Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Mea Culpa
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 37
|
Geplaatst: zo 26 jul 2009 21:39 Onderwerp: wel of geen ovk levensverzekering |
|
|
(Bij voorbaat excuses voor de grote lap stof!)
Voor een kennis ben ik bezig met schrijven van een klacht die voorgelegd zal worden aan Kifid.
De situatie in het kort;
A vraagt een levensverzekering aan via een tussenpersoon bij verzekeraar B die bestaat uit 2 delen.
Voor een de 1e periode van een jaar vraagt hij een dekking aan van een ton, over dit bedrag wordt een kleine koopsom bepaald van rond de 2000 euro. Een medische keuring is niet vereist.
Na bovengenoemde periode van een jaar wil A een verzekering met een dekking 3 ton voor een periode van 30 jaar. De tussenpersoon berekent dat de koopsom voor deze dekking een ton zal zijn. De inleg zal belegd worden, maar de dekking is gegarandeerd. Een medische keuring is wel vereist bij deze dekking.
A vult een aanvraagformulier in(waarop beide gevraagde dekkingen en periodes vermeld staan), deze wordt doorgestuurd naar de verzekeraar.
Niet lang daarna ontvangt A 2 polissen. De eerste betreft de verzekering over het eerste jaar, deze is conform aanvraag. A stort de 1e koopsom voor de gestelde termijn,
Echter staat er op de 2e polis niet de gevraagde 3 ton dekking vermeld, maar 'de waarde van de participaties vermeerderd met 15%'.
A heeft dit toendertijd niet opgemerkt.
Maanden later, vlak voor de ingangsdatum van de 2e polis, wordt A verzocht een medische keuring te ondergaan. De uitkomst wordt enkele maanden na ingangsdatum aan de verzekeraar bekendgemaakt. Aan de hand van de uitkomst daarvan besluit de verzekeraar niet het risico van 3 ton te willen dekken(tenzij er een hogere premie wordt betaald uiteraard).
De verzekeraar beweert A en de tussenpersoon hiervan schriftelijk op de hoogte te hebben gesteld. A en tussenpersoon hebben echter niets ontvangen. A reageert dus niet op het voorstel van een hogere premie.
A gaat er helaas van uit dat alles goed zit en maakt een ton over aan verzekeraar.
Pas na 2 jaar ontdekt A per toeval dat hij niet voor 3 ton is verzekerd, maar voor de waarde van de participaties + 15%.
Aangezien verzekeraar vrij hoge instapkosten, beheerskosten etc berekent(bijna 10% van de koopsom) en de waarde van de beleggingen is gedaald, is de dekking van A een stuk lager dan de koopsom die hij heeft ingelegd.
A is het hier niet mee eens en schrijft de verzekeraar aan. Verzekeraar stelt dat A de polis heeft ontvangen en behouden, dus bewust deze overeenkomst heeft gewild. Verzekeraar biedt A de mogelijkheid de verzekering te beeindigen. A gaat hierop niet in, want dan zou hij maar 60 duizend euro ontvangen.
Nu lijkt het mij dat er helemaal geen sprake is van een overeenkomst. Immers A heeft een aanbod gedaan middels het aanvraagformulier en de verzekeraar heeft dit niet aanvaard, maar een polis met een andere dekking naar A gestuurd.
Dit moet gezien worden als verwerping van het aanbod en het doen van nieuw aanbod, dus is aanvaarding van A nodig voor de totstandskoming van de levensverzekering. A heeft nooit zijn akkoord gegeven.
Aangezien een rechtsgrond voor de betaling van de ton ontbreekt, moet dit volgens mij gezien worden als onverschuldigde betaling en heeft A recht op teruggaaf.
Sowieso vind ik het vreemd dat verzekeraar A maanden voor de medische keuring een dergelijke afwijkende polis stuurt.
Graag zou ik horen of jullie het met mijn redenering eens zijn. Als ik wat heb gemist hoor ik het ook graag, verbintenissenrecht is niet bepaald mijn sterkste punt en wbt verzekeringsrecht heb ik welgeteld 1 college gehad.
