Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 18 aug 2025 7:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onderhandse verkoop door niet-hypotheekhouder
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
STUDENTENFORApuntnl

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2009 10:57    Onderwerp: Onderhandse verkoop door niet-hypotheekhouder Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe verloopt de procedure indien een schuldeiser, niet zijnde de hypotheekhouder, een onroerend goed wil executeren via onderhandse verkoop?

De wet zwijgt hier over, zo volgt uit Tekst & Commentaar:

‘Niet duidelijk is waarom de mogelijkheid van onderhandse verkoop niet uitdrukkelijk is toegelaten bij executie door een niet met hypotheek bevoorrechte schuldeiser; de door de regering ter zake van 3:268 BW gebezigde argumenten en de analogie met artikel 176 lid 2 Fw gelden evenzeer.'

Toch moet dit in de praktijk gebeuren... weet iemand hoe dit in de praktijk gaat en of er jurisprudentie over is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2009 11:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De redenering van een openbare verkoop is dat daarmee de beste garanties bestaan dat de onroerende zaak de hoogst mogelijke opbrengst oplevert.

Als voorafgaand aan de openbare verkoop een bod wordt gedaan, waarmee de mogelijkheid zich opent om de onroerende zaak onderhands te verkopen, kunnen de belangen van de partijen in het gding komen.

Zo kan de schuldeiser interesse hebben in een dergelijk bod, omdat hij daarmee sneller aan geld komt. Het bod kan echter lager liggen dan hetgeen bij een openbare verkoop te bereiken is, zodat de schuldenaar meer profijt heeft bij openbare verkoop.
Ook kan het zijn dat het aanbod uit de familie- of vriendenkring van de schuldenaar komt. Bijvoorbeeld ouders die een bod op het huis van hun kinderen doen, en dit waarschijnlijk aan de kinderen terug zullen verhuren. Hier heeft de schuldenaar een belang bij onderhandse verkoop, terwijl de schuldeiser misschien beter af is met een openbare verkoop.

In dit soort gevallen zal in de praktijk worden beoordeeld of het bod redelijk is, en of er te verwachten valt dat met een openbare verkoop meer te halen zal zijn.
Als zowel schuldeiser als schuldenaar inschatten dat met een dergelijk bod een beter resultaat te bereiken is dan met een openbare verkoop, dan staat er hen weinig in de weg om beiden akkoord te gaan met een dergelijke onderhandse verkoop.
Omdat het dan gaat om een akkoord, zul je daar weinig jurisprudentie over vinden. Er is dan namelijk geen aanleiding om iets aan de rechter voor te leggen.

Een dergelijke afhandeling zal ook niet spelen binnen het beslag. De schuldenaar zal de onroerende zaak direct aan de bieder verkopen, waarbij het beslag er op het moment van de verkoop wordt afgehaald en vanuit de opbrengst eerst de schuldeiser wordt betaald (allemaal via dezelfde notaris).
STUDENTENFORApuntnl

BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2009 11:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zal het duidelijker maken. Wat kan je doen als op jouw pand beslag wordt gelegd, de beslaglegger het pand onderhands wil verkopen, maar jij het niet eens bent met die prijs...

Kan je bezwaar maken c.q. de procedure frustreren?.
Suijkerbuijk

BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2009 12:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

artikel 519 RV is vrij duidelijk over de verkoop van onroerende zaken "de verkoop vindt in het openbaar plaats, eerst bij opbod en vervolgens bij afmijning."
De beslaglegger heeft niet de keuze om het pand onderhands te verkopen.

Uitzondering hierop is als de executie door de hypotheekhouder wordt overgenomen. Maar je geeft aan dat dat hier niet het geval is.

Geschillen over onder andere de wijze van verkoop kunnen op basis van artikel 518 lid 1 RV aan de rechter worden voorgelegd.
Praktischer is de notaris aan te schrijven dat het meewerken aan deze onrechtmatige verkoop een beroepsfout is en dat hij voor de schade die hieruit voortvloeit hoofdelijk aansprakelijk is. Eventueel informeren naar een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
Ook kan de potentiele koper aangeschreven worden dat hij door een onrechtmatige wijze van verkoop geen eigenaar kan worden, en dat een inschrijving bij het Kadaster zal worden aangevochten.
STUDENTENFORApuntnl

BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2009 13:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
artikel 519 RV is vrij duidelijk over de verkoop van onroerende zaken "de verkoop vindt in het openbaar plaats, eerst bij opbod en vervolgens bij afmijning."

Op artikel 519 is een uitzondering van toepassing: de artikelen 545 lid 1 en 548 lid 1 alsmede 3:268 lid 2 bepalen inderdaad dat bij hypothecaire verkoop, na goedkeuring van de voorzieningenrechter, onderhandse verkoop tot de mogelijkheden behoort.

In casu gaat het niet om een hypothecaire verkoop dus geldt dit niet. Maar het zou niet raar zijn als dit analoog kon worden toegepast, echter hier zegt de wet niets over: zie mijn eerste post.

Jouw oplossing is misschien praktisch maar niet de manier waarop wij dit willen spelen. De notaris in kwestie weet zelf ook niet wat hij met deze situatie aanmoet. Ik zou liever een andere oplossing zien, mogelijk uit de jurisprudentie.
STUDENTENFORApuntnl

BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2009 13:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:

Op artikel 519 is een uitzondering van toepassing: de artikelen 545 lid 1 en 548 lid 1 alsmede 3:268 lid 2 bepalen inderdaad dat bij hypothecaire verkoop, na goedkeuring van de voorzieningenrechter, onderhandse verkoop tot de mogelijkheden behoort.

In casu gaat het niet om een hypothecaire verkoop dus geldt dit niet. Maar het zou niet raar zijn als dit analoog kon worden toegepast, echter hier zegt de wet niets over: zie mijn eerste post.

Jouw oplossing is misschien praktisch maar niet de manier waarop wij dit willen spelen. De notaris in kwestie weet zelf ook niet wat hij met deze situatie aanmoet. Ik zou liever een andere oplossing zien, mogelijk uit de jurisprudentie.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2009 14:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

STUDENTENFORApuntnl schreef:

Uit je tweede bericht begrijp ik dat "wij" de schuldenaar zijn. De schuldenaar wil onderhandse verkoop door de schuldeiser tegenhouden, blijkt ook uit dat bericht.

Nu schrijf je "niet de manier waarop wij dit willen spelen". Wat is dan wel de manier waarop jullie dit willen spelen?

Als jullie die onderhandse verkoop willen tegenhouden, dan is het toch voldoende om op de wet te wijzen, die er duidelijk in is dat er voor een openbare verkoop gekozen moet worden? De notaris in kwestie mag niet tegen jullie wil in meewerken aan die onderhandse verkoop. Doet hij dat wel, dan is hij aansprakelijk voor jullie schade en heeft hij een tuchtrechtelijk probleem. Onwaarschijnlijk dat hij zijn vingers daaraan zal willen branden.

Wat wil je dan nog meer?

Wat denk je met jurisprudentie te kunnen bereiken? Wat zou er uit die jurisprudentie moeten volgen?

Suijkerbuijk heeft al aangegeven dat je het geschil ook aan de rechter kun voorleggen. Bij die rechter hoef je slechts op de wet te wijzen die duidelijk is, ondersteunende jurisprudentie heb je daarvoor niet nodig. Maar naar de rechter stappen is blijkbaar ook niet de manier waarop jullie dit willen spelen.

BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2009 14:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
STUDENTENFORApuntnl schreef:

Uit je tweede bericht begrijp ik dat "wij" de schuldenaar zijn. De schuldenaar wil onderhandse verkoop door de schuldeiser tegenhouden, blijkt ook uit dat bericht.

Nu schrijf je "niet de manier waarop wij dit willen spelen". Wat is dan wel de manier waarop jullie dit willen spelen?

Als jullie die onderhandse verkoop willen tegenhouden, dan is het toch voldoende om op de wet te wijzen, die er duidelijk in is dat er voor een openbare verkoop gekozen moet worden? De notaris in kwestie mag niet tegen jullie wil in meewerken aan die onderhandse verkoop. Doet hij dat wel, dan is hij aansprakelijk voor jullie schade en heeft hij een tuchtrechtelijk probleem. Onwaarschijnlijk dat hij zijn vingers daaraan zal willen branden.

Wat wil je dan nog meer?

Wat denk je met jurisprudentie te kunnen bereiken? Wat zou er uit die jurisprudentie moeten volgen?

Suijkerbuijk heeft al aangegeven dat je het geschil ook aan de rechter kun voorleggen. Bij die rechter hoef je slechts op de wet te wijzen die duidelijk is, ondersteunende jurisprudentie heb je daarvoor niet nodig. Maar naar de rechter stappen is blijkbaar ook niet de manier waarop jullie dit willen spelen.

Ja wij zijn de schuldenaar. Wij willen inderdaad de onderhandse verkoop tegenhouden. Uit de jurisprudentie zou ik graag een soortgelijk geval zien. Maar vooralsnog heb ik niets kunnen vinden.

Ik had graag een antwoord gehoord waarin duidelijk werd gemaakt hoe je bijvoorbeeld in verzet kan komen tegen de onderhandse verkoop. Het lijkt er echter op dat er geen procedure voor is en dus moet er terug gevallen worden op de wet, zoals jullie dat denken.
STUDENTENFORApuntnl

BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2009 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="bona fides"][quote="STUDENTENFORApuntnl"]

De notaris in kwestie mag niet tegen jullie wil in meewerken aan die onderhandse verkoop. Doet hij dat wel, dan is hij aansprakelijk voor jullie schade en heeft hij een tuchtrechtelijk probleem. Onwaarschijnlijk dat hij zijn vingers daaraan zal willen branden.

[quote]

Dit is in ons voordeel maar waar blijkt het uit?
Suijkerbuijk

BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2009 15:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Een analoge toepassing zou wel raar zijn, omdat daarmee een inbreuk wordt gemaakt op de duidelijke regel van 519 RV.
Het is niet voor niets dat deze mogelijkheid bij een executie door de hypotheekhouder wel expliciet is geregeld, maar dat deze bij de executie door anderen ontbreekt. Een hypotheekhouder heeft meer mogelijkheden bij de executie, omdat partijen middels de hypotheek een bijzonder voorrecht zijn overeengekomen ten behoeve van de hypotheekhouder op de onroerende zaak.

Een beroep op analoge toepassing lijkt mij kansloos.
STUDENTENFORApuntnl

BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2009 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Quote:

Een analoge toepassing zou wel raar zijn, omdat daarmee een inbreuk wordt gemaakt op de duidelijke regel van 519 RV.
Het is niet voor niets dat deze mogelijkheid bij een executie door de hypotheekhouder wel expliciet is geregeld, maar dat deze bij de executie door anderen ontbreekt. Een hypotheekhouder heeft meer mogelijkheden bij de executie, omdat partijen middels de hypotheek een bijzonder voorrecht zijn overeengekomen ten behoeve van de hypotheekhouder op de onroerende zaak.

Een beroep op analoge toepassing lijkt mij kansloos.

Letterlijk uit Tekst & Commentaar: 'Niet duidelijk is waarom de mogelijkheid van onderhandse verkoop niet uitdrukkelijk is toegelaten bij executie door een niet met hypotheek bevoorrechte schuldeiser; de door de regering ter zake van 3:268 BW gebezigde argumenten en de analogie met artikel 176 lid 2 Fw gelden evenzeer.'

Zo gek is het dus niet.
Suijkerbuijk

BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2009 15:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij mijn zoektocht ben ik ook een relevante uitspraak tegengekomen:

Rb. Arnhem 16 december 1994, KG 1995, 35:
Eis van beslaglegger tot het houden van een onderhandse verkoop van het aan gedaagde toekomende appartementsrecht afgewezen omdat deze vordering niet past in het wettelijk systeem van het executierecht. Tot 1 januari 1992 had geen enkele crediteur de mogelijkheid om tot onderhandse verkoop over te gaan buiten medewerking van de debiteur of diens faillissementscurator. Dit is nadien wel mogelijk geworden voor hypothecaire schuldeisers, doch niet voor gewone schuldeisers. Blijkens de toelichting op deze regeling is deze bewust tot hypothecaire schuldeisers beperkt.
Het verzoek tot het houden van een onderhandse verkoop zal moeten worden afgewezen, als uit de biedingen die bij de notaris overeenkomstig het bepaalde in art. 547 Rv zijn binnengekomen blijkt dat de voorgedragen koper niet de hoogste prijs heeft geboden.
(Kluwer Plaza, Groene Serie Vermogensrecht)
STUDENTENFORApuntnl

BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2009 16:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kijk! Daar heb ik wat aan. Top!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds