Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Nautica
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 14 jul 2009 20:12 Onderwerp: Productaansprakelijkheid |
|
|
Heden deed zich dit probleem voor:
In de kuip van mijn boot zat een speciaal anti-slip bekleding van VETUS maar deze was verouderd. Heb alle oude bekleding verwijderd waardoor er ook een deel primer om het onderliggende metaal tegen corrosie te beschermen werd meegetrokken.
Vervolgens alles mooi glad geschuurd en voorzien van een nieuw laag primer.
Het blik van de primer vermeld: stofdroog 3 uur. Overschilderbaar voor 1 componenten verf 6 uur, voor 2 componenten verf 12 uur.
De primer heeft 24 uur gedroogd.
Nu een nieuwe anti-slip aangebracht met de bijbehorende lijm. Echter de lijm lost de primerlaag op.
Er staat verder niets op de verpakking van de lijm m.b.t de ondergrond. Behalve dat gesloten/gladde ondergronden dienen te worden voorgeschuurd voor een betere hechting. Dit heb ik overigens uit zekerheid toch gedaan. Ik heb overigens nog gegoogled naar nadere gebruiksaanwijzingen voor deze lijm echter er is niets over te vinden.
Het gevolg is dat:
1) mijn boot is beschadigd
2) de door mij aangekochte lijm + dekbekleding waardeloos is geworden
3) ik opnieuw een roestwerende primerlaag moet (laten) aanbrengen
4) ik door dit voorval later op vakantie kan dus derving van vakantie vreugde?
Wat zijn in een dergelijk geval mijn rechten?
Productaansprakelijkheid op de lijm? of Slechte primer in eerste instantie?
IK zelf vind de voorlichting op de geleverde lijm nogal sumier dus in eerste instantie zou ik de leverancier VETUS hierop aanspreken. Mede gezien het feitr dat er niets op de verpakking staat, geen bijsluiter is meegeleverd en ook op internet hierover niets is te vinden.
Vetus staat er bekend om dat deze producten onder eigen label laat maken bij fabrikanten. Het zou me dus niet verbazen als VETUS fix ( de lijm) hetzelfde is als Bisontix.
Ik weet dat Bison altijd uitgebreide beschrijvingen levert bij de producten dan wel via internet maar ook op de verpakking.
Wie is er hier aansprakelijk?
Vetus met hun lijm onder eigen merknaam?
Of de fabrikant die aan VETUS levert? _________________ Luctor et Navigare |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 15 jul 2009 11:36 Onderwerp: |
|
|
Vetus kan haar aansprakelijkheid niet afwenden op leveranciers bij een claim van een klant. Er zijn gigantisch veel lijmfabrikanten, van klein tot wereldgrootte (Henkel, Orapi et cetera). Door het onder private label op de markt te zetten nemen zij, in ieder geval voor de koper, de productaansprakelijkheid over. Dat geldt ook voor de winkelier vs fabrikant.
De normale gang van zaken is in dit geval Vetus op de hoogte te stellen en een expert de gelegenheid te geven een oordeel te vellen. Daarnaast kan je ook denken aan de beperkte weerstand van de primer, mits daar op staat vermeldt dat er geen producten met oplosmiddelen gebruik mogen worden op de primer. Dan heeft deze fabrikant zich al ingedekt.
Dus allereerst zal het "gebrek" aan een van de producten moeten worden vastgesteld alvorens er gesproken kan worden over een claim. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|