Zou de verzekeraar zich nog kunnen beroepen op gerechtvaardigd vertrouwen? Lijkt mij niet overigens, de verzekeraar kon uit de aanvraag begrijpen wat A wilde en had moeten begrijpen dat deze gang van zaken A aanmerkelijk nadeel oplevert. Bovendien mag van een grote verzekeraar een groter juridisch inzicht worden verwacht dan van A als leek. _________________ A little sincerity is a dangerous thing, and a great deal of it is absolutely fatal. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 26 jul 2009 22:20 Onderwerp: |
|
|
Wat is het verband tussen de kennelijk minder goede uitkomst van de medische keuring (maanden na de aanvraag) en de afwijkende inhoud van de 2e polis (niet lang na de aanvraag)?
De chronologie lijkt niet te kloppen.
Mea Culpa schreef: | Nu lijkt het mij dat er helemaal geen sprake is van een overeenkomst. Immers A heeft een aanbod gedaan middels het aanvraagformulier en de verzekeraar heeft dit niet aanvaard, maar een polis met een andere dekking naar A gestuurd.
Dit moet gezien worden als verwerping van het aanbod en het doen van nieuw aanbod, dus is aanvaarding van A nodig voor de totstandskoming van de levensverzekering. A heeft nooit zijn akkoord gegeven. |
Maar A heeft dat nieuwe aanbod (gedaan niet lang na de aanvraag) blijkbaar aanvaard door een ton aan de verzekeraar over te maken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mea Culpa
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 37
|
Geplaatst: zo 26 jul 2009 22:37 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Wat is het verband tussen de kennelijk minder goede uitkomst van de medische keuring (maanden na de aanvraag) en de afwijkende inhoud van de 2e polis (niet lang na de aanvraag)?
De chronologie lijkt niet te kloppen.
|
Nou dat is juist het vreemde hieraan. A heeft de aanvraag van de 2e dekking 14 maanden voor de beoogde ingangsdatum van de verzekering gedaan.
Ipv dat de verzekeraar eerst dmv medisch onderzoek nagaat of hij het risico wil dragen, stuurt hij A een afwijkende polis toe 2 maanden na de aanvraag, samen met de (correcte) 1e polis.
Pas 10 maanden later komt de oproep voor medisch onderzoek binnen.
A ondergaat dit binnen een maand en ontvangt weer 2 maanden later een oproep voor een 2e onderzoek, daar ondergaat hij nog dezelfde maand.
Vervolgens hoort hij niets meer en maakt iets na de ingangsdatum het geld over.
Rond dezelfde tijd dat hij het geld overmaakt beweert de verzekeraar hem en de tussenpersoon een brief gestuurd te hebben waarin zij vermelden het risico van 3 ton niet te willen aangaan, tenzij hij 50% meer betaalt.
Nu hebben A en de tussenpersoon niets ontvangen. Van de laatste heeft A dit schriftelijk bevestigd gekregen. _________________ A little sincerity is a dangerous thing, and a great deal of it is absolutely fatal. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 27 jul 2009 0:03 Onderwerp: |
|
|
En de premie voor die door de verzekeraar verzonden 2e polis was 100.000 euro? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mea Culpa
|
Geplaatst: ma 27 jul 2009 1:13 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | En de premie voor die door de verzekeraar verzonden 2e polis was 100.000 euro? |
Nee, op de 2e polis staat helemaal geen koopsom aangegeven, enkel de dekking van de waarde van de participaties +15%
Overigens was de koopsom aangegeven op het aanvraagformulier niet 1 ton rond, maar een bedrag iets hoger dan dat met 2 cijfers achter de komma. Precies dat bedrag is door A overgemaakt.
Daarnaast klopt er meer niet. Heb ook een saldo-overzicht opgevist van vlak de storting van de koopsom. Het adres waarnaar het verstuurd is, is onjuist; dat adres bestond niet op het moment dat verzekeraar beweert de brief verstuurd te hebben. Nog frappanter; er staat een nieuw bedrijflogo op, terwijl verzekeraar op dat moment nog onder een andere naam met bijbehorend logo bekend was.
Latere correspondentie is wel naar het juiste adres van A gegaan met gewoon de oude bedrijfnaam en het oude logo op het papier.
A heeft ook meermalen alle papieren opgevraagd bij verzekeraar en tussenpersoon. De verzekeraar presenteert een kopie van een fax die aan tussenpersoon zou zijn gezonden waaruit blijkt dat de gevraagde dekking niet tot stand kon komen. Op de fax is met de hand een aantekening gemaakt. De faxdatum is 'toevallig' niet in beeld.
Uit de papierwinkel van de tussenpersoon komt dezelfde fax in een later stadium weer terug, met daarop exact dezelfde aantekening. De faxdatum staat hier wel in beeld en dateert van 2 jaar nadat A de som heeft overgemaakt.
Ik kan mij ook niet aan de indruk onttrekken dat iemand achteraf eea heeft geprobeerd recht te trekken. _________________ A little sincerity is a dangerous thing, and a great deal of it is absolutely fatal. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 27 jul 2009 2:18 Onderwerp: |
|
|
Mea Culpa schreef: | Nee, op de 2e polis staat helemaal geen koopsom aangegeven, enkel de dekking van de waarde van de participaties +15% |
Ah ok, dus de verzekerde kon het bedrag zelf kiezen.
Maar A zal toch op één of andere manier hebben duidelijk gemaakt waarvoor hij die 100000 euro heeft overgemaakt? Het lijkt me ook een beetje vreemd om geld te storten zonder eerst te informeren of die keuring goed is afgelopen. Ik heb dus wat moeite om te begrijpen hoe dit allemaal heeft kunnen gebeuren. Het gaat hier niet om het kopen van een brood.
Nog iets wat me niet duidelijk is. Uit je tweede bericht:
Mea Culpa schreef: | Vervolgens hoort hij niets meer en maakt iets na de ingangsdatum het geld over.
Rond dezelfde tijd dat hij het geld overmaakt beweert de verzekeraar hem en de tussenpersoon een brief gestuurd te hebben waarin zij vermelden het risico van 3 ton niet te willen aangaan, tenzij hij 50% meer betaalt. |
Maar in je eerste bericht schrijf je "Pas na 2 jaar ondekt A per toeval ...".
Misschien niet relevant, maar wat is de context? A koopt een huis volledig aflossingsvrij en wil zorgen dat zijn partner schuldenvrij is mocht A komen te overlijden? Ik heb moeite met het idee dat je er zo'n bak met geld (extra schuld, neem ik aan) tegenaan gooit om "zorgenloos" een hypotheeklening aan te gaan die je eigenlijk al niet kunt dragen (want aflossingsvrij). Ik doe hier natuurlijk nogal wat aannames, maar ik probeer er kaas van te maken. Ik vraag me een beetje af hoe schimmig de hele constructie is. Gaat dit via gerenommeerde instanties? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mea Culpa
|
Geplaatst: ma 27 jul 2009 2:54 Onderwerp: |
|
|
Zoals eerder al gezegd stelt A niets ontvangen te hebben. Met een 50% extra premie zou hij niet akkoord zijn gegaan, zou hij er het geld beter in zijn hypotheek hebben kunnen stoppen. Polisnummers op de 2 polissen zijn hetzelfde, dus ik neem aan dat hij de 2e koopsom onder hetzelfde kenmerk als de 1e heeft overgemaakt.
Uiteraard kan A zich achteraf ook voor zijn kop slaan dat hij dat geld heeft overgemaakt. Van wat ik weer uit het dossier van tussenpersoon kan achterhalen is er telefonisch contact geweest met tussenpersoon rond de ingangsdatum van de hypotheek, waarin A aangaf dat het geld iets later zou komen. Meer staat er in de notitie niet vermeld, maar aangezien tussenpersoon aangaf nergens van te weten, zal hij niet hierop gewezen zijn.
Met per toeval ontdekken; hij kreeg bericht over een wijziging in het beleggingsfonds en ontving een nieuwe polis 2 jaar na betaling/ingangsdatum.
Tja, ik weet niets over de hypotheekconstructie in dit geval. Weet wel dat de koopsom een deel van de overwaarde uit de verkoop van de oude woning was, geen schuld.
En louche partijen waren het bepaald niet, bekende namen. Niet Harry's Vleeswaren en Verzekeringen om de hoek  _________________ A little sincerity is a dangerous thing, and a great deal of it is absolutely fatal. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 27 jul 2009 21:36 Onderwerp: |
|
|
Mea Culpa schreef: | Zoals eerder al gezegd stelt A niets ontvangen te hebben. |
Ok, het is dus nu achteraf dat de verzekeraar beweert kort na de ingangsdatum die brief gestuurd te hebben. Je schreef het iets anders, nl. dat kort na de ingangsdatum de verzekeraar beweerde dat er (al eerder) een brief was gestuurd.
Het zou interessant zijn om de verklaring van de verzekeraar over die tweede polis te horen. Op basis van de huidige informatie is dat vooral vreemd, maar de verzekeraar kan daar misschien een heel ander licht op werpen.
Verder begrijp ik niet goed waarom A een ton heeft overgemaakt zonder te wachten op of te informeren naar de uitkomst van de medische keuring. En bij het betalen moet hij toch bijna wel die tweede polis er (opnieuw) bij hebben genomen, al was het maar voor het betalingskenmerk.
Natuurlijk valt het te proberen om aan te voeren dat de storting niet had mogen worden aangemerkt als een betaling voor de tweede polis (en daarom onverschuldigd), maar of dit veel kans maakt... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mea Culpa
|
Geplaatst: di 28 jul 2009 19:03 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Ok, het is dus nu achteraf dat de verzekeraar beweert kort na de ingangsdatum die brief gestuurd te hebben. Je schreef het iets anders, nl. dat kort na de ingangsdatum de verzekeraar beweerde dat er (al eerder) een brief was gestuurd |
Inderdaad, verzekeraar zegt na ingangsdatum een brief te hebben verstuurd. A is ook pas na de ingangsdatum opgeroepen voor 2e medische onderzoek.
bona fides schreef: | Het zou interessant zijn om de verklaring van de verzekeraar over die tweede polis te horen. Op basis van de huidige informatie is dat vooral vreemd, maar de verzekeraar kan daar misschien een heel ander licht op werpen. |
Dat is de verzekeraar al gevraagd door A. Verzekeraar geeft alleen aan dat de gevraagde dekking niet gerealiseerd kon worden zonder medische keuring.
Ik blijf dit wel een beetje vaag. A heeft deze polis ruim een jaar van tevoren aangevraagd. Lijkt mij dat de verzekeraar dan helemaal geen polis hoeft uit te geven, maar hiermee moet wachten totdat de medische keuring rond is. Hij heeft immers meer dan een jaar de tijd gehad om dit rond te krijgen.
Of anders een polis moet afgeven met de maximale verzekerbare waarde zonder medische keuring, met daarop een aantekening dat deze verhoogd wordt bij een positieve medische keuring.
Verder meen ik me te herinneren dat de verzekeraar de polis duidelijk dient op te stellen. Is hiervan sprake als de vervolgdekking na medische keuring niet wordt vermeld?
Ook vind ik het vreemd dat verzekeraar pas enkele weken voor de ingangsdatum A oproept om zich te laten keuren. Ik neem aan dat het regelmatig voorkomt dat verzekerden een klein gericht vervolgonderzoek moeten ondergaan en verzekeraar uit ervaring weet hoeveel tijd hieroverheen gaat. Verzekeraar had kunnen weten dat dit te laat was om de keuringen rond te krijgen voor de ingangsdatum.
bona fides schreef: |
Verder begrijp ik niet goed waarom A een ton heeft overgemaakt zonder te wachten op of te informeren naar de uitkomst van de medische keuring. En bij het betalen moet hij toch bijna wel die tweede polis er (opnieuw) bij hebben genomen, al was het maar voor het betalingskenmerk. |
Dat vraag ik me ook af, ben het helemaal met je eens dat dit te lichtvaardig is geweest.
Zoals ik al eerder schreef is uit het dossier van tussenpersoon een notitie te zien dat A heeft gebeld om door te geven dat de betaling iets later zou komen. Misschien heeft A hierdoor begrepen dat alles goed zat, maar dat valt achteraf niet meer vast te stellen.
bona fides schreef: | Natuurlijk valt het te proberen om aan te voeren dat de storting niet had mogen worden aangemerkt als een betaling voor de tweede polis (en daarom onverschuldigd), maar of dit veel kans maakt... |
Uiteraard ga ik dit proberen. Niet geschoten is altijd mis. _________________ A little sincerity is a dangerous thing, and a great deal of it is absolutely fatal. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|