Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 21:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

weigering garantie en vooruitbetalen onderzoekskosten?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mattjeu

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2009 20:42    Onderwerp: weigering garantie en vooruitbetalen onderzoekskosten? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo!

ik heb een imac gekocht waarvan de muis het heeft begeven, al snel na de aankoop (een maand ongeveer)

degene die de computer gebruikte vertelde mij dit pas deze week, en ik ben met de muis naar de winkel gegaan voor garantie, omdat deze nog maar 1.5 jaar oud was.

ik heb niet verteld dat ie al eerder kapot was gegaan, maar gewoon dat ik sinds deze week erachter kwam dat ie kapot was.

eerst heb ik op aanwijzigingen van apple en de winkel de muis proberen schoon te maken, maar dit hielp niet; hij scrollt nog steeds niet naar beneden (dat was ook de klacht)

de winkel weigerde in eerste instantie garantie vanwege de termijn van 1.5 jaar.
toen ik ze had uitgelegd dat dit volgens de wet wel onder garantie valt indien ik niet schuld ben aan het euvel, zei de verkoper dat dit alleen is voor particulieren, en omdat er een bedrijfsnaam op de bon stond, dit niet gold.

ik uitleggen dat dit niks uit maakt en dat hij gewoon particulier is gekocht (klopt toch?) en door gedrongen op garantie.

toen werd mij verteld dat ik onderzoekskosten vooruit moest betalen die hoger waren dan de muis.
dit omdat de winkel bij de fabriek geen garantie kon claimen. Ik heb dit geweigerd omdat ik niks met de fabriek te maken heb. Het kan toch niet dat ik dat soort kosten vooruit moet betalen?

de verkoper bleef weigeren en ik heb gewoon de muis met een kopie van de aankoopnota achter gelaten op de balie, terwijl de verkoper zei dat hij hem zou weggooien.
Ik heb gezegd dat ik garantie claim en volgende week bel voor een update en wil dat de winkel hem repareerd.

heb ik dit goed gedaan?
wat kan ik verwachten, mag de winkel hem weggooien of moeten ze hem laten repareren?

is een verkoper verplicht een claim op garantie aan te nemen, en mag hij daarvoor vooruitbetaling eisen?

welke wetten zijn van toepassing?

mvg

Laatst aangepast door mattjeu op za 11 jul 2009 21:08, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2009 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedrijfsnaam op de bon, dan zul je eerst moeten bewijzen dat er sprake was van een consumentenkoop en eerlijk gezegd zie ik niet hoe je dat zou kunnen bewijzen.
Bekijk de homepage
mattjeu

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2009 21:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Steven,

aantonen dat het een particuliere aankoop was, ok.
maar aan wie dan?
aan de verkoper?

ik heb de computer niet gekocht om zakelijk te gebruiken, maar het is de naam van het bedrijf dat daar ook gevestigd is, en die stond al in het systeem van de verkoper.

het was dus makkelijker dan alle gegevens opnieuw te moeten opnoemen.

betekend dit altijd dat je dus geen garantie meer hebt volgens consumentenrecht als er een bedrijfsnaam op de bon staat?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2009 21:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Bedrijfsnaam op de bon, dan zul je eerst moeten bewijzen dat er sprake was van een consumentenkoop en eerlijk gezegd zie ik niet hoe je dat zou kunnen bewijzen.

Punt van TS lijkt me dat hij als professionele partij ook een beroep op de non-conformiteitsregeling kan doen. (edit: ik lees niet goed. StevenK heeft m.i. gelijk dat het vrij hopeloos is om aan te voeren dat het om consumentenkoop gaat. Veel maakt het volgens mij echter niet uit, want voor een beroep op art. 7:18 lid 2 BW, wat alleen bij consumentenkoop kan, is het nu toch te laat.)

Natuurlijk is sinds het optreden van het defect al veel te veel tijd verstreken, maar dat weet de winkelier weer niet.

Consument of niet, op TS rust nu (na 1,5 jaar) de bewijslast om te bewijzen dat (de oorzaak van) het probleem al bij aflevering van de computer aanwezig was.
Quote:
toen ik ze had uitgelegd dat dit volgens de wet wel onder garantie valt indien ik niet schuld ben aan het euvel

Het is meer een kwestie van bewijslast dan van schuld.

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2009 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo

Als ik 10 pagina's van internet uitprint met mensen die dit probleem ook hebben, is dat genoeg?

het is algemeen bekend dat de "clit" van deze muis een groot probleem is met betrekking tot vuil.

meestal helpt schoonmaken etc wel, maar uiteindelijk blijft het vuil zich ophopen en begeeft hij het.

het is dus echt een ontwerpfout van apple m.i.

en een muis zo ontwerpen dat hij als stofnest werkt, en deze het vanzelf als gevolg van stof uiteindelijk opgeeft, is niet echt netjes.

lijkt mij genoeg om de verkoper te overtuigen
bona fides

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2009 21:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zou zeker kunnen helpen.

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2009 22:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mijn andere vraag blijft;

kan een verkoper "onderzoekskosten" in rekening brenegn bij het in behandeling nemen van een reparatie?

dit komt dus neer op vooruitbetaling van onderzoekstkosten indien het niet onder garantie valt
WimWest

Leeftijd: 125

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2009 9:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

onderzoekskosten zijn normaliter alleen van toepassing indien er een reparatieopdracht wordt verstrekt en de reparateur besluit de reparatie niet uit te voeren bij een total-loss.

Indien vaststaat dat de leverancier de schade vergoedt, dan kunnen er uiteraard geen onderzoekskosten worden berekend. Die vallen binnen de acceptatienorm (plicht) van de leverancier.

De leverancier kan bij de fabriek wel claimen als blijkt dat dit een veel voorkomend euvel is. Dit valt echter binnen de risicosfeer van de leverancier.

Wat kost een nieuwe muis eigenlijk? Drie tientjes?
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2009 10:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De simpeler weg: de verkoper de nieuwe muis laten betalen of in elk geval een bijdrage aan de kosten van een nieuwe muis laten geven. Die verkoper heeft jou immers iets verkocht dat niet werkt.
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2009 12:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat moet eerst nog maar eens bewezen worden.

bona fides schreef:
StevenK heeft m.i. gelijk dat het vrij hopeloos is om aan te voeren dat het om consumentenkoop gaat. Veel maakt het volgens mij echter niet uit, want...

Het betekend dat de wet een regelend karakter heeft en de garantie zeer wel mogelijk gelijk een exoneratie beding is.

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2009 16:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Het betekend dat de wet een regelend karakter heeft en de garantie zeer wel mogelijk gelijk een exoneratie beding is.

Daar heb je een punt.

BerichtGeplaatst: zo 19 jul 2009 15:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo

de winkel bleef weigeren, en stuurde uiteindelijk gewoon de muis terug, ongerepareerd.

Nu is deze week ook nog de hd gecrashed, en bij tests is gebleken dat de fout niet gerepareerd kan worden, zelfs na 3 keer proberen de hd te herstellen.

ook is mij opgemerkt dat linksboven in het scherm de behuizing erg warm wordt, veel warmer dan ergens anders. hier zit blijkbaar de voeding dus ik vermoed dat die ook niet meer 100% is.

waar kan ik iets vinden over acceptatienormen?

wanneer is een winkel verplicht een reparatie aan te nemen?
alleen onder de garantie die zij hebben gesteld (een jaar meestal), of ook onder de wettelijk bepaalde garantie (redelijkheid).

in dat geval dus eerst dmv 3e partij aantonen dat het onder garantie valt (niet schuld door koper, binnen redelijke termijn defect), right?

en indien het onder garantie valt mag de verkoper geen kosten in rekening brengen zag ik al.

blijft nog over; wat zijn mijn rechten als zakelijk koper?

op de vooraarden van de bon en de website van de winkel staat geen garantietermijn, maar dat de termijn van de fabrikant wordt aangehouden.
is dit waar ik aan gebonden ben als zakelijk koper?

mvg
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds