Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 23 jun 2025 13:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beroepsperspectief SJD/HBO-recht en Universiteit
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
puCksz_

Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: di 03 mrt 2009 19:26    Onderwerp: Beroepsperspectief SJD/HBO-recht en Universiteit Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit op dit moment in het 1e jaar van de opleiding SJD. Ik twijfel heel erg om over te stappen naar een opleiding die meer verdieping geeft in de rechten. SJD is namelijk erg praktijkgericht, en de helft van de beroepen (denk aan CWI, DWI, MEE, schuldhulpverlening e.d.) wil ik toch niet worden.

Mijn studiekeuze na mijn propeudese hangt namelijk af van de verschillende beroepen die je met een opleiding kunt gaan doen. Aan de ene kant wil ik graag een beroep in de advocatuur of rechtelijke macht (en dus universiteit doen), maar aan de andere kant wil ik ook mensen om me heen hebben op mijn werk (waarna je al snel richting meer maatschappelijke beroepen gaat).

Zijn er beroepen die beide aspecten in zich hebben, of is het niet per se zo dat een advocaat of notaris veel tijd in zijn kantoor doorbrengt?

Is er ook een groot verschil tussen wat je kunt met een afgeronde SJD-opleiding of HBO-recht? Je bent immers in beide gevallen 'Bachelor of Laws'?

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Loetje

Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): JHAF
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: di 03 mrt 2009 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor een gedeelte zou ik zeggen kijk naar: http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/22525/

Daarnaast zou ik zeggen, kijk naar de beroep perspectieven van verschillende Master tracks van het Nederlands recht. Zoals, om maar eens een voorbeeldje te noemen Wink: http://www.unimaas.nl/default.asp?template=portal.htm&id=22KIK11214BDRSE517PF&taal=en kopje LAW

Na het HBO ben je inderdaad Bachelor of Laws, haal je je Bachelor op de universiteit dan ben je Bachelor of Science. Ik zou er niet te zwaar aan wegen, tenzij je een toga beroep wil doen. Dan zien ze je liever met een universitaire Bachelor en een Master op zak.
RPRN

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 26 mei 2009 18:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Haal je je bachelor op de universiteit dan ben je Bachelor of Science? Rolling Eyes

Uiteraard ben je na 3 jaar universiteit Nederlands recht ook 'Bachelor of Laws'!

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 26 mei 2009 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En na 4 jaar een Master of Laws.

Er is overigens verschil tussen "HBO-Bachelor of Laws" en "WO-Bachelor of Laws" en idem voor "HBO-Master of Laws" en "WO-Master of Laws".

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 26 mei 2009 22:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit in het kader van de eenduidige en eenvormige Europese titulatuur??? Wink
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2009 10:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Qua beroepsperspectief: ik ben de laatste tijd alvast aan het kijken naar banen en ik kom veel meer banen tegen voor HBO-ers dan voor academici. In deze economische crisis lijken de HBO-ers (recht/SJD) een stuk gewilder: ze zijn goedkoper, hebben meer praktijkervaring (stage van een jaar!) en met name de SJD-er heeft de sociale vaardigheden geleerd.

Vooral het gebrek aan praktijkervaring lijkt een probleem voor een pas afgestudeerde jurist. Ik baal er nu een beetje van dat ik geen HBO diploma heb, want dan had ik meer kans op een baan.

Aan de andere kant: ik ben ook na 1 jaar SJD doorgegaan naar de universiteit onder andere omdat ik niet geïnteresseerd was in de helft van de banen. Maar vergeet niet dat de meeste "juridische medewerkers" ook HBO-ers zijn. Ga voor de grap maar eens zoeken naar juridische functies op de bekende vacaturesites en kijk naar het gevraagde niveau.

Als je een functie ambieert in de advocatuur of rechterlijke macht, moet je zeker overstappen naar de universiteit. Voor de overige beroepen is het volgens mij niet noodzakelijk.

Naar mijn weten is er geen verschil tussen een afgeronde SJD-opleiding en HBO-recht.
nealz

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2009 11:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
Qua beroepsperspectief: ik ben de laatste tijd alvast aan het kijken naar banen en ik kom veel meer banen tegen voor HBO-ers dan voor academici. In deze economische crisis lijken de HBO-ers (recht/SJD) een stuk gewilder: ze zijn goedkoper, hebben meer praktijkervaring (stage van een jaar!) en met name de SJD-er heeft de sociale vaardigheden geleerd.

Vooral het gebrek aan praktijkervaring lijkt een probleem voor een pas afgestudeerde jurist. Ik baal er nu een beetje van dat ik geen HBO diploma heb, want dan had ik meer kans op een baan.

Aan de andere kant: ik ben ook na 1 jaar SJD doorgegaan naar de universiteit onder andere omdat ik niet geïnteresseerd was in de helft van de banen. Maar vergeet niet dat de meeste "juridische medewerkers" ook HBO-ers zijn. Ga voor de grap maar eens zoeken naar juridische functies op de bekende vacaturesites en kijk naar het gevraagde niveau.

Als je een functie ambieert in de advocatuur of rechterlijke macht, moet je zeker overstappen naar de universiteit. Voor de overige beroepen is het volgens mij niet noodzakelijk.

Naar mijn weten is er geen verschil tussen een afgeronde SJD-opleiding en HBO-recht.

In welke werkvelden kijk je dan? (overheid, bedrijfsleven of advocatuur?)
Ik ben zelf namelijk ook hbo rechten student en ben bijna klaar met mijn stage van 8 maanden, maar na het hbo ga ik toch echt nog naar universiteit voor verdieping van het recht.

Ik heb juist het idee dat er in de praktijk (o.a. door eigen stage ervaring en die van medestudenten) juist behoefte is aan wo-ers...
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2009 14:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nealz schreef:

In welke werkvelden kijk je dan? (overheid, bedrijfsleven of advocatuur?)
Ik ben zelf namelijk ook hbo rechten student en ben bijna klaar met mijn stage van 8 maanden, maar na het hbo ga ik toch echt nog naar universiteit voor verdieping van het recht.

Ik heb juist het idee dat er in de praktijk (o.a. door eigen stage ervaring en die van medestudenten) juist behoefte is aan wo-ers...

Dat klinkt gunstig!
Ik kijk vooral naar werkvelden waarin ik juridische ervaring kan opdoen voordat ik ga solliciteren naar RAIO. Ik ben van plan eerst een jaar of 3 te werken. Mocht RAIO niet lukken, kan ik altijd nog 3 jaar extra werken en daarna hopelijk rechtstreeks solliciteren. Met werkervaring krijg je korting op de duur van de RAIO doordat je de 2-jarige buitenstage niet hoeft te doen, maar ik neem aan dat die ervaring wel van een zeker niveau moet zijn. En dit soort functies vind ik zelf moeilijk te vinden.

Het valt me sowieso tegen om een goede startersfunctie te vinden, want veel werkgevers lijken 1-3 jaar werkervaring te eisen (zelfs als ze de functie omschrijven als startersfunctie). Ik moet wel zeggen dat ik nog niet hard op zoek ben, ik moet eerst mijn scriptie nog schrijven.

Ik ben niet echt geïnteresseerd in de advocatuur, liever wil ik bij de overheid of rechtbank werken. Ik heb het idee dat veel advocatenbureau's sowieso meer werken met open sollicitaties, dus er op het oog weinig vacatures lijken te zijn als je zoekt op vacaturesites.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds