Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 02 jan 2026 7:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

onterecht ontslagen
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
WimWest

Leeftijd: 126
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2009 7:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het opgestelde contract is niet rechtsgeldig en wordt ook niet door de wet erkend. Er is een arbeidsverhouding tussen jou en het detacheringsbureau, waarbij er een arbeidsovereenkomst is overeengekomen voor onbepaalde tijd. De ontbindende voorwaarde is niet rechtsgeldig en zou een prima manier zijn om arbeidsovereenkomsten te voorkomen. Dat gaat dus niet, want de werknemer dient goed beschermd te zijn in de wet. Iedere werknemer heeft recht op vakantie en indien u dat mondeling heeft medegedeeld is dat voldoende ( bewijslast is wat moeilijker). Als u het niet bekend was, dat u niet op vakantie mocht gaan, dan moet u dat ook niet toegeven. Daarnaast mag een werkgever alleen vakantie weigeren om zwaarwegende redenen (dan moet de zaak bijna instorten). Ook als hij geen toestemming had verleend zal de werkgever alsnog deze zwaarwegende redenen MOETEN aantonen.
M.b.t. het aantal uren en de vorm van de arbeidsovereenkomst heb ik al eerder geschreven m.b.t. het rechtsvermoeden. U staat gewoon sterk en u heeft recht op loondoorbetaling van het detacheringsbureau, oftewel u bent nu een zogenaamde "bankzitter" en behoort tot het ondernemersrisico van het detacheringsbureau. Uiteindelijk zal het UWVWerk ook niet anders kunnen concluderen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
paultjuh1980

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2009 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Het opgestelde contract is niet rechtsgeldig en wordt ook niet door de wet erkend. Er is een arbeidsverhouding tussen jou en het detacheringsbureau, waarbij er een arbeidsovereenkomst is overeengekomen voor onbepaalde tijd. De ontbindende voorwaarde is niet rechtsgeldig en zou een prima manier zijn om arbeidsovereenkomsten te voorkomen. Dat gaat dus niet, want de werknemer dient goed beschermd te zijn in de wet. Iedere werknemer heeft recht op vakantie en indien u dat mondeling heeft medegedeeld is dat voldoende ( bewijslast is wat moeilijker). Als u het niet bekend was, dat u niet op vakantie mocht gaan, dan moet u dat ook niet toegeven. Daarnaast mag een werkgever alleen vakantie weigeren om zwaarwegende redenen (dan moet de zaak bijna instorten). Ook als hij geen toestemming had verleend zal de werkgever alsnog deze zwaarwegende redenen MOETEN aantonen.
M.b.t. het aantal uren en de vorm van de arbeidsovereenkomst heb ik al eerder geschreven m.b.t. het rechtsvermoeden. U staat gewoon sterk en u heeft recht op loondoorbetaling van het detacheringsbureau, oftewel u bent nu een zogenaamde "bankzitter" en behoort tot het ondernemersrisico van het detacheringsbureau. Uiteindelijk zal het UWVWerk ook niet anders kunnen concluderen.

1. Dus het is wel een onbepaalde tijd contract? Dus dan heb ik ook geen recht op een WW uitkering per 1-7? Vreemd dat de WW daar dan niet op wees.
2. Heeft werkgever enig kans om te winnen omdat ik ongeoorloofd afwezig was? Of heb ik gelijk en had ik dan gewoon per direct ontslagen moeten worden.
3. Kan de werkgever dingen met terugwerkende kracht doen? zoals alsnog per 26-04 per staande voet ontslaan.
Verstuur e-mail
memolen

memolen

Leeftijd: 73
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2009 17:32    Onderwerp: Loonvordering Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Paultjuh,
Wij zijn het onderling niet eens, en dat is voor u natuurlijk heel vervelend. Ik ben nog steeds van mening dat het een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd was. In artikel 1 staat dat de looptijd voor de duur van het contract met de inlener is. Als de inlener dus geen werk meer heeft of om een andere reden het contract met het detacheringbureau beëindigd, dan eindigt ook de arbeidsovereenkomst met u. De tussentijdse opzegging van een maand is voor het detacheringbureau nuttig, want als u tussentijds opzegt, heeft het detacheringbureau tijd om een nieuwe kracht voor de inlener te vinden. Voor u is dit niet nuttig, omdat u blijkbaar geen loon doorbetaald krijgt over de opzegtermijn wegens een 0-urencontract. Dat is natuurlijk in uw nadeel. Het lijkt mij dat het detacheringbureau een loondoorbetalingverplichting heeft tot 6 juni 2009 of (zie artikel 7:672 BW) tot 1 juli 2009.
U kunt overwegen om een loonvordering bij uw werkgever in te stellen. Bent u lid van een vakbond? Die kan u helpen dit op touw te zetten.
Heeft u al formeel een WW uitkering aangevraagd bij het UWV per 6 juni 2009? En heeft u een schriftelijke afwijzing gekregen? U kunt hier namelijk tegen in bezwaar. En met de schriftelijke afwijzing kunt u zich ook bij de gemeente melden voor de aanvraag van een WWB-uitkering, zodat u niet helemaal zonder geld zit. Krijgt u later nog achterstallig loon van uw werkgever, dan wordt dit natuurlijk verrekend met eventueel aan u betaalde uitkering.
Waar leeft u op dit moment van?
Groet,
Mayke
paultjuh1980

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2009 18:02    Onderwerp: Re: Loonvordering Reageer met quote Naar onder Naar boven

memolen schreef:
Beste Paultjuh,
Wij zijn het onderling niet eens, en dat is voor u natuurlijk heel vervelend. Ik ben nog steeds van mening dat het een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd was. In artikel 1 staat dat de looptijd voor de duur van het contract met de inlener is. Als de inlener dus geen werk meer heeft of om een andere reden het contract met het detacheringbureau beëindigd, dan eindigt ook de arbeidsovereenkomst met u. De tussentijdse opzegging van een maand is voor het detacheringbureau nuttig, want als u tussentijds opzegt, heeft het detacheringbureau tijd om een nieuwe kracht voor de inlener te vinden. Voor u is dit niet nuttig, omdat u blijkbaar geen loon doorbetaald krijgt over de opzegtermijn wegens een 0-urencontract. Dat is natuurlijk in uw nadeel. Het lijkt mij dat het detacheringbureau een loondoorbetalingverplichting heeft tot 6 juni 2009 of (zie artikel 7:672 BW) tot 1 juli 2009.
U kunt overwegen om een loonvordering bij uw werkgever in te stellen. Bent u lid van een vakbond? Die kan u helpen dit op touw te zetten.
Heeft u al formeel een WW uitkering aangevraagd bij het UWV per 6 juni 2009? En heeft u een schriftelijke afwijzing gekregen? U kunt hier namelijk tegen in bezwaar. En met de schriftelijke afwijzing kunt u zich ook bij de gemeente melden voor de aanvraag van een WWB-uitkering, zodat u niet helemaal zonder geld zit. Krijgt u later nog achterstallig loon van uw werkgever, dan wordt dit natuurlijk verrekend met eventueel aan u betaalde uitkering.
Waar leeft u op dit moment van?
Groet,
Mayke

Het contract tussen inlener en werkgever is niet beëindigd, er werken namelijk nog steeds mensen bij de inlener via dezelfde werkgever. Maar toch heb ik het idee dat u gelijk heeft aangezien WW niets aangaf dat het een onbepaalde tijd contract zou zijn alhoewel ze nog wel het een en ander moesten uitzoeken.

Mijn uitkering gaat na 1-7 in. In ieder geval niet eerder gaven ze aan.
Verstuur e-mail
WimWest

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2009 10:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1. Dus het is wel een onbepaalde tijd contract? Dus dan heb ik ook geen recht op een WW uitkering per 1-7? Vreemd dat de WW daar dan niet op wees.

Ja, want de wet staat in een normale arbeidsovereenkomst niet toe dat deze "gemixt" wordt met een flexibele arbeidsovereenkomst en kan dus nooit geeindigd worden door een onzekere factor voor de werknemer. Daar u ongeoorloofd bent ontslagen, heeft de WG een loonbetalingsplicht en heeft u inderdaad geen recht op een uitkering.

2. Heeft werkgever enig kans om te winnen omdat ik ongeoorloofd afwezig was? Of heb ik gelijk en had ik dan gewoon per direct ontslagen moeten worden.

Nee, aangekondigde vakantie is niet ongeoorloofd aanwezig zijn. Als het binnen het bedrijf gebruikelijk is om dit mondeling te regelen, dan geldt dit nu ook. Bovendien zal er een verrekening vermeldt staan op uw salarisstrook, waarmee de werkgever aangeeft dat u verlof heeft opgenomen. De WG kan niet achteraf melden dat dit de ontslagreden is zonder verwijzing hierna in uw aangekondigde ontslag.
3. Kan de werkgever dingen met terugwerkende kracht doen? zoals alsnog per 26-04 per staande voet ontslaan.

Nee, dat tast alleen maar de geloofwaardigheid aan en een ontslag op staande voet heeft iets meer rechtsgevolgend dan een "gewoon" ontslag.

Het UWVWerk houdt bij ontslag altijd rekening met een opzegtermijn en bij het niet aanhouden van deze termijn door de WG hanteren zij dit op basis van de fictieve opzegtermijn. Daarmee geeft het UWV aan dat de opzegtermijn door de WG dus niet correct is gehanteerd, want je kan geen twee keer een opzegtermijn hanteren (m.u.v. verrekening via een ontslagvergoeding)

De WG heeft gewoon gerommeld met de arbeidsovereenkomst en deze in een tijd dat medewerkers moeilijk waren vast te houden aangepast in het voordeel van de WG. Nu alles wat minder gaat, wil de WG wederom aanpassen in haar voordeel, zodat de medewerker er makkelijk uitgezet kan worden. Zo werkt het dus niet volgens de wettelijke regels.
paultjuh1980

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2009 18:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:

Bovendien zal er een verrekening vermeldt staan op uw salarisstrook, waarmee de werkgever aangeeft dat u verlof heeft opgenomen.

Dit is dan een probleem want vakantie werd altijd weergegeven in geld (vakantiedagenreservering) op de loonstrook en niet in dagen. Bij de laatste loonbetaling heeft werkgever deze uitbetaald als reservering en niet als daadwerkelijk opgenomen vakantie-uren. Een soort eindafrekening.

Dus hiervan heb ik alsnog geen bewijs.
Verstuur e-mail
WimWest

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2009 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is het minst belangrijk, want dat staat niet als ontslagreden in de brief. Als dat de werkelijke reden zou zijn, dan zou dit op zijn minst in deze ontslagaankondiging moeten staan om geloofwaardig over te komen.

In het recht wordt het meest aannemelijke als "waar' aangenomen en daar sta je gewoon heel sterk in.
paultjuh1980

BerichtGeplaatst: ma 13 jul 2009 21:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Dat is het minst belangrijk, want dat staat niet als ontslagreden in de brief. Als dat de werkelijke reden zou zijn, dan zou dit op zijn minst in deze ontslagaankondiging moeten staan om geloofwaardig over te komen.

In het recht wordt het meest aannemelijke als "waar' aangenomen en daar sta je gewoon heel sterk in.

Ik ben niet op staande voet ontslagen dus volgens mij hoeft werkgever dan ook geen reden te geven mits het een bepaalde tijd contract is.

Even een andere vraag:

Ik ben dus NIET op staande voet ontslagen en de reden, die overigens niet in de ontslagbrief staat, tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst is omdat ik ongeoorloofd afwezig zou zijn(waarmee ik het oneens ben maar geen bewijsstukken van heb). Loop ik nu ook het risico om geen WW te krijgen door verwijtbaar werkloos te zijn?
Verstuur e-mail
memolen

memolen

Leeftijd: 73
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 14 jul 2009 7:14    Onderwerp: WW uitkering Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Paultjuh,
Ik heb u al eens gevraagd of u de WW uitkering schriftelijk heeft aangevraagd, en of u al een beslissing van het UWV heeft ontvangen. Daarop heeft u geen antwoord gegeven. Het is vandaag 14 juli. Uw uitkering zou toch per 1 juli jl. zijn ingegaan? U kunt overigens tegen een beslissing van het UWV bezwaar aantekenen.
Groeten,
Mayke
WimWest

BerichtGeplaatst: di 14 jul 2009 9:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verwijtbaar werkloos is niet mogelijk bij beeindiging contract bepaalde tijd. De WW kan in jouw geval dus alleen maar geweigerd worden indien de werkgever een loonbetalingsplicht heeft. Vervolgens kan je dan de loonachterstand wettelijk opeisen. Dat zal het UWV niet doen, maar hun verklaring is op dat moment wel doorslaggevend m.b.t. de loonbetalingen en wel of niet terecht ontslagen.
paultjuh1980

BerichtGeplaatst: di 14 jul 2009 17:19    Onderwerp: Re: WW uitkering Reageer met quote Naar onder Naar boven

memolen schreef:
Beste Paultjuh,
Ik heb u al eens gevraagd of u de WW uitkering schriftelijk heeft aangevraagd, en of u al een beslissing van het UWV heeft ontvangen. Daarop heeft u geen antwoord gegeven. Het is vandaag 14 juli. Uw uitkering zou toch per 1 juli jl. zijn ingegaan? U kunt overigens tegen een beslissing van het UWV bezwaar aantekenen.
Groeten,
Mayke

Ik had die aangevraagd per 6 juni. WW heeft mij gebeld om het een en ander te vragen en gezegd dat de WW in ieder geval niet voor 1 juli in kon gaan. Er is nog geen toekenning van de WW.
Verstuur e-mail
WimWest

BerichtGeplaatst: di 14 jul 2009 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gewoon dagelijks bellen!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds