|
Auteur |
Bericht |
*Em*
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: wo 24 jun 2009 13:42 Onderwerp: Bedrijfsverandering, blijft CAO geldend? |
|
|
Hallo,
Ik ben bezig om een casus uit te zoeken.
In deze casus gaat het om een bedrijf wat een grote verandering heeft doorgemaakt. Zij willen nu concurreren met andere bedrijven, ipv zich te richten op maatschappelijke participatie. Ook wil dit bedrijf de arbeidsvoorwaarden veranderen.
Echter, in de AVV CAO, waar zij onder vielen, is de maatschappelijke participatie een voorwaarde om onder de CAO te vallen.
Ik neem dus aan dat deze CAO niet meer geldt voor het betreffende bedrijf. Nu twijfel ik daar erg over, omdat de CAO wel algemeen verbindend verklaard is.
Mijn vraag is dus nu of deze CAO wel geldt voor dit bedrijf of dat zij de vrijheid hebben om deze CAO aan de kant te leggen.
Bijvoorbaat alvast erg bedankt!
Groeten Em |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 24 jun 2009 14:49 Onderwerp: |
|
|
Is het bedrijf aangesloten bij een werkgeversvereniging die partij is bij deze CAO? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
*Em*
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: ma 29 jun 2009 8:54 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Allereerst bedankt voor de reactie en mijn excuses voor het late reageren.
Het bedrijf is niet aangesloten bij een werkgeversvereniging die partij is bij deze CAO.
Groeten Em |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 29 jun 2009 11:04 Onderwerp: |
|
|
Dan lijkt het bedrijf inderdaad niet meer onder de algemeen verbindend verklaarde CAO te vallen. (Natuurlijk wel even goed kijken voor wat voor bedrijven de CAO algemeen verbindend is verklaard.)
Op zich komt het wel vaker voor dat een bedrijf van de ene op de andere dag niet meer onder een algemeen verbindend verklaarde CAO valt, nl. wanneer de periode waarvoor de CAO algemeen verbindend is verklaard is verstreken. In dat geval kan zo'n bedrijf die CAO verder negeren. Ik denk dat het in jouw casus ook zo is. Ik ben echter geen expert op dit gebied. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|