|
Auteur |
Bericht |
mattjeu
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
Berichten: 129
|
Geplaatst: za 11 jul 2009 20:42 Onderwerp: weigering garantie en vooruitbetalen onderzoekskosten? |
|
|
Hallo!
ik heb een imac gekocht waarvan de muis het heeft begeven, al snel na de aankoop (een maand ongeveer)
degene die de computer gebruikte vertelde mij dit pas deze week, en ik ben met de muis naar de winkel gegaan voor garantie, omdat deze nog maar 1.5 jaar oud was.
ik heb niet verteld dat ie al eerder kapot was gegaan, maar gewoon dat ik sinds deze week erachter kwam dat ie kapot was.
eerst heb ik op aanwijzigingen van apple en de winkel de muis proberen schoon te maken, maar dit hielp niet; hij scrollt nog steeds niet naar beneden (dat was ook de klacht)
de winkel weigerde in eerste instantie garantie vanwege de termijn van 1.5 jaar.
toen ik ze had uitgelegd dat dit volgens de wet wel onder garantie valt indien ik niet schuld ben aan het euvel, zei de verkoper dat dit alleen is voor particulieren, en omdat er een bedrijfsnaam op de bon stond, dit niet gold.
ik uitleggen dat dit niks uit maakt en dat hij gewoon particulier is gekocht (klopt toch?) en door gedrongen op garantie.
toen werd mij verteld dat ik onderzoekskosten vooruit moest betalen die hoger waren dan de muis.
dit omdat de winkel bij de fabriek geen garantie kon claimen. Ik heb dit geweigerd omdat ik niks met de fabriek te maken heb. Het kan toch niet dat ik dat soort kosten vooruit moet betalen?
de verkoper bleef weigeren en ik heb gewoon de muis met een kopie van de aankoopnota achter gelaten op de balie, terwijl de verkoper zei dat hij hem zou weggooien.
Ik heb gezegd dat ik garantie claim en volgende week bel voor een update en wil dat de winkel hem repareerd.
heb ik dit goed gedaan?
wat kan ik verwachten, mag de winkel hem weggooien of moeten ze hem laten repareren?
is een verkoper verplicht een claim op garantie aan te nemen, en mag hij daarvoor vooruitbetaling eisen?
welke wetten zijn van toepassing?
mvg
Laatst aangepast door mattjeu op za 11 jul 2009 21:08, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 11 jul 2009 21:06 Onderwerp: |
|
|
Bedrijfsnaam op de bon, dan zul je eerst moeten bewijzen dat er sprake was van een consumentenkoop en eerlijk gezegd zie ik niet hoe je dat zou kunnen bewijzen. |
|
|
|
 |
mattjeu
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
Berichten: 129
|
Geplaatst: za 11 jul 2009 21:13 Onderwerp: |
|
|
Hallo Steven,
aantonen dat het een particuliere aankoop was, ok.
maar aan wie dan?
aan de verkoper?
ik heb de computer niet gekocht om zakelijk te gebruiken, maar het is de naam van het bedrijf dat daar ook gevestigd is, en die stond al in het systeem van de verkoper.
het was dus makkelijker dan alle gegevens opnieuw te moeten opnoemen.
betekend dit altijd dat je dus geen garantie meer hebt volgens consumentenrecht als er een bedrijfsnaam op de bon staat? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 11 jul 2009 21:26 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Bedrijfsnaam op de bon, dan zul je eerst moeten bewijzen dat er sprake was van een consumentenkoop en eerlijk gezegd zie ik niet hoe je dat zou kunnen bewijzen. |
Punt van TS lijkt me dat hij als professionele partij ook een beroep op de non-conformiteitsregeling kan doen. (edit: ik lees niet goed. StevenK heeft m.i. gelijk dat het vrij hopeloos is om aan te voeren dat het om consumentenkoop gaat. Veel maakt het volgens mij echter niet uit, want voor een beroep op art. 7:18 lid 2 BW, wat alleen bij consumentenkoop kan, is het nu toch te laat.)
Natuurlijk is sinds het optreden van het defect al veel te veel tijd verstreken, maar dat weet de winkelier weer niet.
Consument of niet, op TS rust nu (na 1,5 jaar) de bewijslast om te bewijzen dat (de oorzaak van) het probleem al bij aflevering van de computer aanwezig was.
