Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Balancing Inte...
Gemeentelijke ...
auto veilig te...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 12 mei 2025 1:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gebruik parkeerplaats zonder toestemming
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Christine McVie

Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 13:31    Onderwerp: Gebruik parkeerplaats zonder toestemming Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een appartement gekocht en een bijbehorende parkeerplaats. Deze parkeerplaats bevindt zich, net als de parkeerplaatsen van mijn medebewoners, op een afgesloten binnenplaats achter en onder ons appartementen complex. Deze binnenplaats is door middel van een hek afgesloten van de openbare weg. Dit hek kan alleen met de sleutel of afstandsbediening worden geopend.

Toen ik gisterenavond thuis kwam stond er een onbekende auto op mijn parkeerplaats. Nu staat die auto er nog steeds. Gevolg is dat ik mijn auto dus niet kan parkeren op mijn eigen parkeerplaats. Ik woon in de binnenstad en ik kan mijn auto niet in de straat parkeren omdat dit allemaal voor vergunninghouders is. Een paar straten verder is betaald parkeren. Maar ik heb veel geld betaald voor mijn eigen parkeerplaats en daar kan ik nu al 2 dagen achter elkaar niet parkeren.

Ik ben zojuist bij het politiebureau geweest en de agent zei dat ik daar niets tegen kan doen. De enige mogelijkheid was om een briefje onder de ruitenwissers te stoppen.

Ik kan me dat niet voorstellen. Ik heb veel geld betaald voor een afgesloten en overdekte parkeerplaats in het centrum van de stad, en ik kan er geen gebruik van maken. De persoon die zijn auto zonder toestemming op mijn parkeerplaats heeft gezet kan volgens de politie niet worden aangepakt.

Klopt dat?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WimWest

Leeftijd: 125
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt, politie kan alleen op de openbare weg optreden, dus nu is het een civiele procedure tussen u en de eigenaar van de auto.
Christine McVie

BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 13:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat kan ik dan wel doen?
WimWest

BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 13:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De eigenaar van de auto verzoeken om daar niet te parkeren of voor € 39,95 bij Lidl/ALdi een parkeerafscheiding met slot t te kopen.
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 13:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mag je dan ook niet weg laten slepen ?!?

BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 14:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op welke grond?
Lesleytje.

Leeftijd: 34
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De bevoegdheid tot wegslepen komt slechts toe aan de Politie denk ik.

Een auto zou bijvoorbeeld kunnen worden weggesleept op grond van artikel 170 lid 1 Wegenverkeerswet 1994. De verwijdering van een auto kan op grond van bovenstaand artikel plaatsvinden indien dat de veiligheid op de weg of de vrijheid van het verkeer dient. Dat is in de betreffende situatie niet het geval.

Op grond van artikel 94 Wetboek van Strafvordering kan de Politie bijvoorbeeld overgaan tot inbeslagneming waarbij een strafvorderlijk doel is gediend. Hier is echter ook geen sprake van.

Een mogelijkheid tot wegslepen is er naar mijn mening niet.
Christine McVie

BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 14:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben eigenaar van die parkeerplaats, net zoals ik eigenaar ben van het appartement. Beiden zijn zonder sleutel niet toegankelijk.

Als iemand zomaar op mijn parkeerplaats mag parkeren, mag die dan ook zonder mijn toestemming in mijn bed slapen?
WimWest

BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 14:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de situatie het ter plekke toe laat, kan je achter de auto parkeren en deze blokkeren. Doe een briefje onder de ruitenwisser met de mededeling:

Indien U zich wilt verwijderen van MIJN parkeerplaats kunt u bellen naar telnr: en zal ik overleggen met u wanneer ik in de gelegenheid ben om mijn auto op de mij toekomende plek te parkeren.

Lijkt me een goed voorstel. Smile
WimWest

BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 14:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als iemand zomaar op mijn parkeerplaats mag parkeren, mag die dan ook zonder mijn toestemming in mijn bed slapen?

Wel als deze op de binnenplaats staat.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 14:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is de parkeerplaats herkenbaar als jouw parkeerplaats? Bijvoorbeeld door middel van een kentekenbordje en iets van: eigen plek? Is bij de ingang van het terrein aangegeven dat het allemaal eigen parkeerplaatsen betreft?

Als dat zo is, dan kun je denk ik gewoon door een sleepbedrijf de wagen laten weghalen en de kosten verhalen op de eigenaar van de wagen.
Immers:
5:1 lid 1 en lid 2 BW.

Maar ik ben benieuwd hoe anderen hier daarover denken.

Het is overigens wel raar dat die persoon zich toegang tot het terrein heeft kunnen verschaffen. Of hij woont er en heeft zelf geen plek gekocht; dat kan natuurlijk ook.
Lesleytje.

Leeftijd: 34
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Is de parkeerplaats herkenbaar als jouw parkeerplaats? Bijvoorbeeld door middel van een kentekenbordje en iets van: eigen plek? Is bij de ingang van het terrein aangegeven dat het allemaal eigen parkeerplaatsen betreft?

Als dat zo is, dan kun je denk ik gewoon door een sleepbedrijf de wagen laten weghalen en de kosten verhalen op de eigenaar van de wagen.
Immers:
5:1 lid 1 en lid 2 BW.

Maar ik ben benieuwd hoe anderen hier daarover denken.

Het is overigens wel raar dat die persoon zich toegang tot het terrein heeft kunnen verschaffen. Of hij woont er en heeft zelf geen plek gekocht; dat kan natuurlijk ook.

Persoonlijk denk ik dat het kans van slagen heeft. Had er nog niet aan gedacht. Erg goed gevonden in ieder geval, Simone. Wink
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 16:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even gekopieerd uit de eerdere discussie die we hadden over de moderne actio negatoria:

Quote:
Een ieder die onbevoegdelijk gebruik maakt van andermans zaak, maakt dientengevolgde inbreuk op het eigendomsrecht. Uit de parlementaire geschiedenis bij deze bepaling komt duidelijk naar voren dat men het begrip 'gebruik maken' in art. 5:1 lid 2 BW zeer ruim moet opvatten. Volgens de Memorie van Antwoord bij art 5.1.3 (welk artikel is opgegaan in art. 5:1 lid 2 BW) wordt hiermee gedoeld op '...ieder gebruik in de ruimste zin des woords, inbegrepen het verbruik, beschadigen, vervormen, enz.'

Voor mij is alleen nog even de vraag of je dat eerst netjes aan de inbreukmakende zou moeten vragen (=hem de kans geven de auto te verwijderen voordat je dat zelf laat doen) of niet. Nu deze autobezitter op geen enkele manier te kennen is zou het denk ik wel mogen, dat wegslepen, zou er geen misbruik van bevoegdheid in de zin van 3:13 BW zijn. Maar zeker weten doe ik dat niet.

De kosten voor het wegslepen verhaal je dan op basis van 6:162 BW.

Als de eigenaar weet waar de auto staat, dan kan hij die revindiceren. De kunst is dus om eerst even te laten betalen en dan pas te melden waar het ding staat.

Ik vrees echter dat het hebben van een recht iets heel anders is dan de praktische uitwerking die het uitoefenen van de rechten heeft. Dat is nou net het nare ....

@ de vragensteller: mocht je dat overwegen, maak dan wel even foto's, zodat je het bewijs hebt dat die wagen daadwerkelijk op je plek stond. En laat dan zien dat de plek echt toegewezen is aan jou, dat dat voor derden kenbaar is.

Laatst aangepast door tikSimone op zo 22 feb 2009 16:25, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 16:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou de auto direct weg hebben laten halen door een afsleepbedrijf *en* daar de opdracht geven de auto enkel af te geven wanneer alle afsleepkosten voldaan zijn.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan zit je dus met het revindicatieprobleempje. Hoe los je dat op?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds