|
Auteur |
Bericht |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 20 jun 2009 16:50 Onderwerp: Rechten inwonend kind |
|
|
Ik woon in bij me ouders en die willen van me af.
Wat voor rechten heb ik eigenlijk als ik al rechten heb heet dat ? _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 20 jun 2009 20:09 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij weinig, zeker op jouw leeftijd.
Ja, het recht je eigen spullen mee te nemen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: zo 21 jun 2009 14:04 Onderwerp: |
|
|
Dus ze kunnen me van de ene op de andere dag op straat zetten en daar kan ik niks tegen doen ?
En hoe zit het met mijn spullen, mogen ze die zomaar op straat zetten met het eventuele gevolg dat er zaken ontvreemd worden ?
Ik ben ook aan het kijken voor een woning maar er is een hoop veranderd wat betreft urgenties dus ik ben bang dat het nog een hele tijd zal duren eer ik zelf een woning heb. Heb zelfs een brief van de huisarts gekregen waarin deze stelt dat ik wel urgentie nodig heb maar de commerciële woningbouwverenigingen hebben daar blijkbaar geen boodschap aan. _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 21 jun 2009 14:48 Onderwerp: |
|
|
Ooit ergens in bijgedragen?? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 21 jun 2009 14:50 Onderwerp: |
|
|
Afhankelijk van de eventuele aanleiding om niet meer met elkaar te willen wonen zal er denk ik wel een redelijke termijn moeten worden gegeven aan jou om iets voor jezelf te zoeken. Maar dat hangt dus sterk van de situatie af. Je kunt je voorstellen dat het bijvoorbeeld bij een bedreiging heel anders ligt dan in de situatie waarin ouders gewoon menen dat het hoog tijd is dat het kind op eigen benen gaat staan.
V.w.b. woonruimte kun je denk ik niet verlangen dat je zo lang mag blijven totdat je een woning naar je zin hebt gevonden. Een kamer is nl. ook een tijdelijke optie als eigen dak boven je hoofd. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: zo 21 jun 2009 20:46 Onderwerp: |
|
|
Ik betaal elke maand kostgeld.
Maar stel ik zou wel een kamer kunnen krijgen maar mijn spullen passen daar dus niet allemaal. Kunnen ze die dan gewoon op straat zetten of mag dat niet ? _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: zo 21 jun 2009 21:57 Onderwerp: |
|
|
Dat mag niet zomaar, maar het is aan jou om daar een oplossing (bijv. zo'n storage box) voor te regelen. Als jij ondanks een redelijke termijn niets regelt, dan ligt het risico voor zo'n actie m.i. wel bij jou (het kennelijk afstand doen, we hebben er onlangs eens over gesproken hier op RF in verband met spullen van een ex die hij maar niet op kwam halen). _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
sjoerdotter
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 77
|
Geplaatst: ma 22 jun 2009 18:55 Onderwerp: uit huis gezet |
|
|
Je ouders zijn t/m je 17e voor je verantwoordelijke en nog t/m je 20e heb je recht op financiele ondersteuning als je geen inkomen hebt of studeerd.
Het zou kunnen dat je een recht op bewoning van je kamer hebt (recht op vruchtgebruik kan ontstaan na 10 jaar door verjaring) of als je kostgeld betaald zou je kunnen zeggen dat je huurder bent en dan heb je een sterke bescherming. Ze kunnen je niet zonder meer van de ene op de andere dag op straat zetten, maar als ze echt van je af willen lijkt het me niet mogelijk om toch te blijven.
De relatie met je ouders is erg belangrijk en een familieruzie zou ik ten koste van alles proberen te verkomen. Je kan daarom beter contact op te nemen met hulpverlening zoals maatschappelijk werk om je situatie in vertrouwen met iemand te bespreken. Een advocaat kan je raaplegen voor je rechten maar het sociale aspect lijkt me belangrijker dan je formele rechten. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 7:53 Onderwerp: Re: uit huis gezet |
|
|
sjoerdotter schreef: |
Het zou kunnen dat je een recht op bewoning van je kamer hebt (recht op vruchtgebruik kan ontstaan na 10 jaar door verjaring) of als je kostgeld betaald zou je kunnen zeggen dat je huurder bent en dan heb je een sterke bescherming. Ze kunnen je niet zonder meer van de ene op de andere dag op straat zetten, maar als ze echt van je af willen lijkt het me niet mogelijk om toch te blijven.
|
Hier zou ik niet van durven uit te gaan.
Zelfs de belastingdienst durft kostgeld niet te zien als een huurpenning in een gezinsverband.
Ook vruchtgebruik lijkt me betwistbaar daar woningbouwverenigingen kinderen van overleden ouders uit het door de ouders gehuurde panden laat verwijderen ondanks dat de kinderen in principe al jaren lang de huurpenning hebben voldaan.
Als het al zover is gekomen dat de ouders in kind na al die jaren op straat zetten is er iets heel goed mis in de relatie en denk ik dat het kind het beste er aan doet om zo snel mogelijk te vertrekken, zeker nu hier sprake is van een kind dat de dertig al is gepasseerd. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 9:56 Onderwerp: Re: uit huis gezet |
|
|
theod schreef: | Zelfs de belastingdienst durft kostgeld niet te zien als een huurpenning in een gezinsverband.
Ook vruchtgebruik lijkt me betwistbaar daar woningbouwverenigingen kinderen van overleden ouders uit het door de ouders gehuurde panden laat verwijderen ondanks dat de kinderen in principe al jaren lang de huurpenning hebben voldaan. | De ouders van TS kunnen gewoon de politie bellen (en het die laten oplossen) wegens huisvredebreuk, artikel 138 Sr of zo?? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 10:54 Onderwerp: Re: uit huis gezet |
|
|
sjoerdotter schreef: | Het zou kunnen dat je een recht op bewoning van je kamer hebt (recht op vruchtgebruik kan ontstaan na 10 jaar door verjaring) |
Zo'n recht ontstaat niet als er een rechtsgrond is voor de bewoning. Die rechtsgrond is er in de vorm van de toestemming (tot nu toe) van de ouders. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 11:18 Onderwerp: Re: uit huis gezet |
|
|
cvb schreef: | De ouders van TS kunnen gewoon de politie bellen (en het die laten oplossen) wegens huisvredebreuk, artikel 138 Sr of zo?? |
Nou ja, het leuke is eigenlijk dat hun zelf die vrede verstoord hebben.
Kan ik ze niet laten verwijderen dan ?
Zoals gezegd wil ik best weg maar niet de straat op en dat weg daar ben ik dus afhankelijk van de woningbouwverenigingen en die geven pas urgentie als je echt dakloos bent.
Ergens is het niet gek dat er zoveel familiedrama's zijn als je er even verder over nadenkt. Maar vind het wel gek dat ze daar domme onderzoeken naar doen terwijl het antwoord gewoon heel simpel is. Mensen worden niet meer geholpen omdat alles geprivatiseerd is en het dus niks oplevert.
Het enige wat ik kan doen eigenlijk is het gewoon op me af laten komen en dan zien we wel weer verder. Of ik moet me een ledemaat amputeren en dan schijnt er wel hulp mogelijk te zijn.
Bedankt voor jullie antwoorden allemaal ! _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 11:30 Onderwerp: |
|
|
Er is vast wel ergens een kamer te huren.
Quote: | Ergens is het niet gek dat er zoveel familiedrama's zijn als je er even verder over nadenkt. |
Misschien kun je iets concreter zijn, dan kunnen we gericht aangifte doen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Michaelm
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 12:12 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Misschien kun je iets concreter zijn, dan kunnen we gericht aangifte doen. |
hehe, you wish  _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
|