwerkelijk ontvangen van de erfenis.
Maar als je al jaren ongeveer 3000 euro op je spaarrekening hebt staan die je nu ineens binnen twee weken gaat opmaken dan tja dan gaat de uitkeringsinstantie dat zeer kritisch bekijken zeg maar Wink

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 04 aug 2009 13:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit volledig in de bijstand vanwege een chronische ziekte die progressief is. Ik ben alleenstaand zonder kinderen.
HenkR

HenkR

Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 04 aug 2009 13:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wellicht heeft uw uitkeringsinstantie een folder over het hoe en wat bij erfenis?

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 04 aug 2009 14:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan wordt jouw uitkering geregeld op basis van de WWB. Veel wordt dan op gemeentelijk niveau nog apart geregeld. Het gaan namelijk om een zogenaamde discretionaire bevoegdheid van het college, waarmee het college de uitkering KAN (dus niet per se moet) verlagen of beeindigen.

Zowel bij het weigeren van de erfenis, als bij het verzwijgen ervan of elke andere verkeerde voorstelling van zaken van jouw (mogelijke) vermogen, kan dit leiden tot vermindering of beeindiging van je uitkering.

Lees ook meer op: http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/42#

Je doet er goed aan om vooraf te gevolgen te bespreken met je casemanager/consulent bij de gemeente. Misschien kun je een goede deal sluiten!?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds