renardo
Leeftijd: 74 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 17 jun 2009 10:57 Onderwerp: Erfafscheiding niet op kadastrale erfgrens |
|
|
Hello,
Via google kwam ik achter het bestaan van deze website. Ik ben geen jurist, maar heb wel een vraag waarop ik tot nu toe geen antwoord heb gevonden.
De situatie:
Ik ben eigenaar van een koopwoning, type 2 onder 1 kap.
Ik heb een conflict met mijn buurman over de schutting aan de achterkant van mijn huis.
Ik heb het huis in 1997 van de 1e eigenaar gekocht. Bij mijn koopkontrakt zit een vragenlijst die is ingevuld door de vorige eigenaar. In die lijst is vermeld dat de huidige terreinafscheidingen niet afwijken van de kadastrale eigendomsgrenzen.
Aan de achterkant van het huis stond toen een schutting tussen de tuin van de buren en mijn tuin, die schutting is door de 1e eigenaar van de 'buurwoning' geplaatst in 1992.
Twee jaar geleden is het huis naast ons verkocht aan wat nu mijn nieuwe buren zijn.
De 'nieuwe' buurman gaf vorig jaar herfst mondeling aan dat hij een andere schutting wilde plaatsen, ik heb hem toen gezegd dat het me een goed idee leek om het er gezamenlijk over te hebben en hem uitgenodigd om bij mij langs te komen om een en ander te bespreken.
Hij is niet langsgeweest, maar kwam 2 weken geleden op zaterdag melden dat hij de volgende zondag de schutting zou gaan verwijderen teneinde een nieuwe schutting te plaatsen.
Ik was daar niet zo blij mee, in de eerste plaats omdat hij niet had willen overleggen. Verder meende ik dat de schutting mandelig was en dat hij niet zonder mijn instemming de oude schutting zomaar kan verwijderen.
Ik heb hem gemeld dat de schutting voor zover ik weet gezamenlijk bezit is en bezwaar gemaakt tegen de sloop van de oude schutting.
De buurman liet weten dat hij niets met mij te maken had, omdat de schutting op zijn grond zou staan. Hij beweerde dat hij de plaats van de schutting had nagemeten en dat uit deze meting zou blijken dat de schutting volgens kadastrale gegevens op zijn grond staat.
Hij vond het helemaal niet leuk dat ik meende nog wat in te brengen te hebben, hij wil zelf geheel vrij zijn om te bepalen wat er staat.
Ik heb kadastrale kaarten opgevraagd en heb nagemeten waar de oude schutting stond. Oude schutting, want de buurman is vrolijk verder gegaan.
Ik ben nu aan het uitzoeken wat mijn rechten zijn.
De oude schutting was totaal circa 11 meter lang en ca 12 cm dik (paal + 2 planken). Hij was niet perfect recht en strak geplaatst, er zat een kleine kromming in. Bij de muur waar onze huizen aan elkaar grenzen begint hij op de erfgrens, in het midden staat bij ca 5 cm van de kadastrale erfgrens (aan de kant van de buren) en aan het eind weer op de erfgrens.
Van deze situatie heb ik foto's, verder heb ik een brief waarin de buren aangeven dat wat hun betreft de kous af is omdat de oude schutting op hun grond staat.
Ik vind het allemaal niet zo prettig, te meer omdat ze de oude schutting hebben afgebroken en een nieuwe hebben geplaatst (op hun grond). De nieuwe schutting biedt minder privacy dan de oude (vertikale planken ipv horizontale) en ik kan er ook geen plantenbakken meer aan ophangen.
Nu mijn vragen:
- de oude schutting stond deels op de kadastrale erfgrens, deels aan de kant van de buren. Gaat het er hierbij om de positie van het midden van de erfafscheiding ten opzichte van de erfgrens of gaat het er om of een deel van de erfafscheiding zich boven de kadastrale erfgrens bevindt.
Ik verwacht het tweede, want het tweede is wel heel lastig uit te meten.
- gegeven het feit dat een deel van de schutting op de kadastrale erfgrens staat, klopt het dat ik 'inspraak' had horen te hebben in de vervanging van de schutting?
Is er sprake van mandeligheid voor het deel dat inderdaad op de erfgrens staat of bepaalt de eigenaar aan wiens kant de meeste meters staan wat er met de gehele schutting gebeurt?
- de verkoper van mijn huis heeft aangegeven dat er ten aanzien van de erfafscheiding geen verschil was met de kadastrale grenzen. De gemeten afwijkingen zijn marginaal. Ik zou verwachten dat ik me kan beroepen op verjaring. De schutting staat er meer dan 10 jaar en ik heb de verklaring van de 1e eigenaar.
- stel dat ik me beroep op verjaring en ik word in het gelijk gesteld.
Wat zouden dan de gevolgen zijn:
~ een nieuwe erfgrens waarbij de 'oude' schutting geacht werd om op de erfgrens te staan, en dus mandelig was. In dat geval zou de buurman niet zonder mijn instemming de schutting hebben mogen slopen en vervangen. Of...
~ een nieuwe erfgrens waarbij de erfgrens pal naast de oude schutting valt, waarbij de oude schutting wel geacht werd om op de grond van de buren te staan.
Ik hoop dat een der leden van dit forum deze vragen kan beantwoorden. Misschien is dit 'grijs gebied', ook dan is commentaar welkom.
Ik wil graag een gesprek aangaan met de buren en daarbij goed beslagen ten ijs komen.
Met vr groet,
Chris |
|