Quote: | toen ik ze had uitgelegd dat dit volgens de wet wel onder garantie valt indien ik niet schuld ben aan het euvel |
Het is meer een kwestie van bewijslast dan van schuld. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mattjeu
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
Berichten: 129
|
Geplaatst: za 11 jul 2009 21:50 Onderwerp: |
|
|
hallo
Als ik 10 pagina's van internet uitprint met mensen die dit probleem ook hebben, is dat genoeg?
het is algemeen bekend dat de "clit" van deze muis een groot probleem is met betrekking tot vuil.
meestal helpt schoonmaken etc wel, maar uiteindelijk blijft het vuil zich ophopen en begeeft hij het.
het is dus echt een ontwerpfout van apple m.i.
en een muis zo ontwerpen dat hij als stofnest werkt, en deze het vanzelf als gevolg van stof uiteindelijk opgeeft, is niet echt netjes.
lijkt mij genoeg om de verkoper te overtuigen |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 11 jul 2009 21:58 Onderwerp: |
|
|
Dat zou zeker kunnen helpen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mattjeu
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
Berichten: 129
|
Geplaatst: za 11 jul 2009 22:03 Onderwerp: |
|
|
mijn andere vraag blijft;
kan een verkoper "onderzoekskosten" in rekening brenegn bij het in behandeling nemen van een reparatie?
dit komt dus neer op vooruitbetaling van onderzoekstkosten indien het niet onder garantie valt |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1040
|
Geplaatst: zo 12 jul 2009 9:42 Onderwerp: |
|
|
onderzoekskosten zijn normaliter alleen van toepassing indien er een reparatieopdracht wordt verstrekt en de reparateur besluit de reparatie niet uit te voeren bij een total-loss.
Indien vaststaat dat de leverancier de schade vergoedt, dan kunnen er uiteraard geen onderzoekskosten worden berekend. Die vallen binnen de acceptatienorm (plicht) van de leverancier.
De leverancier kan bij de fabriek wel claimen als blijkt dat dit een veel voorkomend euvel is. Dit valt echter binnen de risicosfeer van de leverancier.
Wat kost een nieuwe muis eigenlijk? Drie tientjes? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 12 jul 2009 10:05 Onderwerp: |
|
|
De simpeler weg: de verkoper de nieuwe muis laten betalen of in elk geval een bijdrage aan de kosten van een nieuwe muis laten geven. Die verkoper heeft jou immers iets verkocht dat niet werkt. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 791
|
Geplaatst: zo 12 jul 2009 12:36 Onderwerp: |
|
|
Dat moet eerst nog maar eens bewezen worden.
bona fides schreef: | StevenK heeft m.i. gelijk dat het vrij hopeloos is om aan te voeren dat het om consumentenkoop gaat. Veel maakt het volgens mij echter niet uit, want... |
Het betekend dat de wet een regelend karakter heeft en de garantie zeer wel mogelijk gelijk een exoneratie beding is. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 12 jul 2009 16:15 Onderwerp: |
|
|
Alfatrion schreef: | Het betekend dat de wet een regelend karakter heeft en de garantie zeer wel mogelijk gelijk een exoneratie beding is. |
Daar heb je een punt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mattjeu
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
Berichten: 129
|
Geplaatst: zo 19 jul 2009 15:11 Onderwerp: |
|
|
hallo
de winkel bleef weigeren, en stuurde uiteindelijk gewoon de muis terug, ongerepareerd.
Nu is deze week ook nog de hd gecrashed, en bij tests is gebleken dat de fout niet gerepareerd kan worden, zelfs na 3 keer proberen de hd te herstellen.
ook is mij opgemerkt dat linksboven in het scherm de behuizing erg warm wordt, veel warmer dan ergens anders. hier zit blijkbaar de voeding dus ik vermoed dat die ook niet meer 100% is.
waar kan ik iets vinden over acceptatienormen?
wanneer is een winkel verplicht een reparatie aan te nemen?
alleen onder de garantie die zij hebben gesteld (een jaar meestal), of ook onder de wettelijk bepaalde garantie (redelijkheid).
in dat geval dus eerst dmv 3e partij aantonen dat het onder garantie valt (niet schuld door koper, binnen redelijke termijn defect), right?
en indien het onder garantie valt mag de verkoper geen kosten in rekening brengen zag ik al.
blijft nog over; wat zijn mijn rechten als zakelijk koper?
op de vooraarden van de bon en de website van de winkel staat geen garantietermijn, maar dat de termijn van de fabrikant wordt aangehouden.
is dit waar ik aan gebonden ben als zakelijk koper?
mvg |
|
|
|
 |
|