Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 30 jul 2025 6:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

APK - herinneringsbrief RDW
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mark007

Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2009 2:08    Onderwerp: APK - herinneringsbrief RDW Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook ik wist niet dat je in overtreding bent wanneer je een ongekeurd voertuig thuis in de schuur hebt staan.

Ik vraag me nu af wat de RDW exact in hun herinneringsbrief vermeldt. Ik heb deze brief niet meer, en een mevrouw van de RDW wilde mij de inhoud van de brief niet toezenden.

Staat er feitelijk in dat een overtreding begaan wordt, ook wanneer het voertuig binnen, en op eigen erf staat?

Er wordt iets over schorsen vermeld, allemaal duidelijk waar dit voor dient, maar zou in deze brief die mogelijke overtreding niet vermeld moeten zijn?

Als gezegd, ik heb deze brief niet meer, kreeg 'm niet van de RDW en kan dus ook niet bepalen of ik die brief niet gewoon te vluchtig gelezen heb. Mocht het er overduidelijk staan, dan ben ik klaar en betaal gewoon en voorkom in de toekomst eenzelfde problemen. Maar ik herinner me niet hierop attent, of voldoende attent te zijn gemaakt, en dat is hier waar het om gaat.

Graag uw reactie, (maar de inhoud van de brief is hierbij van belang)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2009 5:35    Onderwerp: Re: APK - herinneringsbrief RDW Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mark007 schreef:
(maar de inhoud van de brief is hierbij van belang)
Die zou alleen van belang zijn, als die onderdeel uitmaakt van desbetreffende wet/regelgeving; dat lijkt mij niet het geval.
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2009 5:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alleen door de procedure te doorlopen van een schorsing ontkomt u aan de APK plicht en de Wegenbelasting. Dat staat heel duidelijk omschreven in de wetboeken en ook - als service- op de website van de RDW.

Iedere Nederlander wordt geacht te wet te kennen en deze is wel erg duidelijk. De RDW hoeft u niet de wet uit te leggen of te waarschuwen, dat u een overtreding begaat. Als u schorst, mag het voertuig niet meer op de openbare weg komen en bij de melding moet u opgeven waar het voertuig zich bevindt, zodat de RDW kan controleren, dat het voertuig zich NIET meer op de openbare weg bevindt. Het alleen plaatsen van het voertuig op eigen grond is dus niet voldoende.
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2009 7:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een toevoeging erbij;

De auto mag niet rijklaar zijn, dat betekent dat er meer moet gebeuren dan alleen de accu eruit.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2009 11:49    Onderwerp: Re: APK - herinneringsbrief RDW Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mark007 schreef:
Staat er feitelijk in dat een overtreding begaan wordt, ook wanneer het voertuig binnen, en op eigen erf staat?

De overtreding is het geregistreerd hebben staan van een kenteken zonder verzekerd te zijn. Waar de auto staat doet er niet toe. Ook als de auto al gesloopt is ben je in overtreding.

Met die brief kan ik je niet helpen, maar aan de overtreding kan de inhoud van die brief niets veranderen.

theod schreef:
Een toevoeging erbij;

De auto mag niet rijklaar zijn, dat betekent dat er meer moet gebeuren dan alleen de accu eruit.

Waar staat dat in de wet? (Ik weet vrij zeker: nergens. Schorsen is voldoende. Het voertuig mag zich daarna uiteraard niet meer op de openbare weg bevinden. Het voertuig mag rijklaar zijn en je mag er zelfs - op privéterrein, niet zijnde openbare weg - mee rijden.)

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2009 19:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het ging hier in principe om de APK, maar inderdaad geldt dit ook voor de minimaal vereiste WA-verzekering. Met een schorsing kan ook de verzekering opgeschort worden.

En de accu mag gewoon blijven zitten. Very Happy
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2009 19:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah inderdaad, de titel maakt melding van APK (en in de vraag staat nog "ongekeurd"). In hoeverre de regels daarvoor overeenkomen met de regels voor de verzekeringsplicht weet ik eerlijk gezegd niet, al ligt het voor de hand dat er wat schorsen betreft weinig verschil is.

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2009 21:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:

En de accu mag gewoon blijven zitten. Very Happy

Kwam ook tot die ontdekking door de opmerking van Bona fides, was iets uit de beginperiode, toen kwamen er mensen van het RDW zelfs langs om te kijken of de auto niet rijklaar was.

