Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 5:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Brein sleept Pirate Bay voor de rechter
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
daniel78

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: wo 24 jun 2009 8:39    Onderwerp: Brein sleept Pirate Bay voor de rechter Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik was wel benieuwd hoe jullie hierover denken. Mijns inziens lijkt het mij een onhaalbare zaak.

Quote:
Stichting Brein heeft de Zweedse oprichters van The Pirate Bay in Nederland gedagvaard. Als ze de site niet blokkeren, klaagt Brein ook isp's aan.

Op 21 juli worden de Zweedse oprichters van The Pirate Bay, Fredrik Neij, Peter Kolmisoppi en Gottfrid Warg, verwacht in de Amsterdamse rechtbank. Stichting Brein maakte dinsdagavond bekend het drietal te hebben gedagvaard. Brein eist dat de Bittorrentsite ontoegankelijk wordt in Nederland.

"Nu krijg je op de site ook op Nederland gerichte advertenties, dus ze kunnen al filteren op de herkomst van bezoekers, stelt Brein-directeur Tim Kuik tegenover Webwereld.

Dagvaarding via Twitter
Omdat de Zweedse deurwaarder die Brein had ingeschakeld de drie niet kon vinden, zijn ze via Twitter en Facebook op de hoogte gebracht van de dagvaarding. "Onder het Nederlands systeem is het zo dat als je de aangeklaagde partij niet kunt vinden, je het openbaar bekend kan maken. Wij hebben nu de internetversie hiervan gebruikt", zegt Kuik.

De drie kregen van Brein ook berichten via een IRC-kanaal toegestuurd. Op Twitter heeft Brein een link naar de dagvaardiging geplaatst vanwege het beperkt aantal beschikbare tekens. "We hadden al eerder een nare reactie van ze gekregen op een e-mail."

Isp's later
Volgens Kuik gaat Brein pas juridische stappen nemen tegen de grootste Nederlandse isp's als The Pirate Bay niet aan de eis voldoet. "Dan is dat het laatste redmiddel. We willen de providers eigenlijk hiermee niet lastig vallen, maar als deze jongens niets doen, dan moeten we wel."

In mei werden de Pirate Bay-oprichters in Zweden werden veroordeeld tot celstraffen en boetes. De Nederlandse piraterijbestrijder wil de site nu ook laten veroordelen in Nederland. Het Zweedse hoger beroep loopt nog. De site van The Pirate Bay is nog gewoon in de lucht in afwachting van dat beroep.

DDos-aanval
Dinsdagvond was de site van Brein slecht bereikbaar. De stichting claimt dat de eigen site sinds het bekendmaken van de dagvaarding aan de drie Zweden te maken heeft met een Distributed Denial of Service (DDoS)-aanval op de webserver. "Zo'n grote serveraanval als deze hebben we tot nu toe nog niet gehad."

Bron: http://webwereld.nl/nieuws/60592/brein-sleept-pirate-bay-voor-de-rechter.html#source=head

Een buitenlandse site met buitenlandse beheerders kan je toch moeilijk in Nederland vervolgen? Of denk ik nu krom. Ze hadden beter gelijk de ISP's kunnen dagvaarden, maar dan lijkt het weer teveel op Internetcensuur.

PS ik weet niet hoe ik de link korter moet maken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 24 jun 2009 11:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het valt te beargumenteren dat de (beweerde) onrechtmatige daad mede in Nederland plaatsvindt. Ik denk dat de rechter hier ook wel in mee zou gaan.

KMvdB

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 24 jun 2009 11:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="bona fides"]Het valt te beargumenteren dat de (beweerde) onrechtmatige daad mede in Nederland plaatsvindt. Ik denk dat de rechter hier ook wel in mee zou gaan.[/quote]

Hoe zie jij dat precies? Ik ben niet goed (meer) op de hoogte van O.D. recht. Ik kan mij dat persoonlijk alleen voorstellen als de servers van deze personen (waar the piratebay gehost is) fysiek in Nederland aanwezig staan.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 24 jun 2009 11:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De informatie die via de servers wordt aangeboden, wordt in Nederland ontvangen en richt daarmee hier (beweerdelijk) schade aan.

De locatie van de servers wordt doorgaans niet belangrijk gevonden.

sabri

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 25 jun 2009 14:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De informatie die via de servers wordt aangeboden, wordt in Nederland ontvangen en richt daarmee hier (beweerdelijk) schade aan.

De locatie van de servers wordt doorgaans niet belangrijk gevonden.

Ja, maar wat is nu de onrechtmatige daad? The Pirate Bay biedt torrents aan. Bestandjes met een link naar aanbieders van auteursrechtelijk beschermd materiaal. Die aanbieders zijn verspreid over de hele wereld.

Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe men een eventueel vonnis denkt te executeren. Wellicht wil men met dat vonnis in de hand ISP's dwingen om The Pirate Bay te blokkeren?

Hoe dan ook klinkt het allemaal een beetje Chinees.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 25 jun 2009 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sabri schreef:
Ja, maar wat is nu de onrechtmatige daad?

Dat is een andere vraag. TS vraagt zich af of de Nederlands rechter wel rechtsmacht heeft. Dat moet worden beoordeeld aan de hand van wat door Brein wordt gesteld, dus nog zonder in te gaan op de gegrondheid van de vordering.

Quote:
Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe men een eventueel vonnis denkt te executeren. Wellicht wil men met dat vonnis in de hand ISP's dwingen om The Pirate Bay te blokkeren?

Tegen ISP's heeft zo'n vonnis geen werking. Het lijkt me dat Brein met zo'n vonnis naar Zweden kan om het in een Zweedse executoriale titel om te zetten.

Leeftijd: 50
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 25 jun 2009 15:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BREIN is kennelijk van plan om op basis van dat vonnis rechtszaken te starten tegen ISP's met als inzet het blokkeren van deze "veroordeelde website". http://tweakers.net/nieuws/60904/brein-wil-isps-dwingen-tot-pirate-bay-blokkade.html

Arnoud
bona fides

BerichtGeplaatst: do 25 jun 2009 15:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Brein wil dat blijkbaar ook proberen als de zaak tegen Pirate Bay wordt verloren.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat Pirate Bay op komt dagen, dus als de Nederlandse rechter zich bevoegd acht zal de zaak ook wel worden gewonnen. Zo'n vonnis lijkt me echter geen enkele waarde te hebben in een procedure tegen ISP's. In ieder geval wel interessant om te zien hoever Brein gaat komen.

sabri

BerichtGeplaatst: do 30 jul 2009 17:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goed, Piratebay is dus bij verstek veroordeeld. Dat is op zich niet zo verwonderlijk. Wel de advocaatkosten: 40.000 euri? Poepen ze goud ofzo?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 30 jul 2009 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Via boek9.nl het vonnis.

Quote:
2.1. De gestelde inbreuken op de auteurs- en naburige rechten van aangeslotenen bij eiseres, die de belangen van die aangesloten op dit gebied behartigt, vinden, voor zover van belang, plaats in Nederland, zodat deze rechtbank, en daarmee de voorzieningenrechter, bevoegd is kennis te nemen van het onderhavige geschil, dat alleen ziet op Nederland.

en "inhoudelijk":
Quote:
2.5. Het gevorderde komt niet onrechtmatig of ongegrond voor en zal als volgt worden toegewezen. De daarbij opgenomen termijn om te voldoen aan dit vonnis wordt redelijk geacht.

Dat krijg je als er geen verweer wordt gevoerd.

sabri

BerichtGeplaatst: do 30 jul 2009 18:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op zich is het ook niet zo gek dat de uitspraak in het voordeel van Brein is uitgevallen, ik verbaas me over de enorme advocaatkosten die zomaar worden toegekend.

De rechter stelt zelf ook al dat de kosten heel hoog zijn en matigt ze zelfs enigszins maar hij motiveert verder niet waarom hij alsnog op zo'n enorm bedrag uitkomt..
DarkSkywise

DarkSkywise

Leeftijd: 70
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2009 12:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Tegen ISP's heeft zo'n vonnis geen werking.

Ik zag net in een discussie elders dat er door dit vonnis wel degelijk jurisprudentie is, maar wanneer kan een uitspraak in een kort geding wel of niet als jurisprudentie worden gebruikt? Een kort geding is in principe toch altijd een voorlopige uitspraak?

bona fides schreef:
Het lijkt me dat Brein met zo'n vonnis naar Zweden kan om het in een Zweedse executoriale titel om te zetten.

Uit dezelfde discussie: "Zweden is een EU-land en dus is de uitspraak daar eveneens geldig". Maar je kunt een Zweed op grond van een Nederlandse (voorlopige) uitpraak toch niet verplichten om iets in Zweden te doen en toch al helemaal niet als (volgens een discussie elders elders, waar ik volgens mij ook Arnoud heb gezien) de dagvaarding niet op een voor de Zweedse wet toegestane wijze is overhandigd?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 31 jul 2009 13:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DarkSkywise schreef:
bona fides schreef:
Tegen ISP's heeft zo'n vonnis geen werking.

Ik zag net in een discussie elders dat er door dit vonnis wel degelijk jurisprudentie is, maar wanneer kan een uitspraak in een kort geding wel of niet als jurisprudentie worden gebruikt? Een kort geding is in principe toch altijd een voorlopige uitspraak?

Jurisprudentie is de verzameling van alle rechterlijke uitspraken, dus dit vonnis is jurisprudentie. Enige jurisprudentiële waarde heeft dit vonnis echter beslist niet. Dit vonnis schept geen precedent.

In het algemeen geldt dat in Nederland rechters niet gebonden zijn aan uitspraken gedaan in andere zaken. Dat betekent niet dat rechterlijke uitspraken in andere zaken geen enkel gewicht in de schaal kunnen leggen. Dat kunnen ze wel, maar dan vooral om een juridisch betoog kracht bij te zetten. Essentieel is daarvoor dat de rechter in de jurisprudentie waarnaar wordt verwezen inhoudelijk de rechtsvraag behandelt die ook in de andere zaak speelt.

In het vonnis van gisteren gaat de rechter niet inhoudelijk in op de vraag of The Pirate Bay onrechtmatig handelt jegens Brein. Het vonnis is daarom niet bruikbaar om in een andere zaak te betogen dat activiteiten die vergelijkbaar zijn met die van TPB onrechtmatig zijn jegens Brein.

Er zijn vast en zeker personen die bij hoog en laag beweren dat deze uitspraak grote gevolgen heeft voor andere zaken, maar die personen hebben het of niet goed begrepen, of hebben er belang bij om de onzin uit te kramen die ze uitkramen. De uitkomst van dit vonnis stond bij voorbaat vast, omdat het TPB al had aangekondigd niet op te komen dagen en het nu eenmaal zo is dat een rechter dan vrijwel automatisch de vorderingen toewijst.

Ik zag trouwens dat er nog een ander vonnis was, nl. tegen het bedrijf dat TPB wil overnemen. Als ik me niet vergis was dat geen verstekzaak, maar was er ook in die zaak geen inhoudelijk verweer gevoerd ten aanzien van de (on)rechtmatigheidsvraag.

Quote:
Uit dezelfde discussie: "Zweden is een EU-land en dus is de uitspraak daar eveneens geldig".

Dat is te kort door de bocht. Ik durf niet uit te sluiten dat deze uitspraak op grond van mij onbekende Europese regelgeving inderdaad direct uitvoerbaar is in Zweden, maar het zou mij verbazen. Het lijkt mij waarschijnlijker dat het vonnis eerst op één of andere manier moet worden omgezet in een Zweedse executoriale titel. Ik vermoed wel dat dat mogelijk is, al ken ik niet de precieze voorwaarden voor zo'n omzetting.

Het fijne weet ik hier helaas dus niet van.

DarkSkywise

Leeftijd: 70
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: zo 02 aug 2009 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank! Very Happy
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 02 aug 2009 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DarkSkywise schreef:
Uit dezelfde discussie: "Zweden is een EU-land en dus is de uitspraak daar eveneens geldig". Maar je kunt een Zweed op grond van een Nederlandse (voorlopige) uitpraak toch niet verplichten om iets in Zweden te doen en toch al helemaal niet als (volgens een discussie elders elders, waar ik volgens mij ook Arnoud heb gezien) de dagvaarding niet op een voor de Zweedse wet toegestane wijze is overhandigd?

Dat "dus" klinkt als iets wat ik heb gezegd. Maar daarbij praatte ik voor een lekenpubliek: kan BREIN op enig moment dit vonnis ten uitvoer laten leggen in Zweden. Dat daarbij juridische hobbels te nemen zijn (omzetting, toetsing, weet ik veel), is daarbij even secundair belangrijk.

De rechter lijkt in deze zaak niet naar de EU-Betekeningsverordening (Verordening 1393/2007) te hebben gekeken, wat volgens mij wel moet. Deze verordening bepaalt dat BREIN volgens de Zweedse wet had moeten dagvaarden. En die wet schrijft voor dat als de deurwaarder je niet kan vinden, er een advertentie in een landelijk dagblad moet komen te staan (zie http://blog.iusmentis.com/2009/06/25/gedagvaard-via-twitter-kan-dat/#comment-15277 voor een samenvatting van iemand die de Zweedse wet vond & kon lezen). Dat is voor zover ik kan nagaan niet gebeurd.

Dat zou een argument kunnen zijn voor een verzetsprocedure. En wellicht kan het ook in Zweden gebruikt worden om executie tegen te gaan. Maar ik weet te weinig van Zweeds procesrecht.

Arnoud
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds