|
Auteur |
Bericht |
anon
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 28 jun 2009 15:18 Onderwerp: Voorbeeld dagvaarding als je voor jezelf gaat dagvaarden |
|
|
Heeft iemand een voorbeeld van een dagvaarding als je zelf gaat dagvaarden? Ik heb tot nu toe alleen maar dagvaardingen gezien waarin diegene die de dagvaarding heeft opgesteld niet zelf de eiser is, maar een gemachtigde van de eiser. Ik ben dus op zoek naar een voorbeeld waarin de eiser zelf procedeert. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 28 jun 2009 16:18 Onderwerp: Re: Voorbeeld dagvaarding als je voor jezelf gaat dagvaarden |
|
|
anon schreef: | Heeft iemand een voorbeeld van een dagvaarding als je zelf gaat dagvaarden? Ik heb tot nu toe alleen maar dagvaardingen gezien waarin diegene die de dagvaarding heeft opgesteld niet zelf de eiser is, maar een gemachtigde van de eiser. Ik ben dus op zoek naar een voorbeeld waarin de eiser zelf procedeert. |
Die verschillen kun je toch zelf wel bedenken? Het stellen van de gemachtigde haal je uit de aanhef en je ondertekent met je eigen naam ipv. met gemachtigde. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 28 jun 2009 16:24 Onderwerp: |
|
|
Vervang je dan "eiser" steeds door "ik"?  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 28 jun 2009 16:37 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Vervang je dan "eiser" steeds door "ik"?  |
Nee, want de dagvaarding is een stuk dat door een derde, de deurwaarder, wordt uitgebracht  |
|
|
|
 |
anon
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 28 jun 2009 20:40 Onderwerp: |
|
|
Dank voor jullie reacties. Ik zou het alleen fijn vinden om toch een voorbeeld te hebben hoe de dagvaarding in dat geval in elkaar wordt gezet. Dus als iemand een dergelijke dagvaarding heeft dan zou diegene mij daar erg blij mee maken  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 28 jun 2009 22:55 Onderwerp: |
|
|
StevenK geeft aan hoe je een dagvaarding mét procesvertegenwoordiging omzet in een dagvaarding zonder procesvertegenwoordiging. Wat wil je nog meer?
Misschien weet je ook niet hoe een dagvaarding mét procesvertegenwoordiging in elkaar wordt gezet? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 28 jun 2009 23:26 Onderwerp: |
|
|
Jawel, dat weet hij wel, want daarvan heeft hij voorbeelden gezien.
Anon, het is niet zo moeilijk. Laat gewoon elke verwijzing naar advocaat weg (dat zijn er niet zo veel) en hou de rest van de passages aan. Je moet gewoon over jezelf in de derde persoon schrijven. Doe maar even of jij de advocaat bent die de dagvaarding maakt (waarbij jij je eigen cliënt bent). That's all. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: ma 29 jun 2009 11:12 Onderwerp: Re: Voorbeeld dagvaarding als je voor jezelf gaat dagvaarden |
|
|
StevenK schreef: | anon schreef: | Heeft iemand een voorbeeld van een dagvaarding als je zelf gaat dagvaarden? Ik heb tot nu toe alleen maar dagvaardingen gezien waarin diegene die de dagvaarding heeft opgesteld niet zelf de eiser is, maar een gemachtigde van de eiser. Ik ben dus op zoek naar een voorbeeld waarin de eiser zelf procedeert. |
Die verschillen kun je toch zelf wel bedenken? Het stellen van de gemachtigde haal je uit de aanhef en je ondertekent met je eigen naam ipv. met gemachtigde. |
Ik zou niet zelf ondertekenen, tenzij je natuurlijk toevallig zelf deurwaarder bent. De deurwaarder ondertekent immers de dagvaarding (art. 45 lid 4 Rv). |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 29 jun 2009 11:46 Onderwerp: |
|
|
Ik heb al eens een voorbeeld geplaatst, maar vooruit... ik ben in een goede bui!
DAGVAARDING
Vandaag, de (ruimte open laten voor stempel deurwaarder) tweeduizendnegen,
Heb ik,
(ruimte open laten stempel drw)
Op verzoek van ....
(Je eigen voornamen en achternaam plaatsen, tevens (post)adres)
GEDAGVAARD:
(persoon, dan wel rechtspersoon noemen met (post) adres)
aldaar mijn exploot doende door van dit stuk een afschrift te laten aan:
(ruimte openlaten voor aantekening van de deurwaarder)
OM:
te verschijnen op (als je geen roldata weet, dan open laten voor drw) om (als je geen tijd weet van de roldata, dan open laten)
MET AANZEGGING:
dat gedaagde dient te verschijnen, etcetera etcetera
(mogelijkheden voor antwoord en verschijnen door wederpartij noemen)
TENEINDE:
te procederen op grond van hierna genoemde argumenten:
(argumenten en feiten)
aparte kopjes:
- verweer van wederpartij (VERPLICHT!)
- conclusie
- bewijsaanbod
MITSDIEN:
Verzoeker vordert, zo ver mogelijk uitvoerbaar bij voorraad dat gedaagde de genoemde bedragen inclusief wettelijke rente etcetera etcetera moet voldoen aan eiser. Gedaagde dient veroordeeld te worden in de kosten van dit geding.
De kosten dezes van mij, deurwaarder, bedragen €
Eigenlijk is een dergelijke dagvaarding dus niets anders dan een "gewone" dagvaarding die door de advocaat wordt opgesteld. Het enige wat je er niet in zet, is dat je woonplaats kiest aan de het adres van de gemachtigde.
Voor wat betreft het overige, moet je het als volgt zien. De dagvaarding wordt door de deurwaarder betekend. Hij brengt het stuk dus ter kennisgeving van de gedaagde. het stuk dient dus ook geschreven te worden alsof de deurwaarder het gehele verhaal verteld aan de gedaagde (en aan de rechter). Dus het maakt niet uit of jizelf over je eigen situatie schrijft of jouw advocaat dat doet. De feiten en omstandigehden worden altijd in derde persoon geschreven. Om het voor iedereen (inclusief jijzelf) gemakkelijk te houden, kun je het best consequent de termen eiser en gedaagde gebruiken. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: ma 29 jun 2009 13:37 Onderwerp: Re: Voorbeeld dagvaarding als je voor jezelf gaat dagvaarden |
|
|
lawyer schreef: | StevenK schreef: | anon schreef: | Heeft iemand een voorbeeld van een dagvaarding als je zelf gaat dagvaarden? Ik heb tot nu toe alleen maar dagvaardingen gezien waarin diegene die de dagvaarding heeft opgesteld niet zelf de eiser is, maar een gemachtigde van de eiser. Ik ben dus op zoek naar een voorbeeld waarin de eiser zelf procedeert. |
Ik zou niet zelf ondertekenen, tenzij je natuurlijk toevallig zelf deurwaarder bent. De deurwaarder ondertekent immers de dagvaarding (art. 45 lid 4 Rv). |
Yup, je hebt helemaal gelijk, my bad. |
|
|
|
 |
|