terry
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: wo 24 jun 2009 11:36 Onderwerp: Curator en volmacht |
|
|
Ik heb een vraag met betrekking tot de volmacht die een curator kan verlenen.
Laat ik eerst beginnen met het schetsen van de situatie.
Mijn vader is curator van mijn oom. Mijn oom is client van een zorginstelling die een cliëntenraad heeft. Ik ben gekozen in de cliëntenraad en heb van mijn vader een volmacht gekregen om in de cliëntenraad te kunnen stemmen, alsware wettelijk vertegenwoordiger. (2staps-raket)
Volgens een jurist (van een niet nader te noemen bedrijf) is het niet mogelijk dat de curator een volmacht geeft voor werkzaamheden in de cliëntenraad. De reden die de jurist gaf, was dat je alleen het financiële deel kan uitbesteden en de zorg niet.
Zelf vind ik het uiterst discutabel of werkzaamheden in de cliëntenraad en het stemmen onder zorg vallen, gezien deze werkzaamheden voor het algemeen belang van de zorginstelling zijn en niets te maken hebben met specifieke patiënt-dokter relaties (of iets van gelijke strekking).
Daarnaast zou ik volgens met een volmacht niet voldoen aan een artikel uit het huishoudelijk reglement. Deze stelt dat je een jaar wettelijk vertegenwoordiger moet zijn om überhaupt verkiesbaar te zijn. Volgens mij is het echter zo dat als mijn vader mij een volmacht verleent dat ik in dat geval zijn positie verkrijg, voor zover de volmacht strekt, en dus die termijn van een jaar geen belemmering meer kan zijn.
Mijn vragen zijn dan ook:
1. Kan een curator een volmacht verlenen voor werkzaamheden in de cliëntenraad en het stemmen.
2. Als hij een volmacht verleent dan verkrijg ik dan zijn positie met oog op de termijn van een jaar.
Hopelijk kunnen jullie mij hier mee helpen, zodat ik aan de slag kan in de cliëntenraad.[/b] |
|