Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 6:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Toch weer advies nodig konijnen
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mariska911

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: wo 01 jul 2009 23:18    Onderwerp: Toch weer advies nodig konijnen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag allemaal,

Trouwe forumbezoekers kennen mijn probleem met de buren inzake mijn konijnen. Toch het verhaal nog eens in een notendop.
Buren hebben problemen met mijn hobby: het fokken van konijnen. Na veel geklaag heb ik de gemeente erbij gehaald. Uiteindelijk een APV-vergunning gekregen na diverse onverwachte inspecties die altijd goed waren en waaruit bleek dat ik me altijd aan de gestelde criteria houd. Buren hebben bezwaar gemaakt tegen vergunning, zaak is voor de bezwarencommissie geweest; uitspraak was positief voor ons en B&W heeft besloten dat mijn hobby mag blijven zoals hij is. Om een idee te krijgen van de omvang van mijn hobby: 3 konijnen in een ren in de tuin; max. 15 volwassen konijnen in de garage en daarnaast max. 2 nestjes met jongen. Meestal zitten er zo'n 10-12 konijnen in de garage.

Nu weer een brief van de buren gehad. Zij zijn uiteraard niet blij met de uitspraak. Zij willen nu via buurtbemiddeling alsnog tot een oplossing zien te komen.

Zij geven nu aan dat als wij niet willen meewerken, of als de gesprekken tot niets leiden en de overlast voor hen blijft dat ze gerechtelijke stappen willen ondernemen en alle daarbijbehorende financiele consequenties op ons willen verhalen. De gronden die zij aandragen voor gerechtelijke stappen:

- De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun. (Red: zie ook art. 13 bk 3 BW; art. 1 lid 2, 21, 40 bk 5 BW; art 168, 174 lid 1 bk6 BW; art. 159, 161 ONBW)
- Daarnaast staat in ons koopcontract dat de tuin alleen als siertuin mag worden gebruikt.

Eerlijk is eerlijk, na 2 jaar gezeur en telkens in het gelijk te worden gesteld dat er géén overlast is, ben ik er klaar mee. Ik ben niet bereid om nog meer konijnen weg te doen, want dan kan ik mijn hobby gewoon niet meer uitvoeren (ik fok voor tentoonstellingen)

Maar goed, ik zit natuurlijk ook niet op een rechtzaak te wachten met de kans dat ik alsnog in het ongelijk gesteld wordt, eventueel een advocaat moet nemen, etc, etc.

Kunnen jullie mij adviseren wat jullie denken dat het beste is wat ik kan doen (aub geen tips als verhuizen, want dat is geen optie Wink ) en aangeven hoe sterk de gronden van de buren zijn? Volgens mij heb ik nooit onrechtmatig gehandeld, want ik heb me altijd aan de gestelde criteria van de gemeente gehouden. Kortom, hoe groot zijn hun kansen dat ze een eventuele rechtzaak winnen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb

Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 02 jul 2009 4:14    Onderwerp: Re: Toch weer advies nodig konijnen Reageer met quote Naar onder Naar boven

De brief voorleggen en advies vragen aan de vergunningverlener??
DENNIS79

Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 02 jul 2009 10:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Indien u een vergunning heeft voor het fokken van konijnen ten behoeve van uw hobby, dan kan hetgeen u een vergunning voor heeft niet als onrechtmatig aangemerkt worden. Artikel 6:162 BW waarnaar verwezen wordt is een de aansprakelijkheid voor de schade van een onrechtmatige daad. Dus voor zover er al schade zou zijn bij uw buren, kan de daad die de schade toebrengt alsnog niet als onrechtmatig aangemerkt worden.

Een en ander uiteraard wel op voorwaarde dat u uw vergunning op niet valse gronden heeft verkregen. Maar gezien de vele controles etcetera die u doorstaan heft, zal daar niet snel sprake van zijn.

Voor zover bepalingen uit uw koopcontract beperkend zouden zijn, is nakoming van deze bepalingen niet te vorderen door anderen dan de contractpartijen. Ik neem aan dat uw buren geen contractpartij zijn (op enigerlei wijze) en dus dat zij geen bepalingen uit uw koopcontract tegen u kunnen gebruiken.

Laatst aangepast door DENNIS79 op do 02 jul 2009 11:11, in totaal 1 keer bewerkt
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 02 jul 2009 11:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Indien u een vergunning heeft voor het fokken van konijnen ten behoeve van uw hobby, dan kan hetgeen u een vergunning voor heeft niet als onrechtmatig aangemerkt worden.

Dat is in zijn algemeenheid niet waar, denk maar aan het bekende arrest Vermeulen/Lekkerkerker en dit artikel Vermeulen/Lekkerker: een springlevend uitgangspunt.

Dankzij de vergunning kan de vergunninghouder niet op schending van de vergunningplicht worden aangesproken. In beginsel nog wel op schending van andere normen.

BerichtGeplaatst: do 02 jul 2009 11:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben dan geen jurist, maar het bovenstaande had ik ook in gedachte. Maar ik, en de gemeente overigens ook, hadden gehoopt dat mijn buren een bestuursrechtelijk zaak zouden aanspannen. Dan hadden zij namelijk weer een zaak tegen de gemeente. Nu willen ze het privaatrechtelijk gaan aanpakken en mijn vraag is dan ook; kan dit? Kunnen zij mij aansprakelijk stellen. Gedurende de hele tijd ben ik geen partij geweest, zij hadden immers een zaak tegen de gemeente. Ik heb gehandeld naar de criteria die de gemeente mij heeft opgelegd. Kunnen zij nu alnog een zaak tegen mij persoonlijk aanspannen?
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 02 jul 2009 11:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mariska911 schreef:
Ik ben dan geen jurist, maar het bovenstaande had ik ook in gedachte. Maar ik, en de gemeente overigens ook, hadden gehoopt dat mijn buren een bestuursrechtelijk zaak zouden aanspannen. Dan hadden zij namelijk weer een zaak tegen de gemeente. Nu willen ze het privaatrechtelijk gaan aanpakken en mijn vraag is dan ook; kan dit? Kunnen zij mij aansprakelijk stellen. Gedurende de hele tijd ben ik geen partij geweest, zij hadden immers een zaak tegen de gemeente. Ik heb gehandeld naar de criteria die de gemeente mij heeft opgelegd. Kunnen zij nu alnog een zaak tegen mij persoonlijk aanspannen?

Dat antwoord heb ik al eerder gegeven: een zaak aanspannen kan altijd, het is aan de rechter te oordelen of de zaak gegrond is.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: do 02 jul 2009 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En het hebben van een vergunning maakt op zichzelf de zaak niet ongegrond.

Mariska911 schreef:
- Daarnaast staat in ons koopcontract dat de tuin alleen als siertuin mag worden gebruikt.

Wat staat er precies in het koopcontract?

Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 02 jul 2009 11:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Dat is in zijn algemeenheid niet waar, denk maar aan het bekende arrest Vermeulen/Lekkerkerker en dit artikel Vermeulen/Lekkerker: een springlevend uitgangspunt.

Je hebt gelijk! Ik ben te kort door de bocht gegaan. Erg spijtig, daar ik nog wel afgestudeerd ben op regelgeving rond bouwvergunningen en ook daarbij heb aangekondigd dat het burenrecht nog altijd een rol kan spelen bij een dergelijke vergunning. Embarassed Ik ben uit het oog verloren dat het de buren niet zo zeer om het fokken van de konijnen zal gaan, maar waarschijnlijk alleen om de overlast van stank en andere hinder die de konijnen naar hun zeggen veroorzaken.

Wat van belang is, is dat er wel controles hebben plaastgehad door de vergunning verlener. Indien de vergunning en de regelgeving waarop de vergunning gebaseerd is, rekening houden met de mate waarin mogelijke overlast te tolereren zou moeten zijn, levert dat sneller geen onrechtmatigheid op. Gezien het feit dat er controles zijn uitgevoerd en er in de vergunning "gestelde criteria" zijn waaraan de TS zich heeft gehouden, denk ik dat er geen sprake is van onrechtmatigheid.

Ik blijf dan ook van mening dat in de casus van TS er een zeer geringe kans van slagen is voor de actie van de buren van TS, maar mijn stelling was ruimschoots te kort door de bocht.
Mariska911

BerichtGeplaatst: do 02 jul 2009 11:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In mijn koopcontract staat dat de tuin alleen als siertuin gebruikt mag worden. Ik denk dat onze tuin zo'n 15 x 15 m is en alles is zoals de meeste mensen hebben; gras, een zitje, veel planten, alleen heb ik een konijnenren van 3 x 4 m met daarin 3 konijnen. En ik heb een garage naast het huis waarin ik dus nog max. 15 konijnen houd, maar volgens mij hoort de garage niet bij de tuin...
bona fides

BerichtGeplaatst: do 02 jul 2009 12:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mariska911 schreef:
In mijn koopcontract staat dat de tuin alleen als siertuin gebruikt mag worden.

Maar hoe is dat geformuleerd? Jegens wie ben jij, volgens de tekst van dat beding, verplicht om de tuin als siertuin te gebruiken?

Normaal gesproken geldt het koopcontract alleen jegens de verkoper, en die verkoper is niet dezelfde persoon als de buurman, neem ik aan. Maar kennelijk weet de buurman wel van dat beding af, dus misschien is er iets anders aan de hand (waarbij ik denk aan een kwalificatie verplichting, art. 6:252 BW). De letterlijke formulering van het beding kan hier helpen.

BerichtGeplaatst: do 02 jul 2009 12:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb even in mijn koopcontract gekeken en ik kan het zelfs helemaal niet vinden. Zij verwijzen naar een artikelnr. maar blijkbaar hebben ze dat uit hun eigen koopcontract en denken zij wellicht dat dit voor iedere koper hetzelfde is. Want het nr. wat zij aangeven, komt in mijn contract niet voor. Aangezien zij bevriend zijn met de vorige bewoners van ons huis, ging ik ervan uit dat zij een kopie van de overeenkomst van hen hadden gekregen, maar ik kan het dus niet vinden..
Mariska911

BerichtGeplaatst: vr 03 jul 2009 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog even een andere vraag:

Ik weet natuurlijk niet of mijn buren een advocaat in handen nemen of dat zij zichzelf vertegenwoordigen. Wat raden jullie mij aan: zelf verdedigen of een advocaat nemen. Helaas wilde mijn rechtsbijstandverzekering de zaak niet aannemen (lang, ander verhaal), dus als ik een advocaat nodig heb, zijn alle kosten voor mijzelf. Enig idee hoeveel geld ik daaraan kwijt zal zijn?
Ik heb op internet wel gevonden dat er soms subsidie wordt gegeven, maar ons gezamenlijk inkomen is hier te hoog voor.
cvb

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: za 04 jul 2009 8:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mariska911 schreef:
Ik heb even in mijn koopcontract gekeken en ik kan het zelfs helemaal niet vinden.
Misschien is het een goed idee hen, niet aangetekend, te berichten, dat dat er niet in staat en te vragen waarom je in een siertuin geen konijnen zou kunnen houden??
MarijnP

Leeftijd: 37
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 04 jul 2009 13:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Mariska911 schreef:
Ik heb even in mijn koopcontract gekeken en ik kan het zelfs helemaal niet vinden.
Misschien is het een goed idee hen, niet aangetekend, te berichten, dat dat er niet in staat en te vragen waarom je in een siertuin geen konijnen zou kunnen houden??

Zoals Bona Fides al zei, de buurman heeft niks met haar huurcontract te maken. Je hoeft hem niet te vertellen wat erin staat en hij kan zich er ook niet op beroepen.
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 04 jul 2009 18:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is niet mogelijk om een juiste inschatting te maken, maar ik denk dat de buren gewoon een beetje dreigen met een rechtzaak. Je kan iemand wel aanzeggen dat de gerechtelijke kosten voor jouw rekening zal komen, maar dat wordt wel door de rechter bepaald. Daar jij alles in het werk hebt gezet om te voldoen aan de gemeentelijke eisen en zij daarin ook met hun eis hebben gefaald, denk ik, dat je een hele goede kans hebt om deze zaak te winnen door de juiste argumentatie, getuigenrapportage van de controlerende dienst, vergunning et cetera. Sterk genoeg om het zelf voor de rechtbank te vertegenwoordigen, want dat kan ook. Het is zeker een overweging waard en als je zou verliezen, waarin ik niet geloof, heb je ook nog een redelijke kans dat een ieder in eigen kosten wordt veroordeeld.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds