Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Afstuderen - v...
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 19 dec 2025 13:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechtzaak tegen CBR gewonnen, gaat het CBR nog in beroep?
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Cavarnamagica

Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 11 aug 2009 22:02    Onderwerp: Rechtzaak tegen CBR gewonnen, gaat het CBR nog in beroep? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb ruim 2 jaar geprocedeerd tegen het CBR voor het verkrijgen van een verklaring van geschiktheid, vandaag heb ik dan eindelijk de uitspraak mogen ontvangen. De rechter heeft mij op alle punten in het gelijk gesteld, echter ik moet nog 6 weken wachten op een reactie van het CBR. Het CBR heeft 6 weken de tijd om op de uitspraak te reageren.

De uitspraak luidt dan ook....(klik op link)

http://i31.tinypic.com/bikx75.jpg

Mijn vraag is, is de kans groot dat het CBR in hoger beroep gaat bij de raad van state? of krijg ik na ongeveer 6 weken de verklaring van geschiktheid. Indien het CBR zou besluiten om hoger beroep aan te tekenen dan zal ze behoorlijk aan de bak moeten, daar de rechter mij op alle punten in het gelijk heeft gesteld (CBR besluit vernietigd)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 11 aug 2009 23:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of het CBR in beroep is de keuze van het CBR. Zonder dossierkennis is daar onmogelijk iets over te zeggen. Met dossierkennis is het ook niet goed te voorspellen.

Dat het besluit is vernietigd betekent dat het CBR nu een nieuw besluit moet nemen. Het is niet zeker dat het nieuwe besluit volledig aan jouw wensen tegemoet komt. Althans, zonder de hele uitspraak te kennen is daar weinig over te zeggen.

BerichtGeplaatst: di 11 aug 2009 23:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij moet het CBR geen nieuw besluit nemen, anders had er het volgende gestaan in de uitspraak..

Verklaart het beroep gegrond, vernietigt het bestreden besluit en bepaalt dat verweerder een nieuw besluit neemt op het bezwaar van eiser met inachtneming van het gestelde in deze uitspraak.

Echter in deze zaak luidt de uitspraak....

Verklaart het beroep gegrond, en vernietigt het bestreden besluit

Er waren in deze zaak 3 uitspraken mogelijk, ik heb het laatse gekregen.

Bezwaar ongegrond (= zaak verloren)
Nieuw besluit op bezwaar (= zaak gewonnen, maar toch niet helemaal)
Besluit vernietigd (= zaak gewonnen)
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2009 0:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ging aan het beroep bij de bestuursrecht een bezwaarprocedure bij het CBR vooraf?

Zo ja, dan zal het CBR toch nog echt een (nieuw) besluit op je bezwaar moeten nemen. Bovendien zorgt deze uitspraak er dan voor dat op dit moment het primaire besluit (waartegen je in bezwaar bent gegaan) weer van kracht is.

Zo nee, dan moet het CBR nog steeds een besluit op je aanvraag nemen. En zonder nieuw besluit ook geen verklaring van geschiktheid, waar het je toch om te doen was.

BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2009 2:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ging aan het beroep bij de bestuursrecht een bezwaarprocedure bij het CBR vooraf?

Zo ja, dan zal het CBR toch nog echt een (nieuw) besluit op je bezwaar moeten nemen. Bovendien zorgt deze uitspraak er dan voor dat op dit moment het primaire besluit (waartegen je in bezwaar bent gegaan) weer van kracht is.

Zo nee, dan moet het CBR nog steeds een besluit op je aanvraag nemen. En zonder nieuw besluit ook geen verklaring van geschiktheid, waar het je toch om te doen was.

Er ging inderdaad een bezwaar procedure aan vooraf. maar ik ga ervan uit dat als de rechter het CBR besluit vernietigd heeft in de uitspraak dat voor het CBR niets anders over blijft mij een geschiktheids verklaring te geven. Immers in de uitspraak staat nergens dat het CBR een nieuw besluit moet nemen, anders had dat er zeker bijgestaan. Het nieuwe CBR besluit zal zeker moeten zijn dat ik een geschiktheids verklaring moet krijgen, anders zou de rechterlijke uitspraak geen zin hebben.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2009 8:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De rechter heeft het besluit vernietigd dat het CBR heeft genomen. Daarmee staat vast dat de rechter van mening is dat dat besluit, met de overwegingen die daaraan ten grondslag liggen, niet goed is.

Het CBR kan nu twee dingen doen. Binnen 6 weken in hoger beroep gaan omdat zij van mening zijn dat het besluit zoals zij het hebben genomen wel gerechtvaardigd is of ze nemen een nieuw besluit, rekening houdend met de uitspraak van de rechtbank.

Het besluit dat het CBR namelijk weer moet nemen, want als iets is vernietigd is het er niet meer en jij wil het hebben dus moet het er komen, kan best weer luiden dat je de verklaring niet krijgt. Alleen zal het CBR hier dan wel een andere motivering voor moeten gebruiken.

Wat ook een mogelijkheid is, is dat er geen andere mogelijkheid bestaat volgens de rechter dan het verlenen van de verklaring. Op zo'n moment zal de rechter zelf het besluit nemen omdat er geen sprake is van vrijheid om te beslissen door het CBR. Dit zla echter niet snel gebeuren want het gevaar bestaat dan dat de rechter op de stoel van het bestuur gaat zitten en dat mag niet.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2009 8:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cavarnamagica schreef:
maar ik ga ervan uit dat als de rechter het CBR besluit vernietigd heeft in de uitspraak dat voor het CBR niets anders over blijft mij een geschiktheids verklaring te geven. Immers in de uitspraak staat nergens dat het CBR een nieuw besluit moet nemen, anders had dat er zeker bijgestaan.

Nog even ter verduidelijking.
De rechter heeft zich uitgesproken over de rechtmatigheid van dit besluit. Dit besluit is vernietigd.
Jij wilt de verklaring, dus moet het CBR een besluit (het toekennen/afwijzen van de verklaring) nemen.
Het CBR mag niet afwijzen op grond van de overwegingen die de rechter heeft vernietigd. Het CBR mag wel afwijzen op grond van andere overwegingen want daar heeft de rechter zich niet over uitgesproken.

Uiteraard gebeurt dit allemaal als zij niet in hoger beroep gaan.
Cavarnamagica

BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2009 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:
Cavarnamagica schreef:
maar ik ga ervan uit dat als de rechter het CBR besluit vernietigd heeft in de uitspraak dat voor het CBR niets anders over blijft mij een geschiktheids verklaring te geven. Immers in de uitspraak staat nergens dat het CBR een nieuw besluit moet nemen, anders had dat er zeker bijgestaan.

Nog even ter verduidelijking.
De rechter heeft zich uitgesproken over de rechtmatigheid van dit besluit. Dit besluit is vernietigd.
Jij wilt de verklaring, dus moet het CBR een besluit (het toekennen/afwijzen van de verklaring) nemen.
Het CBR mag niet afwijzen op grond van de overwegingen die de rechter heeft vernietigd. Het CBR mag wel afwijzen op grond van andere overwegingen want daar heeft de rechter zich niet over uitgesproken.

Uiteraard gebeurt dit allemaal als zij niet in hoger beroep gaan.

Omdat mijn advocaat momenteel op vakantie is ben ik even bij het juridisch loket langs gegaan om een mening. Een van de medewerkers had de tijd genomen om de uitspraak door te lezen, en het CBR zal inderdaad een nieuw besluit moeten nemen, daar het CBR zich niet meer mag baseren op de gegevens van het vernietigde belsuit, is de enige mogelijkheid die het CBR zou hebben dat er hooguit een nieuw medisch rapport moet komen omdat er twee haaks op elkaar liggende medische rapporten zijn die volgens de rechter alleen maar onduidelijkheid scheppen in dezxe zaak.
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2009 17:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cavarnamagica schreef:
.. is de enige mogelijkheid die het CBR zou hebben dat er hooguit een nieuw medisch rapport moet komen omdat er twee haaks op elkaar liggende medische rapporten zijn die volgens de rechter alleen maar onduidelijkheid scheppen in dezxe zaak.

Zonder enige dossierkennis kan ik je het volgende meedelen:

Bovenstaande doet vermoeden dat je niet in het gelijk gesteld bent voor zover het je rijvergunning of rijvaardigheidskunsten betreft maar dat je enkel in het gelijk gesteld bent omdat het CBR haar besluit slecht heeft onderbouwd.

Maar in ieder geval gaat het spel nu door! Houd hoop. Maar houd het ook realistisch.

BerichtGeplaatst: wo 12 aug 2009 18:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HenkR schreef:
Cavarnamagica schreef:
.. is de enige mogelijkheid die het CBR zou hebben dat er hooguit een nieuw medisch rapport moet komen omdat er twee haaks op elkaar liggende medische rapporten zijn die volgens de rechter alleen maar onduidelijkheid scheppen in dezxe zaak.

Zonder enige dossierkennis kan ik je het volgende meedelen:

Bovenstaande doet vermoeden dat je niet in het gelijk gesteld bent voor zover het je rijvergunning of rijvaardigheidskunsten betreft maar dat je enkel in het gelijk gesteld bent omdat het CBR haar besluit slecht heeft onderbouwd.

Maar in ieder geval gaat het spel nu door! Houd hoop. Maar houd het ook realistisch.

Die kans is klein dat het CBR mij een verklaring van geschiktheid zal weigeren, welk argument zouden ze nog willen aanvoeren? Een medewerker van het juridisch loket zei tegen mij dat het best wel een opmerkelijke uitspraak is waarin eiser op alle punten in het gelijk wordt gesteld (het laatste medische rapport is volgens de rechtbank onzorgvuldig tot stand gekomen, ook de rijtesten zijn onzorgvuldig beoordeeld door het CBR) Normaal is het gebruikelijk dat er een nieuw besluit genomen dient te worden met het gestelde in de uitspraak, zelfs deze mogelijkheid wordt het CBR door de rechtbank ontnomen. Omdat er geen nieuwe eigen verklaring is ingestuurd met een aantekening van een arts kan het CBR mij ook niet meer doorverwijzen voor een medisch onderzoek door een psychiater.

Eigenlijk begin ik weer met een schone lei.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: do 13 aug 2009 8:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De enige reden die ik kan bedenken voor het feit dat de rechter geen besluit neemt is, dat de rechter nog ergens beleidsvrijheid ziet voor het CBR.
Cavarnamagica

BerichtGeplaatst: vr 18 sep 2009 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb vandaag eindelijk antwoord gekregen van het CBR, maar wel vrij tegenstrijdig. In de CBR brief staat dat het CBR een nieuw besluit moet nemen. Maar vervolgens schrijven ze ook het volgende....

Hierbij berichten wij dat de beslissing op uw bezwaarschrift, gelet op het bepaalde in artikel 7:10 derde lid van de Algemene wet bestuursrecht, met vier weken wordt verdaagd.

Nu snap ik het helemaal niet meer, mijn advocaat heeft deze brief ook gelezen en begrijpt ook niet precies waar het CBR naartoe wilt. Ik heb het CBR om opheldering gevraagd en ze zeiden dat ze hoger beroep hebben ingesteld, alhoewel dat in deze brief nou niet bepaald naar voren komt. MIjn advocaat denkt dat ze een soort pro forma zaak willen voorbereiden met die vier weken die ze aangeven.

heb effe gegoogled op artikel 7:10, mar veel wijzer wordt ik hier ook niet van.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 19 sep 2009 0:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals al eerder geschreven moet het CBR na vernietiging van de beslissing op bezwaar een nieuwe beslissing op bezwaar nemen.

Blijkbaar is het CBR daarnaast in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak van de rechter. Hoewel het hoger beroep in beginsel de verplichting om een nieuwe beslissing te nemen volgens mij niet opschort, lijkt het me denkbaar dat het CBR het hoger beroep toch zal proberen af te wachten.

BerichtGeplaatst: za 19 sep 2009 13:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Zoals al eerder geschreven moet het CBR na vernietiging van de beslissing op bezwaar een nieuwe beslissing op bezwaar nemen.

Blijkbaar is het CBR daarnaast in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak van de rechter. Hoewel het hoger beroep in beginsel de verplichting om een nieuwe beslissing te nemen volgens mij niet opschort, lijkt het me denkbaar dat het CBR het hoger beroep toch zal proberen af te wachten.

Loopt het CBR hiermee niet het risico dat indien ze pas na de 6 weken termijn een nieiuw besluit willen nemen de rechter in hoger beroep hun beroep ongegrond zou kunnen verklaren? Ik bedoel het CBR heeft binnen 6 weken een besluit hadden moeten nemen, maar willen dat nu uitstellen in afwachting van de hoger beroep. Intussen is er wel geen nieuw besluit genomen, terwijl de 6 weken inmiddels om zijn.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 19 sep 2009 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, het CBR loopt dat risico niet.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds