Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 8:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

onredelijke bepaling in algemene voorwaarden?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lhovius

Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 02 sep 2009 15:49    Onderwerp: onredelijke bepaling in algemene voorwaarden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag allemaal,

Over een paar weken wilde ik een vijfdaagse training volgen die E 1100,- kost. Nu blijk ik echter op 1 van die dagen verhinderd te zijn. Dus een maand voor aanvang van die training verzocht ik om mijn deelname te verzetten naar de volgende training in november.

Nu blijk ik (als particulier) een overeenkomst getekend te hebben waar o.a. de volgende voorwaarde op van toepassing is: "Bij annulering of verschuiving van de deelname aan de training door de deelnemer, is het gehele bedrag verschuldigd, ongeacht de reden van annulering".

Ligt dit nu aan mij of is deze bepaling wel heel erg in het voordeel van de aanbieder geschreven?

Uiteraard heb ik het eerst met een email geprobeerd en kreeg daarop het volgende antwoord: "Dat is alleen mogelijk wanneer je een vervanger zoekt voor jouw plek of wanneer je je opnieuw inschrijft voor november en opnieuw betaald." Dus de aanbieder beweegt niet.

Wat denken jullie, is het de moeite waard om ze een brief te sturen dat hun voorwaarden onredelijk zijn?

Groeten
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 02 sep 2009 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die bepaling is wat onduidelijk en vaag. Alsof een verschuiving ook een annulering is (zie laatste deel van de passage). Verder bepaalt men geen termijn, terwijl je toch meestal een "stappenplan" ziet (bijvoorbeeld - ik verzin hier even wat - : annulering tot 2 maand voor de start: 10% van de kosten, tot een maand voor de start: 50%). Staat er nergens een specificatie in die trant?

Je kunt de passage overigens ook anders uitleggen of ruim uitleggen: als je de training verschuift, dan ben je toch op het oorspronkelijke moment het bedrag verschuldigd, ook al volg je de training pas later.

Bij die uitleg moeten jullie er toch wel uit kunnen komen? Als je nu betaalt en de training dan pas in de volgende ronde volgt, dan heeft ieder toch wat hij wil? (en zij bovendien het rentevoordeel).

Dat zou ik dus eerst maar proberen.

Te verdedigen valt dat dit als een onredelijk bezwarend beding kan worden gezien. Ik zou echter eerst even voor het eerder genoemde gaan, omdat je met de discussie over het onredelijk bezwarend zijn vooralsnog weinig opschiet.
lhovius

BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2009 15:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat je zegt, klopt helemaal. Deze voorwaarden zijn blijkbaar niet door een jurist opgesteld. Er staan achter op het inschrijfformulier tien voorwaarden en er staat duidelijk dat dit de enige voorwaarden zijn.
Er wordt niets anders over verschuiving gemeld, dan hetgeen ik hier zeg. Daarnaast eisen ze betaling binnen 8 dagen na ontvangst van het registratieformulier. Dat was in mijn geval dus twee maanden voor de training; het geld is al overgemaakt. Dus dat rentevoordeel pakken ze altijd! En inderdaad, iedere vorm van stappenplan bij annulering ontbreekt.

Het gaat nota bene om een training persoonlijke effectiviteit, waarin je wordt gewezen op het belang van maatschappelijk dienstbaar zijn. Ze schermen ook met hun sponsoring van goede doelen. Ik merk dat ik best pissig ben op hun manier van handelen. Het valt me zwaar om deze organisatie nog serieus te nemen. Het liefst zou ik de hele training afzeggen...

Goed, ik ben pissig, ik heb wat tijd momenteel... Stel dat ze onbuigzaam blijven als ze zijn (nog geen reactie gehad op mijn verzoek om overleg), klopt het dat de volgende stap na "overleg" is om een consumentenorganisatie te vinden om gezamenlijk de onredelijkheid van deze bepaling aan te vechten? Of is het vanuit de formulering sowieso duidelijk dat de organisatie zich weinig gelegen laat liggen aan het belang van haar cursisten? Ik begreep dat bedingen die uitsluitend tot voordeel van de aanbieder strekken per definitie zwak zijn, klopt dat?

Nogmaals, ik ga vandaag nog verder met ze in overleg, maar ik vind het gewoon prettig om te weten hoe sterk (of zwak) ik sta voor ik dat overleg aan ga.

Alvast bedankt! Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Mad Mad Mad
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2009 18:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt in principe zelf de onredelijkheid van de bepaling aanvechten als je er in goed overleg niet uitkomt; daar heb je geen consumentenorganisatie voor nodig.

Je zou even kunnen kijken of het bedrijf in kwestie aangesloten is bij een Geschillencommissie. Dat is een eenvoudiger en goedkopere manier van geschillenbeslechting dan dat je naar de rechter moet.

Maar ik hoop gewoon dat jullie toch samen tot een goede oplossing zijn gekomen.
lhovius

BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2009 19:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Raad eens... ze zijn nergens bij aangesloten!
Brief vandaag op de bus gedaan, fax volgt overmorgen. Alvast bedankt voor de support.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 08 sep 2009 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook niet bij een vereniging voor opleidingsorganisaties ofzo?
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 08 sep 2009 20:59    Onderwerp: Re: onredelijke bepaling in algemene voorwaarden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

lhovius schreef:
Wat denken jullie, is het de moeite waard om ze een brief te sturen dat hun voorwaarden onredelijk zijn?

Bij het vernietigen van een of meerdere bedingen in de algemene voorwaarden val je terug op regelend recht. Zolang dat geen mogelijkheden bied voor het geen jij wilt heeft het geen zin.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds