|
Auteur |
Bericht |
RonK
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 28 jun 2009 17:10 Onderwerp: WAO aanvulling NN, wel omlaag maar niet omhoog? |
|
|
Hallo Lezers,
Ik zou graag advies willen over de volgende kwestie:
Al een jaar of 8 zit ik in de WAO (80-100%). Eind 2007 is mijn uitkering verlaagd naar (65-80%) en al na 8 maanden weer verhoogd naar 80-100% in verband met mijn (voltijdse) opname voor dezelfde psychische klachten.
Nationale Nederlanden heeft (natuurlijk ) wel mijn WAO aanvulling verlaagd. Maar wil deze niet verhogen omdat ik (al 7 jaar) geen dienstverband meer heb. Ik heb gevraagd om de voorwaarden van deze verzekering en (in het gedeelte wat ik heb gekregen) staat inderdaad iets dergelijks.
Kan dit kloppen bij een dergelijke verzekering (WAO aanvullingspensioen)? Dat de verzekeraar niet meer hoeft te kijken of de arbeidsongeschiktheid, bij wijze van spreken de volgende dag, weer omhoog gaat? Er is dan ten slotte totaal geen sprake van een structurele verbetering van mijn arbeidsgeschiktheid.
Vriendelijke groeten en bijvoorbaat dank voor uw advies,
Ron |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 28 jun 2009 17:23 Onderwerp: |
|
|
Als dat inderdaad zo in de voorwaarden staat... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
RonK
|
Geplaatst: zo 28 jun 2009 21:18 Onderwerp: |
|
|
Hallo Bona Fides,
Bedankt voor je reactie. Ik heb daar twee opmerkingen op.
1) Ik heb maar een gedeelte van de voorwaarden. Het complete beeld mis ik dus.
2) Voorwaarden zijn niet automatisch ook wettig.
Dus blijft mijn vraag. Weet iemand of deze gang van zaken juridisch mag.
Groeten,
Ron |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 28 jun 2009 22:37 Onderwerp: |
|
|
Ad 1: Hoe weet jij dat je niet compleet bent op dit moment? Als dit het geval is, vraag de verzekering dan om jou alle van toepassing zijnde bepallingen te zenden.
Ad 2: Voorwaarden zijn niet wettig, maar gelden tussen partijen. Je bent er door de overeenkomst op die voorwaarden aan te gaan in principe dus wel aan gebonden. Je kunt proberen de desbetreffende bepaling uit de algemene voorwaarden te vernietigen. In 6:236 en 6:237 BW zie ik daarin niet direct een aanknopingspunt (wellicht dat 6:236 lid 1 dienst kan doen, maar daarvoor moet je kennis hebben van wat er nu werkelijk staat en wat precies overeengekomen is), maar je zou het kunnen proberen op basis van 6:248 BW (het artikel over de redelijkheid en billijkheid).
Als je meer zekerheid over e.e.a. wilt, dan kan ik je alleen maar aanraden om even met de desbetreffende stukken langs het Juridisch Loket te gaan. Op afstand is het nu eenmaal lastig om dit te beoordelen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 28 jun 2009 23:00 Onderwerp: |
|
|
Ik neem aan dat je bij het afsluiten van de verzekering de volledige voorwaarden hebt kunnen inzien.
Verzekeringsvoorwaarden die de omvang van de dekking bepalen lijken mij vrijwel altijd geldig (en niet vernietigbaar). Tenzij het om een soort verzekering gaat die door de wet wordt geregeld, maar dat is hier bij mijn weten niet het geval.
De omvang van de dekking lijkt me bij een verzekering de kern van de prestatie te zijn. Als dat juist is, vallen deze voorwaarden buiten de regeling van de algemene voorwaarden.
edit: Inderdaad:
Quote: | Bedingen die de dekking omschrijven zijn doorgaans als kernbedingen aan te merken (zie Parl. Gesch. Boek 6 (Inv. 3, 5 en 6), p. 1521 en 1527). |
De verzekeringnemer moet kennis hebben kunnen nemen van deze bedingen, anders is er geen verzekeringsovereenkomst tot stand gekomen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
RonK
|
Geplaatst: ma 29 jun 2009 20:13 Onderwerp: |
|
|
Bedankt tikSimone,
Ik denk dat ik inderdaad even naar een Juridisch Loket ga.
Hallo Bona Fides,
Wat betreft de voorwaarden. De werkelijke situatie is niet zo simpel. Ik heb wel voorwaarden gehad in de personeelsgids 10 jaar geleden. Hierin staat deze clausule niet. Deze voorwaarden zijn waarschijnlijk veranderd en die wijziging (2005) heb ik niet gehad. Maar ik was toen ook niet meer in dienst.
Ik heb inmiddels wel gezien op http://www.polisvoorwaardenonline.nl/ dat de meeste collectieve WAO-gat verzekeringen die clausule hebben.
Groeten,
Ron |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 29 jun 2009 20:50 Onderwerp: |
|
|
RonK schreef: | Wat betreft de voorwaarden. De werkelijke situatie is niet zo simpel. Ik heb wel voorwaarden gehad in de personeelsgids 10 jaar geleden. Hierin staat deze clausule niet. Deze voorwaarden zijn waarschijnlijk veranderd en die wijziging (2005) heb ik niet gehad. Maar ik was toen ook niet meer in dienst. |
Ik zou denken dat de voorwaarden van 10 jaar geleden van toepassing zijn op de uitkering die jouw verzekering doet. Zit de verzekering eenmaal vast aan een bepaalde uitkeringsverplichting, dan kan die niet verminderd worden door een latere wijziging van de voorwaarden.
Wel is het nog de vraag of je op basis van die oude voorwaarden wel recht hebt op een verhoging. Misschien is de nieuwe bepaling alleen maar een verduidelijking wat vroeger ook al gold? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 29 jun 2009 21:58 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Wat betreft de voorwaarden. De werkelijke situatie is niet zo simpel. Ik heb wel voorwaarden gehad in de personeelsgids 10 jaar geleden. Hierin staat deze clausule niet. Deze voorwaarden zijn waarschijnlijk veranderd en die wijziging (2005) heb ik niet gehad. Maar ik was toen ook niet meer in dienst. |
Dat is wel een punt van aandacht. Dat je niet meer in dienst was doet er volgens mij helemaal niet toe. De verzekeraar moet jou gewoon van e.e.a. in kennis stellen en jij zou accoord moeten gaan met die verandering.
Ik sluit me dus bij bona fides aan. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 29 jun 2009 22:05 Onderwerp: |
|
|
Maar er is geen enkele reden om akkoord te gaan met een verandering wanneer de verzekerde gebeurtenis zich al heeft voorgedaan. Op dat moment ontstaat voor de verzekeraar een uitkeringsverplichting die niet meer afhankelijk is van nog later te betalen premies en de daartegenoverstaande verzekeringsvoorwaarden.
De vraag blijft echter wel wat precies de omvang van de uitkeringsverplichting was in relatie tot latere wijzigingen van het arbeidsongeschiktheidspercentage. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: ma 29 jun 2009 22:22 Onderwerp: |
|
|
Er is sowieso geen reden om accoord te gaan met algemene voorwaarden die je positie verslechteren. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 29 jun 2009 23:06 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Er is sowieso geen reden om accoord te gaan met algemene voorwaarden die je positie verslechteren. |
Het lijkt mij niet te gaan om algemene voorwaarden.
In het algemeen kan er wel een reden zijn om akkoord te gaan: de overeenkomst zal in de regel door de wederpartij kunnen worden opgezegd als je niet akkoord gaat. Maar bij een verzekering gelden de nieuwe verzekeringsvoorwaarden alleen voor de toekomst, en niet voor uitkeringsverplichtingen die al een feit zijn geworden. Die kunnen niet meer worden afgepakt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
RonK
|
Geplaatst: wo 01 jul 2009 19:35 Onderwerp: |
|
|
Oke. Ik vind de volgende twee relevante artikelen in de personeelsgids van 2002 en daarvoor heb ik getekend. In 2003 ben in vanwege WAO ontslagen en later (2005) heb ik nooit meer voorwaarden ontvangen of ondertekend. In die voorwaarden is het hele artikel over alleen verlagen niet opgenomen. Er staat ook niet dat nog andere artikelen gelden.
8. Indien het deelnemersschap in de pensioenregeling eindigt door ontslag vóór de ingangsdatum van het oudedagspensioen, vervalt de verzekering van WAO-aanvullingspensioen, met dien verstande, dat een reeds vóór de onstslagdatum toegekend of ingegaan WAO-aanvullingspensioen blijft doorlopen met inachtnemingvn het in de desbetreffende verzekeringsvoorwaarden bepaalde.
9. De werkgever behoudt zich het recht voor de regeling ter zake van WAO-aanvullingspensioen te verlagen, te beperken of te beëindigen, indien de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen van overheidswege zodanig worden gewijzigd dat een herziening of beëindiging van deze regeling, gezien de opzet daarvan, noodzakelijk is.
Goed. Later heb ik niets ondertekend dus dit is het enige relevante.
Rest mij nog 1 vraag. Kan artikel 9 gebruikt worden om deze voorwaarden toch te wijzigen zonder mijn schriftelijke toestemming? Bijvoorbeeld in het geval van de overgang van WAO naar WIA?
Groeten en bedankt voor jullie tijd!
Ron |
|
|
|
 |
|