|
Auteur |
Bericht |
Wilco3
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: vr 07 aug 2009 14:49 Onderwerp: Vergoeding Reiskosten naar Showroom |
|
|
Deze week staat in een buurtkrant (editie Rivierenbuurt, Amsterdam)
een advertentie voor serres, kunststof kozijnen e.d.
Het bedrijf heeft showroomvestigingen in o.a. Almere en Rotterdam,
maar niet in Amsterdam.
In de kop staat met koeieletters: “4 extra redenen …” en “verbouwen
wordt nu extra interessant”.
De 4 extra redenen zijn:
Quote: | 1: Wij vergoeden uw reiskosten* naar één van onze showrooms! (max. € 25,00)
2: Iedere 10e bezoeker ontvangt een dinercheque t.w.v. € 75,00
3: Gratis* Hypotheekadvies
4: Bij iedere order betalen wij één jaar* uw energierekening. |
In piepkleine lettertjes staat in de zijkant van de advertentie:
Quote: | *Vraag naar de voorwaarden in onze showroom. |
De advertentie doet duidelijk voorkomen dat reiskosten naar de showroom (tot max. € 25,00) vergoed zullen worden. Eenmaal in de showroom kan er een voorwaarde zijn die de reisvergoeding uitsluit, maar om daar achter te (kunnen) komen zijn er al reiskosten al gemaakt. Is de advertentie juridisch verantwoord?
Kan een onmiskenbaar aaneengesloten vriendengroep van 10 personen de dinercheque t.w.v. € 75,00 met succes claimen nu er geen * bij staat? (en er dus niet naar voorwaarden in de showroom verwezen wordt). Heeft de betreffende showroom een juridische grond om niet “iedere 10e bezoeker” de dinercheque te geven? |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: vr 07 aug 2009 15:29 Onderwerp: |
|
|
Misschien moet je eerst even bellen naar de showroom
Stel dat de voorwaarden vermelden dat het moet gaan om een bezoeker die iets aanschaft, dan moet jouw vriendengroep wel eerst allemaal een serre nemen of een nieuw raam voordat je samen een cheque int waarmee je een diner voor +/- 2 personen kunt bekostigen.
Ik vind het ook wel aanlokkelijk overkomen eerlijk gezegd. Ik zou er zelf ook uit afleiden dat als je met 10 personen zou gaan je gegarandeerd € 75 mee terug neemt, maar het zou zo kunnen zijn dat zij onder een bezoeker iets anders verstaan. Je zou gewoon even moeten vragen wat er precies wordt bedoeld met bepaalde uitspraken.
De juridische haalbaarheid lijkt mij geen probleem. Er wordt verwezen naar de bijkomende voorwaarden. Dit is tegenwoordig bij reclames meer wel het geval dan niet volgens mij.
Ik ben uiteraard wel nieuwsgierig naar de uitkomst van het telefoontje..... gewoon zomaar.... (er sluipen natuurlijk altijd wel eens foutjes in een reclamestunt *denkt aan een supermarktketen*). |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 07 aug 2009 15:51 Onderwerp: |
|
|
"If it sounds too good to be true, it usually isn't true."
Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre de voorwaarden afbreuk doen aan de verwachtingen die op basis van de reclame geschetst worden.
Dat alleen een klant die voor een bepaald bedrag aankopen doet in aanmerking komt voor de genoemde voordelen, lijkt mij niet zo vreemd.
Maar wat als reiskosten alleen vergoed worden op vertoon van tickets voor openbaar vervoer, terwijl de locatie niet met openbaar vervoer is te bereiken?
En ik verwacht ook een bak adders onder het gras bij het "1 jaar uw energierekening betalen". Niet alleen omdat dit te goed klinkt, maar ook omdat dat gewoon uitnodigt tot misbruik. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
Wilco3
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: vr 07 aug 2009 16:08 Onderwerp: |
|
|
Uit de advertentie blijkt dat het binnenlopen van één van de betreffende showrooms volstaat:
Quote: | 4 extra redenen …
Uw kozijnen vervangen door onderhoudsarm kunststof?
Of een ruime en praktische dakkapel? Of een aluminium serre? Dan geven wij u nu 4 extra redenen om één van onze showrooms binnen te lopen. |
Waaronder:
Quote: | Iedere 10e bezoeker ontvangt een dinercheque t.w.v. € 75,00 |
Er wordt geen voorbehoud gemaakt.
Conclusie:
Als een vriendengroep van 10 personen (met bewijs) achter elkaar één van de showrooms binnenloopt dan is de dinercheque afdwingbaar. |
|
|
|
 |
|