|
Auteur |
Bericht |
Christine McVie
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 22 feb 2009 13:31 Onderwerp: Gebruik parkeerplaats zonder toestemming |
|
|
Ik heb een appartement gekocht en een bijbehorende parkeerplaats. Deze parkeerplaats bevindt zich, net als de parkeerplaatsen van mijn medebewoners, op een afgesloten binnenplaats achter en onder ons appartementen complex. Deze binnenplaats is door middel van een hek afgesloten van de openbare weg. Dit hek kan alleen met de sleutel of afstandsbediening worden geopend.
Toen ik gisterenavond thuis kwam stond er een onbekende auto op mijn parkeerplaats. Nu staat die auto er nog steeds. Gevolg is dat ik mijn auto dus niet kan parkeren op mijn eigen parkeerplaats. Ik woon in de binnenstad en ik kan mijn auto niet in de straat parkeren omdat dit allemaal voor vergunninghouders is. Een paar straten verder is betaald parkeren. Maar ik heb veel geld betaald voor mijn eigen parkeerplaats en daar kan ik nu al 2 dagen achter elkaar niet parkeren.
Ik ben zojuist bij het politiebureau geweest en de agent zei dat ik daar niets tegen kan doen. De enige mogelijkheid was om een briefje onder de ruitenwissers te stoppen.
Ik kan me dat niet voorstellen. Ik heb veel geld betaald voor een afgesloten en overdekte parkeerplaats in het centrum van de stad, en ik kan er geen gebruik van maken. De persoon die zijn auto zonder toestemming op mijn parkeerplaats heeft gezet kan volgens de politie niet worden aangepakt.
Klopt dat? |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 22 feb 2009 13:33 Onderwerp: |
|
|
Klopt, politie kan alleen op de openbare weg optreden, dus nu is het een civiele procedure tussen u en de eigenaar van de auto. |
|
|
|
 |
Christine McVie
|
Geplaatst: zo 22 feb 2009 13:36 Onderwerp: |
|
|
Wat kan ik dan wel doen? |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: zo 22 feb 2009 13:40 Onderwerp: |
|
|
De eigenaar van de auto verzoeken om daar niet te parkeren of voor € 39,95 bij Lidl/ALdi een parkeerafscheiding met slot t te kopen. |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 22 feb 2009 13:46 Onderwerp: |
|
|
Mag je dan ook niet weg laten slepen ?!? _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: zo 22 feb 2009 14:00 Onderwerp: |
|
|
Op welke grond? |
|
|
|
 |
Lesleytje.
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: zo 22 feb 2009 14:02 Onderwerp: |
|
|
De bevoegdheid tot wegslepen komt slechts toe aan de Politie denk ik.
Een auto zou bijvoorbeeld kunnen worden weggesleept op grond van artikel 170 lid 1 Wegenverkeerswet 1994. De verwijdering van een auto kan op grond van bovenstaand artikel plaatsvinden indien dat de veiligheid op de weg of de vrijheid van het verkeer dient. Dat is in de betreffende situatie niet het geval.
Op grond van artikel 94 Wetboek van Strafvordering kan de Politie bijvoorbeeld overgaan tot inbeslagneming waarbij een strafvorderlijk doel is gediend. Hier is echter ook geen sprake van.
Een mogelijkheid tot wegslepen is er naar mijn mening niet. |
|
|
|
 |
Christine McVie
|
Geplaatst: zo 22 feb 2009 14:03 Onderwerp: |
|
|
Ik ben eigenaar van die parkeerplaats, net zoals ik eigenaar ben van het appartement. Beiden zijn zonder sleutel niet toegankelijk.
Als iemand zomaar op mijn parkeerplaats mag parkeren, mag die dan ook zonder mijn toestemming in mijn bed slapen? |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: zo 22 feb 2009 14:06 Onderwerp: |
|
|
Als de situatie het ter plekke toe laat, kan je achter de auto parkeren en deze blokkeren. Doe een briefje onder de ruitenwisser met de mededeling:
Indien U zich wilt verwijderen van MIJN parkeerplaats kunt u bellen naar telnr: en zal ik overleggen met u wanneer ik in de gelegenheid ben om mijn auto op de mij toekomende plek te parkeren.
Lijkt me een goed voorstel.  |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: zo 22 feb 2009 14:12 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Als iemand zomaar op mijn parkeerplaats mag parkeren, mag die dan ook zonder mijn toestemming in mijn bed slapen? |
Wel als deze op de binnenplaats staat. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 22 feb 2009 14:44 Onderwerp: |
|
|
Is de parkeerplaats herkenbaar als jouw parkeerplaats? Bijvoorbeeld door middel van een kentekenbordje en iets van: eigen plek? Is bij de ingang van het terrein aangegeven dat het allemaal eigen parkeerplaatsen betreft?
Als dat zo is, dan kun je denk ik gewoon door een sleepbedrijf de wagen laten weghalen en de kosten verhalen op de eigenaar van de wagen.
Immers:
5:1 lid 1 en lid 2 BW.
Maar ik ben benieuwd hoe anderen hier daarover denken.
Het is overigens wel raar dat die persoon zich toegang tot het terrein heeft kunnen verschaffen. Of hij woont er en heeft zelf geen plek gekocht; dat kan natuurlijk ook. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Lesleytje.
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: zo 22 feb 2009 15:20 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Is de parkeerplaats herkenbaar als jouw parkeerplaats? Bijvoorbeeld door middel van een kentekenbordje en iets van: eigen plek? Is bij de ingang van het terrein aangegeven dat het allemaal eigen parkeerplaatsen betreft?
Als dat zo is, dan kun je denk ik gewoon door een sleepbedrijf de wagen laten weghalen en de kosten verhalen op de eigenaar van de wagen.
Immers:
5:1 lid 1 en lid 2 BW.
Maar ik ben benieuwd hoe anderen hier daarover denken.
Het is overigens wel raar dat die persoon zich toegang tot het terrein heeft kunnen verschaffen. Of hij woont er en heeft zelf geen plek gekocht; dat kan natuurlijk ook. |
Persoonlijk denk ik dat het kans van slagen heeft. Had er nog niet aan gedacht. Erg goed gevonden in ieder geval, Simone.  |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 22 feb 2009 16:15 Onderwerp: |
|
|
Even gekopieerd uit de eerdere discussie die we hadden over de moderne actio negatoria:
Quote: | Een ieder die onbevoegdelijk gebruik maakt van andermans zaak, maakt dientengevolgde inbreuk op het eigendomsrecht. Uit de parlementaire geschiedenis bij deze bepaling komt duidelijk naar voren dat men het begrip 'gebruik maken' in art. 5:1 lid 2 BW zeer ruim moet opvatten. Volgens de Memorie van Antwoord bij art 5.1.3 (welk artikel is opgegaan in art. 5:1 lid 2 BW) wordt hiermee gedoeld op '...ieder gebruik in de ruimste zin des woords, inbegrepen het verbruik, beschadigen, vervormen, enz.' |
Voor mij is alleen nog even de vraag of je dat eerst netjes aan de inbreukmakende zou moeten vragen (=hem de kans geven de auto te verwijderen voordat je dat zelf laat doen) of niet. Nu deze autobezitter op geen enkele manier te kennen is zou het denk ik wel mogen, dat wegslepen, zou er geen misbruik van bevoegdheid in de zin van 3:13 BW zijn. Maar zeker weten doe ik dat niet.
De kosten voor het wegslepen verhaal je dan op basis van 6:162 BW.
Als de eigenaar weet waar de auto staat, dan kan hij die revindiceren. De kunst is dus om eerst even te laten betalen en dan pas te melden waar het ding staat.
Ik vrees echter dat het hebben van een recht iets heel anders is dan de praktische uitwerking die het uitoefenen van de rechten heeft. Dat is nou net het nare ....
@ de vragensteller: mocht je dat overwegen, maak dan wel even foto's, zodat je het bewijs hebt dat die wagen daadwerkelijk op je plek stond. En laat dan zien dat de plek echt toegewezen is aan jou, dat dat voor derden kenbaar is. _________________ Nait soez'n, moar doun!
Laatst aangepast door tikSimone op zo 22 feb 2009 16:25, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 22 feb 2009 16:21 Onderwerp: |
|
|
Ik zou de auto direct weg hebben laten halen door een afsleepbedrijf *en* daar de opdracht geven de auto enkel af te geven wanneer alle afsleepkosten voldaan zijn. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: zo 22 feb 2009 16:24 Onderwerp: |
|
|
Dan zit je dus met het revindicatieprobleempje. Hoe los je dat op? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|