Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 8:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wmo, offerte, 25% eigen bijdrage
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
iuRens

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: wo 15 jul 2009 22:16    Onderwerp: Wmo, offerte, 25% eigen bijdrage Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit met het volgende geval. Door een familielid is een Wmo-voorziening aangevraagd die samenhangt met de volgende wensen:
1) Een hogere WC-pot.
2) Een gelijkvloerse douche.

B&W heeft de noodzaak van deze voorzieningen erkend. Ook was duidelijk dat de eigen bijdrage 25% bedraagt, hetgeen niet ter discussie staat maar uiteraard wel relevant is (zoals hieronder zal blijken).
Complicerende factor bij dit alles is dat de woningstichting min of meer simultaan aan dit gebeuren andere verbeteringen aan de badkamer bereid is aan te brengen die geheel los staan van de Wmo-voorziening.
Enfin, op een gegeven moment viel de eindbeschikking van B&W op de deurmat die de strekking had dat de opdracht zou worden gegeven aan de woningstichting. Er was bij B&W een offerte binnengekomen (die niet bijgevoegd was) via de woningstichting (die de werkzaamheden uiteraard uitbesteedt). Het bedrag viel meteen in het oog omdat het enorm hoog was (hetgeen niet alleen op mijn lekenoordeel berust). Ik en de aanvrager hebben bij B&W om een kopie van de offerte gevraagd en deze gekregen. Uit de offerte lijkt naar voren te komen dat ook kosten die samenhangen met de overige verbeteringen op de offerte zijn gebracht, terwijl de huurder-aanvrager deze verbeteringen kosteloos van de verhuurder zou krijgen (hetgeen op basis van deze offerte indirect deels niet het geval lijkt te zijn). Ook voor het overige liggen de kosten ver boven de marktprijs, wat bevestigd is door een aannemer die op basis van een ruwe schatting op de helft van het bedrag uitkwam (ongeveer EUR 1500 i.p.v. grofweg EUR 3300). Ik heb het vermoeden dat hier sprake is van een situatie waarin de overheid geflest wordt omwille van het zijn van overheid (met een ogenschijnlijk oneindig budget), wat tot gevolg heeft dat aanvrager-huurder voor 25% geflest wordt, terwijl het voor deze persoon zeker 'om veel geld gaat'. B&W vindt het kennelijk geen probleem.

De vraag is nu: wat kan ik eventueel ondernemen? Niet alleen uit strikt juridisch oogpunt, maar ook uit praktisch oogpunt. Zijn er eventueel mensen die praktijkervaring hebben met de Wmo? We overwegen bezwaar te maken. Een mogelijke grond is te vinden in het feit dat de voorziening althans het bedrag waarop de 25% aan eigen bijdrage berust, niet de goedkoopst adequate voorziening is, terwijl dit wel geeist wordt door het regelstellende besluit van B&W (in samenhang met de verordening). Dit laatste – dat het om de goedkoopst adequate voorziening moet gaan – is in de correspondentie overigens ook naar voren gekomen.

Indien de bovenstaande informatie onvoldoende is voor een beoordeling, geef dit dan a.u.b. even aan, dan kan ik nog wat informatie geven. Wat ik helaas niet weet is welke vorm van voorziening is aangevraagd. Als de procedure correct is voorlopen, dan gaat het uiteraard om een voorziening in natura, hoewel ik achteraf denk dat een PGB wel eens gunstiger had kunnen uitvallen.

Ik ga dalijk zelf zoeken wat ik kan vinden, maar omdat er enige spoed bij betrokken is, plaats ik de vraag al voordat ik zelf gezocht heb. Mijn excuses daarvoor.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
memolen

memolen

Leeftijd: 72
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 13 okt 2009 16:27    Onderwerp: WMO Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie dat niemand gereageerd heeft. Iedereen met vakantie! Is het probleem intussen opgelost? Ben wel benieuwd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds