Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 8:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geld terug krijgen van huisbaas
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
arie_g

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: za 25 jul 2009 17:59    Onderwerp: Geld terug krijgen van huisbaas Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste lezer,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende probleem.

Na uitspraak van de huurcommissie krijg ik een bedrag terug van mijn huisbaas, laten we zeggen 3000 euro.
Mijn huisbaas zei dat ze dit geld niet in een keer kon betalen. Om toch al wat geld te krijgen heb ik een betalingsregeling van 3 termijnen voorgesteld. De huisbaas heeft nooit schriftelijk bevestigd dat ze hiermee akkoord is gegaan maar wel binnen de termijn de eerste 1000 euro overgemaakt. De tweede voorwaarde van de betalingsregeling was dat al het uitstaande geld betaald zou worden indien ik uit de woning zou vertrekken.

Ik heb er 1 jaar gewoond en nu ik vertrokken ben heeft de huisbaas binnen de termijn het resterende geld overgemaakt, maar er zijn twee dingen:

1) Toen ik er kwam wonen wilde zij bij het tekenen van het contract onmiddelijk de eeste maand huur contant ontvangen. Ik heb hier geen kwitantie van gekregen. Nu beweert ze dus dat ik de eerste maand nooit betaald heb. Hoewel ik geen kwitantie heb, denk ik dat de volgende aanwijzingen wel in mijn voordeel spreken:
- ik heb dit bedrag in een keer van mijn rekening opgenomen op diezelfde dag (het zou wel heel toevallig zijn als ik daar de huur niet mee betaald heb)
- mijn moeder was aanwezig toen ik de huur betaalde
- mijn huisbaas heeft nooit een betalingsherinnering gestuurd

Mijn vraag: hoe sterk zou ik met deze argumenten staan in een eventuele rechtszaak?

2) In mijn huurprijs zat ongeveer 100 euro per maand voorschot voor gas, water en licht. Nu heeft de huisbaas me hiervoor een naheffing opgelegd voor kosten van het afgelopen jaar van 1200 euro. Het huis waar ik woonde is opgedeeld in 2 zelfstandige woningen, echter wel met 1 energiemeter. Ik heb toen ik kwam wonen gevraagd om de meterstanden op te nemen, maar dat heeft ze nooit gedaan. Verder is ook nooit duidelijk verteld hoe de energiekosten verdeeld zouden worden tussen de twee woningen.

Mijn vraag: Moet ik deze naheffing serieus nemen? Ze heeft nog helemaal geen bewijs hiervan opgestuurd. Het lijkt mij een kwestie van blufpoker.

Uiteindelijk heeft zij dus die naheffing van 1200 euro + die "niet betaalde" maand huur van het bedrag afgetrokken dat ik nog van haar kreeg. En het schamele overblijvende bedrag overgemaakt.

Mijn vraag: staat de huisbaas in haar recht dat zij een schuld die ik bij haar heb (dus volgens haar huur + energie kosten) te verrekenen met het geld dat ik nog van haar krijg (de te veel betaalde huur)? Indien dit niet mag, in welk wetsartikel vind ik dit?

Ik ben nu al meer dan een half jaar bezig om het geld van haar terug te krijgen en ik ben het goed zat, telkens trekt ze weer iets nieuws uit haar trukendoos.

Als mijn huisbaas de bedragen niet mag verrekenen begin ik zsm een gerechtelijk incasso traject, ik denk dat dat de enige manier is om nog iets terug te krijgen.

Indien dit wel mag, wat is dan de beste manier om verder te gaan? Ik heb geen zin om een rechtszaak te beginnen die ik misschien niet zal winnen...

Ik stel elk antwoord op mijn vragen en andere tips zeer op prijs!

Bedankt,

arie_g
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 26 jul 2009 6:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie beweert, bewijst.

De vordering opuw huisbaas is vastgesteld en dient zij dus te voldoen. Ze kan daar geen "fantasie-kosten" mee verrekenen. Dus zij blijft in gebreke tot het moment dat zij u in gebreke kan stellen.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 26 jul 2009 9:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

V.w.b. punt 1 denk ik dat je vrij sterk staat, maar onthoud dat die geldopname nog niet bewijst dat je ook echt betaald hebt.

V.w.b. punt 2 zie ik het punt dat je zelf ook niet de meterstand hebt opgenomen en het initiatief hebt genomen toch wel iets vast te leggen over de verdeling van de kosten (die naar mij toelijkt 50% zal zijn). Wellicht kun je via m.n. het energiebedrijf achterhalen wat de totale kosten over dat jaar zijn geweest. Mocht men dat niet willen vertellen, dan zou je nog kunnen proberen de vraag te laten beantwoorden of de servicekosten dekkend zouden moeten zijn voor het gebruik. Dan heb je in elk geval een globaal idee over e.e.a.
arie_g

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 29 jul 2009 22:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ok, thanks. Ik zal maar weer eens een brief schrijven...
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds