|
Auteur |
Bericht |
omnium
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 15 jun 2009 15:31 Onderwerp: Een eerste hoorzitting bezwarencie Wat kan ik verwachten? |
|
|
Daar ben ik weer. Ik wil jullie hulp vragen voor het volgende.
Ik moet volgende week tijdens een hoorzitting ten overstaande van een bezwarencommissie van de gemeente, een bezwaarschrift nader toe lichten. Voor een meisje (ken haar via via) heb ik bijzondere bijstand aangevraagd wat in eerste instantie ongegrond is verklaard, mede vanwege een motiveringsgebrek.
Mijn vraag richt zich niet inhoudelijk op de zaak. Ik geloof wel dat ik hierin sterk sta (mits dit meisje me de gevraagde bewijsstukken overlegt). Ik heb dit nog nooit gedaan en ben mijn pleidooi aan het voorbereiden. Wat kan ik verwachten tijdens zo'n zitting? Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe ging het jullie af de eerste keer? Kan iemand me nog handige tips (of websites) geven?
Ik vind het wel heel spannend, maar erg leuk... |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 15 jun 2009 16:04 Onderwerp: |
|
|
De commissie bestaat uit onafhankelijke personen, meestal drie personen en een notuliste. Zij openen de zitting en geven u vervolgens het woord. Voor het gemak kunt u een notitie opstellen met al uw punten, die u daar wilt zeggen. U kunt dit overhandigen aan de notulist, zodat uw juiste bewoordingen en intentie op papier komt te staan. Meestal zit er ook iemand van de gemeente bij, of juridische zaken of de betrokken afdeling. De hoorzitting is alleen toegankelijk voor personen, die er direct bij betrokken zijn. Nadat u uw standpunten uiteen heeft gezet, kunt u vragen verwachten en daar kunt u dan direct op antwoorden. Op zich is het redelijk informeel en krijgt u alle gelegenheid om uw standpunten te vertellen. U kunt echter niet aan de hand van de vragen in enige mate een voorspelling doen, dus dat is rustig afwachten. De hoorcommissie zal alle betrokkenen op de hoogte brengen en een advies geven, die meestal wordt opgevolgd. |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 15 jun 2009 22:50 Onderwerp: |
|
|
De hiervoor beschreven gang van zaken is redelijk compleet. Normaliter is er ook een ambtenaar die in de gelegenheid wordt gesteld om het standpunt van het college toe te lichten.
Mocht de betreffende dame niet met je meegaan naar de zitting, zorg dan in ieder geval voor een machtiging. |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: di 16 jun 2009 15:54 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Meestal zit er ook iemand van de gemeente bij, of juridische zaken of de betrokken afdeling. . |
 |
|
|
|
 |
omnium
|
Geplaatst: do 18 jun 2009 8:45 Onderwerp: |
|
|
Dank je. Ik heb een beter beeld nu. Ik was van plan om een soort van pleidooi te schrijven en dit mee te nemen. Als ik het woord krijg zal ik dit oplezen (uiteraard niet droog). Verder gaat de persoon in kwestie ook mee. Ik neem aan dat zij vragen zal moeten beantwoorden, aangezien het om haar gaat. Dus is mijn rol dan voornamelijk mijn pleidooi, waarin ik punten uiteenzet om haar zaak kracht bij te zetten?
Hoe moet ik de commissie aanspreken? Het zijn toch geen rechters? Dus niet beginnen met edelachtbare maar geachte leden van de commissie???
Ben wel blij dat het wat informeler is. Want ik doe dit niet uit eigen belang (krijg hier ook geen geld voor) maar voornamelijk omdat dit meisje vanuit een hulpverleningsvraag stabiliteit nodig heeft. Houden ze ook rekening met leken? |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 18 jun 2009 21:37 Onderwerp: |
|
|
De bezwarencommissie bestaat veelal uit mensen die in ieder geval niet bij de betreffende gemeente werken (onafhankelijke commissie), maar soms maakt ook een raadslid deel ervan uit.. Het zijn geen rechters, al is het niet uitgesloten dat er toevallig een rechter commissielid is. In theorie zou het echter ook een timmerman kunnen zijn. Vaak wordt (uiteraard) bij de selectie van de leden gekeken naar kennis van het bestuursrecht etc.
Over het algemeen zal de voorzitter je bij aanvang van de zitting de gang van zaken tijdens de zitting uitleggen en een goede voorzitter stelt de mensen die niet dergelijke zittingen "gewend" zijn gewoon op hun gemak. |
|
|
|
 |
omnium
|
Geplaatst: ma 22 jun 2009 10:25 Onderwerp: |
|
|
Nou heel goed. We gaan ervoor dan. De hoorzitting is wel pas vanavond om 20.25 in het gemeente huis, dus gelukkig nog tijd voor een goede voorbereiding. Het zal me benieuwen.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties! |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: ma 22 jun 2009 20:09 Onderwerp: |
|
|
Succes en hou het zelf ook informeel, dan reageert de commissie ook informeel. Aanspreken kan gewoon met voorzitter of meneer/mevrouw, waarin je vooral jezelf kan blijven, werkt beter!
Sorry, je zal er vast al zitten,gezien het tijsdstip.  |
|
|
|
 |
omnium
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 13:55 Onderwerp: |
|
|
Het was inderdaad erg formeel. We zaten in de gang al volop te kletsen met de tegenpartij, nl iemand van de gemeente. Aardig vrouwtje.
We zaten daar tegenover de commissie aan een klein tafeltje en alles liep natuurlijk anders dan gepland. Maar het waren fijne mensen en het verliep inderdaad erg losjes (af en toe een grapje tussendoor).
Na afloop was mijn gevoel echt neutraal. Je kan niets opmaken uit deze zitting. Het is gewoon een maandje geduldig afwachten.
Thank's voor de rechtshulp!!  |
|
|
|
 |
|