|
Auteur |
Bericht |
nlmx5
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 21 jul 2009 5:03 Onderwerp: dagvaarding ontvangen wat nu? |
|
|
Beste lezers,
Ik heb een eigen bedrijf die niet meer rendabel is. Deze wil ik per heden opzeggen. Nu is het probleem dat ik in een paar jaar tijd verschillende schulden heb opgebouwd bij 3 banken van in totaal 20 000 euro. Nu heeft 1 bank alles opeisbaar gesteld omdat ik 50,- over de kredietlimiet heenzat van 5000 euro. (met deurwaarderskosten bijna 6000 inmiddels )Hier heb ik een betalingsafspraak mee gemaakt voor 50,- per maand i.v.m het bijna niet rond kunnen komen in mijn huidige situatie. Ik heb inmiddels een fulltime baan ernaast maar het is niet voldoende om rond te komen door alle schulden.. een lening kan ik ook niet krijgen ivm negatieve bkr en ben in gesprek met schuldsanering (iets wat ik graag voorkom maar ben bang dat ik geen keus meer heb)
Probleem is dat de bank hierboven vermeld me nu heeft gedagvaard omdat ik het betalingsvoorstel niet ben nagekomen.
De zitting is woensdag. Hebben jullie tips? Moet ik zelf heen gaan? Kan ik nog proberen een betalingsafspraak te regelen na de rechtszaak? Gaan ze naar de rechtzaak beslag leggen? What to do? |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: di 21 jul 2009 9:24 Onderwerp: |
|
|
Is het een (rol)zitting bij de sector kanton of bij de sector civiel?
In het geval van de sector kanton vermeldt de dagvaarding:
"(...) om op [datum], des voormiddags te tien uur, in persoon of vertegenwoordigd door een gemachtigde te verschijnen (...)"
In het geval van de sector civiel vermeldt de dagvaarding:
"(...) om op [datum], des voormiddags te tien uur, niet in persoon maar vertegenwoordigd door een advocaat (...)"
Gezien de omvang van de schuld vermoed ik dat het om een zaak bij de sector civiel gaat; dan heeft het weinig zin om zelf naar de rechtbank te gaan omdat je verplicht bij advocaat dient te verschijnen.
Bovendien lijkt het erop dat je erkent dat de schuld bestaat; dan heeft het naar mijn mening sowieso weinig (althans minder) zin om naar een zitting te gaan. Met het verweer "ik kan het niet betalen" kan een rechter niet zoveel (zie ook het filmpje hier, met wat uitleg over de procedure bij de kantonrechter). |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 21 jul 2009 13:08 Onderwerp: |
|
|
Vaak doen schuldeisers dit om bij een schuldsanering een officieel stuk in handen te hebben en na de belasting als tweede eiser te zijn, overleg dit is met de instantie die bezig is met de schuldsanering en ga is na of er door die instantie de benodigde gegevens zijn opgevraagd.
Als ik me niet vergis is op het moment dat een dergelijke instantie een verzoek doet om gegevens tot het begin van de schuldsanering (of afwijzing) niet mogelijk om beslag te leggen of invorderingen te doen, een dergelijk handelen in het bedrijfsleven heet dan uitstel van betaling. |
|
|
|
 |
robert1955
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 21 jul 2009 13:45 Onderwerp: |
|
|
Quote: |
Probleem is dat de bank hierboven vermeld me nu heeft gedagvaard omdat ik het betalingsvoorstel niet ben nagekomen. |
Kunt u dit nader uitleggen?
Mvg.....Robert1955 |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 21 jul 2009 15:17 Onderwerp: |
|
|
Als je bent gedagvaard voor de Rechtbank sector civiel (wat ook ik, gezien de hoogte van het bedrag vermoed), dan is er niet een zitting zoals je je die voorstelt. Het is een in eerste instantie schriftelijke procedure. Vanaf die dag gaan er 6 weken lopen en binnen die termijn moet jij dan je zogeheten conclusie van antwoord indienen. Als het echt bij de rechtbank is, dan moet je je door een advocaat laten bijstaan.
Meer over wat en hoe op deze pagina.
Als de procedure loopt, dan kun je nog best proberen er in goed overleg alsnog uit te komen. De zaak kan bijvoorbeeld naar de parkeerrol worden verwezen, zodat de bank altijd een stok achter de deur houdt om desgewenst toch vonnis te gaan halen.
Eventueel kan zelfs afgesproken worden dat er na het vonnis niet geëxecuteerd zal worden zolang jij je betalingen maar netjes verricht.
Overleg maar even met de bank. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
nlmx5
|
Geplaatst: di 21 jul 2009 15:47 Onderwerp: |
|
|
Allereerst bedankt voor de reacties altijd prettig hier
Het is een procedure waarin staat: "niet in persoon doch vertegenwoordigd door een advocaat te verschijnen ter gerechtzitting"
Ik had eerst een betalingsafspraak met deze deurwaarder van 50,- per maand maar heb dit de eerste maand niet betaald waardoor ze dit op deze manier terug willen krijgen. Ik d8 50,- maand is alleen rente betalen zet geen zoden aan de dijk maarja tis mijn eigen schuld maar nu ben ik wel erg bang wat er kan gaan gebeuren..beslaglegging?? Ik woon samen dus ook mijn partner is hier erg van geschrokken. Ik heb schulden en kan dit neit betalen, we zitten nog niet in een schuldsanering omdat dat een wachttijd van een jaar is. (hebben ook nog niet voor dit traject getekend)
Het heeft dus eigenlijk geen zin om heen te gaan? Want ik erken schuld/bedrag moet hoe dan ook betaald worden. Maar de vraag is hoe ze dit hierna willen doen en hoeveel tijd daarover heen gaat? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 21 jul 2009 19:28 Onderwerp: |
|
|
Nogmaals: het is geen "zitting" waar je heen kunt gaan. Het is als het ware een papieren zitting, waarin ze alleen de volgende datum in de procedure bepalen.
De som is nu in één keer opeisbaar, dus het zou niet verstandig zijn om helemaal niets te doen. Wil je wat doen, dan moet je een advocaat inschakelen. Maar als er nu een vonnis komt, dan kan de bank zich daarna verhalen op al je goederen om de som voldaan te krijgen. Dat schiet niet echt op voor jou.
Mede daarom zeg ik: overleg met die bank. Wellicht willen ze de dagvaarding wel intrekken (vermoedelijk niet), maar je kunt beter samen tot een oplossing proberen te komen. Schakel zo mogelijk een advocaat in bij dat overleg. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Mea Culpa
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 37
|
Geplaatst: di 21 jul 2009 22:50 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | Vaak doen schuldeisers dit om bij een schuldsanering een officieel stuk in handen te hebben en na de belasting als tweede eiser te zijn, overleg dit is met de instantie die bezig is met de schuldsanering en ga is na of er door die instantie de benodigde gegevens zijn opgevraagd.
Als ik me niet vergis is op het moment dat een dergelijke instantie een verzoek doet om gegevens tot het begin van de schuldsanering (of afwijzing) niet mogelijk om beslag te leggen of invorderingen te doen, een dergelijk handelen in het bedrijfsleven heet dan uitstel van betaling. |
Bovenstaande is onzin. Een schuldeiser dagvaardt om een vonnis te verkrijgen en vervolgens te kunnen executeren. Preferentie vloeit ook niet hieruit voort.
Daarnaast heeft aanmelding voor schuldhulpverlening of een aanvraag tot sanering geen enkele opschortende werking. Zelfs wanneer de schuldeiser een voorstel van de schuldhulpverlening heeft aanvaard, blijven gelegde beslagen van kracht totdat alle schuldeisers zich akkoord hebben verklaard. Ook indien er een verzoek is gedaan om toegelaten te worden tot de WSNP heeft dit geen opschortende werking, pas nadat debiteur is toegelaten worden maartegelen opgeschort en beslagen opgeheven. _________________ A little sincerity is a dangerous thing, and a great deal of it is absolutely fatal. |
|
|
|
 |
Mea Culpa
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 37
|
Geplaatst: di 21 jul 2009 23:14 Onderwerp: |
|
|
nlmx5 schreef: |
Het heeft dus eigenlijk geen zin om heen te gaan? Want ik erken schuld/bedrag moet hoe dan ook betaald worden. Maar de vraag is hoe ze dit hierna willen doen en hoeveel tijd daarover heen gaat? |
De rechter zal een uitspraak doen. De deurwaarder zal enige tijd hierna dit vonnis aan je betekenen. Je krijgt dan een korte termijn om de vordering geheel te voldoen. Blijft volledige betaling binnen die termijn uit, zal de deuwaarder de mogelijkheden tot executie in onderzoek zetten. Daarna zullen beslagen volgen.
Je zegt fulltime te werken. De deurwaarder kan via een paar muisklikken je werkgever achterhalen en zal deze aanschrijven om de hoogte van salaris te achterhalen. Tenzij je salaris zo laag is dat het niet zinvol is om beslag te leggen (vrij onwaarschijnlijk bij een fulltime baan), zal het uitlopen op loonbeslag.
Uiteraard zijn er meer mogelijkheden tot beslagen(beslag op je bankrekening, tegoeden van de belastingdienst, goederen), maar loonbeslag is meestal het meest lonend.
Ik sluit me aan bij het advies van Simone. Probeer opnieuw een regeling te treffen. Vaak zijn schuldeisers toch bereid om een regeling na vonnis te treffen, immers als je die niet nakomt kunnen ze direct overgaan tot executie.
Je zou bijvoordeeld je beslagvrije voet kunnen berekenen via de site van de KBvG en de deurwaarder/bank een iets hoger bedrag kunnen voorstellen dan dat er met een loonbeslag wordt ingehouden. _________________ A little sincerity is a dangerous thing, and a great deal of it is absolutely fatal. |
|
|
|
 |
nlmx5
|
Geplaatst: wo 22 jul 2009 1:33 Onderwerp: |
|
|
Dreigt er ook failissiment? En dus vanaf morgen gaan ze mijn loon inhouden? En waar ik het meest bang voor ben: komen ze nu op hele korte termijn mijn huur huiske leeghalen? |
|
|
|
 |
Mea Culpa
|
Geplaatst: wo 22 jul 2009 21:30 Onderwerp: |
|
|
nlmx5 schreef: | Dreigt er ook failissiment? En dus vanaf morgen gaan ze mijn loon inhouden? En waar ik het meest bang voor ben: komen ze nu op hele korte termijn mijn huur huiske leeghalen? |
Een faillissement kan alleen door 2 of meer schuldeisers worden aangevraagd.
Nee, morgen wordt niet je loon ingehouden. Nogmaals, eerst zal de rechter een vonnis wijzen, hier gaan enkele weken overheen. Vervolgens zal de deurwaarder de betekening van het vonnis uitbrengen. Pas dan zijn beslagen mogelijk, maar deze zullen eerst worden onderzocht.
Daarnaast kan ook niet je hele loon worden ingehouden, maar alleen het bedrag boven de beslagvrije voet.
Nee, ze komen niet morgen je huis leeghalen. Eerst zal de deurwaarder de meest voor de hand liggende mogelijkheid tot executie onderzoeken; beslag op inkomen.
Beslag op roerende zaken is over het algemeen een laatste stap/pressiemiddel en vaak niet rendabel. _________________ A little sincerity is a dangerous thing, and a great deal of it is absolutely fatal. |
|
|
|
 |
|