Op het moment dat een kenteken op iemands naam staat is men verplicht zowel belasting voor het voertuig te betalen als er voor zorg te dragen dat het voertuig verzekerd is.

Op moment dat men het kenteken schorst is vervalt de verzekeringsplicht en hoeft men ook geen belasting meer over te betalen.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2009 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
In hoeverre de regels daarvoor overeenkomen met de regels voor de verzekeringsplicht weet ik eerlijk gezegd niet, al ligt het voor de hand dat er wat schorsen betreft weinig verschil is.

Toch maar even opgezocht:
art. 72 lid 1 WVW schreef:
Voor een motorrijtuig of een aanhangwagen, waarvoor een kenteken is opgegeven dan wel dient te zijn opgegeven, dient een keuringsbewijs te zijn afgegeven.

art. 73 lid 1 WVW schreef:
Artikel 72 geldt niet indien:
a. (...), dan wel
b. de geldigheid van het voor het betrokken voertuig afgegeven kentekenbewijs is geschorst overeenkomstig paragraaf 6 van hoofdstuk IV.

art. 67 lid 1 WVW schreef:
Indien met een voertuig geen gebruik van de weg wordt gemaakt, schorst de Dienst Wegverkeer op aanvraag van de eigenaar of houder van dat voertuig, tegen betaling, op de door de Dienst Wegverkeer vastgestelde wijze, van het daarvoor door deze dienst vastgestelde tarief, de geldigheid van het kentekenbewijs.

Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2009 21:56    Onderwerp: Re: APK - herinneringsbrief RDW Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mark007 schreef:

Ik heb net zo'n brief ontvangen.

Er staat vetgedrukt 'uw auto moet APK-goedgekeurd zijn vóór <datum>' en later 'Let op: zorg ervoor dat uw auto vóór bovenstaande datum is goedgekeurd. Zo voorkomt u dat u een boete krijgt.'.

En voor de rest wordt er verwezen naar www.apk.nl en naar 0900 0739 voor nadere informatie.

Aangezien de brief zonder enig voorbehoud meldt dat mijn auto gekeurd moet worden, zie ik niet waarom er situaties zouden moeten zijn waarin dat niet zo zou zijn. Als iemand van mening is dat zijn of haar auto niet gekeurd hoeft te worden, ondanks deze brief, lijkt mij dat die persoon die niet af moet wachten, maar contact met de RDW op moet nemen om te kijken waar het mis gaat.
Bekijk de homepage
Mark007

BerichtGeplaatst: do 02 jul 2009 3:20    Onderwerp: APK - herinneringsbrief RDW Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zijn de heren en dames rechtsgeleerden van oordeel dat de wetgever aangenomen wetten voor de burger voldoende duidelijk naar buiten brengt?

Een APK kwestie als deze zal best ergens gepubliceerd zijn, maar zeven van de tien mensen kennen deze specifieke regel niet (ik heb het daadwerkelijk geenqueteerd). Het schorsen is wel bekend, maar men is veelal overtuigd juist te handelen wanneer een ongekeurd voertuig buiten de openbare weg wordt gehouden - dus op eigen erf. Het lijkt me noodzakelijk doelmatiger te worden geinformeerd, en wel via de Dienst Wegverkeer die hier tenslotte (ook) voor is.

De RDW is hiertoe kennelijk niet verplicht (hetgeen een procedure dus direct zinloos maakt) - maar waarom zijn ze dit eigenlijk niet verplicht? Je wordt alleen aan de APK herinnerd en voor de rest wordt je geacht de Nederlandse wet te kennen. Ik dien € 90,00 te gireren omdat ik toevallig dit stukje wetgeving gemist heb. Kortom, kun je werkelijk spreken van een goede wet-informatie naar de burger toe?

Blijft ook overeind dat niemand eens narekent hoeveel inkomsten de RDW via dit soort akkefietjes genereert.
Annemarieke

Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 02 jul 2009 9:58    Onderwerp: Re: APK - herinneringsbrief RDW Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mark007 schreef:
Ik vraag me nu af wat de RDW exact in hun herinneringsbrief vermeldt. Ik heb deze brief niet meer, en een mevrouw van de RDW wilde mij de inhoud van de brief niet toezenden.

Weet niet of u inmiddels de brief heeft kunnen achterhalen?
Toevallig heb ik afgelopen week een 'uitnodiging' tot keuring gekregen Smile

U kunt hem downloaden: http://img224.imageshack.us/i/apkrdw.tif/
Het is een file van 6mb dus het kan zijn dat het niet lang op Imageshack blijft staan Wink
Mark007

BerichtGeplaatst: do 02 jul 2009 11:41    Onderwerp: APK - herinneringsbrief RDW Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inmiddels heb ik de APK brief van de RDW gelezen. Er staat niet in wanneer het moment intreedt waarop je schuldig bent. Je mag het 'vragen'. Als je iets niet weet.

Als gezegd, de RDW is niet verplicht specifiek informatie te verstrekken of te waarschuwen. Dit maakt een procedure direct zinloos.

Een forumbezoeker opperde iets van deze strekking: "Tja, als er staat dat je voor bepaalde datum verplicht gekeurd moet zijn, dan zie ik geen reden aan te nemen waarom het plaatsen van het voertuig op eigen erf dan geen overtreding zou zijn.

En zo is het helaas precies: men moet hier zelf over door gaan denken, de regels zelf interpreteren, en dit is nu precies hoe het niet zou moeten zijn. Je mag eisen dat regels duidelijk naar buiten worden gebracht.

Maar ook de APK brochure, uitgegeven door de RDW, mist elk woord over dit soort inhoudelijkheden. Hierin zou het toch te vinden moeten zijn.

Hoe moet ik dan deze informatie tot mij hebben gekregen? Uit krant of tijdschrift - waarop ik misschien geen abonnementen heb? Of achterop een pak Corn Flakes? Feitelijk ben ik in overtreding omdat een wetvorming mij niet heeft bereikt. Is dit de burger aan te rekenen?

Tenzij specifieke regels aan mij als weggebruiker duidelijk zijn gepresenteerd, en ik die gewoon gemist heb, zou je gaan vermoeden dat een procedure toch zinnig zou kunnen zijn en uiteindelijk de Raad van State m.b.t. het wegverkeer een verplichting tot het verstrekken van infomatie voor de RDW aanbrengt?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 02 jul 2009 12:08    Onderwerp: Re: APK - herinneringsbrief RDW Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mark007 schreef:
En zo is het helaas precies: men moet hier zelf over door gaan denken, de regels zelf interpreteren, en dit is nu precies hoe het niet zou moeten zijn. Je mag eisen dat regels duidelijk naar buiten worden gebracht.

Een ieder wordt geacht de wet te kennen. Dat wil zeggen dat het jouw verantwoordelijkheid is om je op de hoogte te stellen van de voor jou relevante wettelijke eisen en plichten. Het bestaan van een APK-plicht is algemeen bekend. Alleen als de RDW een folder zou uitgeven waaruit blijkt dat je je auto niet hoeft te laten keuren als je er niet in rijdt, zou je een punt hebben.

BerichtGeplaatst: do 02 jul 2009 14:34    Onderwerp: APK - herinneringsbrief RDW Reageer met quote Naar onder Naar boven

Via welke wegen, oftewel hoe dien ik geacht te zijn deze regel te kennen, als mij die niet rechtstreeks wordt gepresenteerd? Er zijn zelfs meerdere wetboeken. Wie leest deze op zaterdagavond even door? Zoekt u speciaal in kranten en tijdschriften naar wetswijzigingen? Als u er eentje mist, dan heeft u pech gehad.

Als de regel rechtstreeks aan de weggebruiker wordt voorgehouden, dan had ik 'm gekend.

"Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen" blijft natuurlijk een onhaalbaar credo. Voorbeelden te over van notabene rechters die de wet niet kennen (aan den lijve ondervonden - meermalen de RVS nodig gehad om een recht aan te tonen, maar dit terzijde).

Resumerend, het gaat hier natuurlijk om een voorbeeld, maar het volledig doorgronden van alleen al de RDW is al lastig omdat de regelgeving enorm uitgebreid is. Dit is ook het antwoord dat ik ontving van de RDW zelf. "Het staat inderdaad niet in de brief, meneer. Dan zou onze brief te lang worden. - Maar waar is die brochure dan voor?

Affijn, het lijkt me dat we de discussie moeten sluiten. Ik dank u allen vriendelijk.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds