|
|
| Auteur |
Bericht |
robbedoes22
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZe
|
Geplaatst: di 27 okt 2009 13:26 Onderwerp: Gebruik veranderen van woning naar zakelijk gebruik |
|
|
Hallo,
Ik heb een vraagje.
Ik wil een eigen bedrijf beginnen in mijn woning echter neem ik aan dat ik hiervoor bij de gemeente moet zijn om het gebruik te wijzigen.
In het bestemmingsplan staat dat de bestemming is voor woondoeleinden en dat het verboden is grond en opstallen te gebruiken op een wijze of voor een doel strijdig met het bestemmingsplan.
Wat kan ik nu het beste doen en wat is de procedure?
Daarnaast moet er ook wat verbouwt wordne kan dat zomaar?
ik had ook nog begrepen dat het misschien nog zou uitmaken op welke verdieping ik het bedrijf zou starten klopt dit?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. |
|
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 27 okt 2009 20:51 Onderwerp: |
|
|
In veel gevallen is binnen de woonbestemming onder voorwaarden een aan-huis-verbonden beroep toegestaan. Het gaat hier veelal om kleinschalige bedrijvigheid die geen overlast veroorzaakt voor omliggende woonbebouwing en geen verkeersaantrekkende werking heeft. Iets dergelijks moet dan wel in het bestemmingsplan vermeld staan.
Is dat niet het geval dan zul je inderdaad ontheffing van het bestemmingsplan moeten vragen. Vinden er ten behoeve van de functiewijziging bouwwerkzaamheden plaats, dan dien je ook een bouwvergunning aan te vragen.
Het is verstandig om je hierover te laten voorlichten door de gemeente waarin je woont. |
|
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: wo 28 okt 2009 10:06 Onderwerp: |
|
|
M.b.t. het verbouwen behoeft er niet in alle gevallen een bouwvergunning aangevraagd te worden. Dit is afhankelijk van de werkzaamheden die gaan plaatsvinden. Het 'Besluit bouwvergunningsvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken' somt werkzaamheden op waarvoor geen reguliere bouwvergunning benodigd is.
M.b.t. de bestemming. Het is inderdaad verstandig om contact op te nemen met de gemeente om de (on)mogelijkheden te bespreken. De aanpassing van het bestemmingsplan kan wel een jaar duren; dat is ook iets om rekening mee te houden. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
|
 |
Nico1979
|
Geplaatst: wo 28 okt 2009 17:40 Onderwerp: |
|
|
| Bouwen in combinatie met verandering van het gebruik van (een ruimte in) een bouwwerk is altijd vergunningplichtig. |
|
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: wo 28 okt 2009 20:31 Onderwerp: |
|
|
Ook wanneer de bouwwerkzaamheden onder het eerder genoemde besluit vallen?
Staat dat expliciet in de wet vermeld? _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
|
 |
Nico1979
|
Geplaatst: wo 28 okt 2009 21:59 Onderwerp: |
|
|
Lees het BBLB maar eens goed door. Artikel 4, volgens mij onder k. Bouwen van niet ingrijpende aard, waarvoor als voorwaarde geldt dat het gebruik niet wijzigt.
Als handig hulpmiddel kun je ook even het stappenschema van VROM doorlopen: www.vrom.nl/bouwvergunningen_online |
|
|
|
|
 |
|
|