Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 27 jul 2025 23:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Spoed hulp gevraagd, kind opnemen in psych inrichting
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
laagl001

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 29 jun 2009 12:04    Onderwerp: Spoed hulp gevraagd, kind opnemen in psych inrichting Reageer met quote Naar onder Naar boven

In een eerder bericht heb ik geschreven dat moeder en BJZ zich niet confirmeren aan de het ouderlijk gezag van vader http://rechtenforum.nl/forum/thread/t/23871/highlight//
Wat wil het geval nu, eind afgelopen week ben ik opgebeld door de psych van mijn zoon dat ze hem willen opnemen. Morgen (30-06-09)heb ik een gesprek met deze behandelaar.
Feiten:
- Ik ben als vader nimmer op de hoogte gesteld van enig onderzoek m.b.t. mijn kinderen. Niet door moeder, BJZ als behandelaar
- Volgens de wet en echtscheidingsconvenant ben ik nog steeds gezaghebbende vader.
- Kinderen zijn al onderzocht zonder medeweten en toestemming vader.
- Psych heeft al plaats gereserveerd bij een instelling.

Indien er geen aannemelijk sprake is van gevaar voor het kind of diens omgeving ben ik totaal niet mee eens met deze gedwongen opname.

Wat kan ik als vader doen?
Zelf denk ik aan het kenbaar maken van mijn ongenoegen en vragen om een second opinion bij een psychiater (behandelaar van mijn zoon is een klinisch psycholoog).
Indien geen gehoor van de behandelaar een voorlopige voorziening aanvragen om de plaatsing uit te stellen totdat er duidelijkheid is en eventueel het verzoek uiten om het kind tot mij te nemen.

Graag jullie advies in deze.[/list]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Silvie

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 29 jun 2009 13:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste laagl001,

Juridisch gezien kan ik je niet adviseren in deze, daar heb ik de kennis niet voor.

Ik kan je echter wel vertellen, dat, indien een psycholoog aangeeft dat er reden is voor een opname, deze vaak gegrond is. Een opname is in dit geval echter niet gedwongen; indien u tegen een opname bent, kunnen ze uw kind niet opnemen.

U had m.i. wel op de hoogte gebracht moeten worden over het psychologisch onderzoek. Niet door de moeder of BJZ, maar door de behandeld psycholoog zelf. Daarnaast kunt u wellicht een "second opinion"vragen, maar in instellingen waar sprake is van opnames, worden de patienten vaak al besproken in een multi-disciplinair team (waar ook psychiaters inzitten, maar denk ook aan kinderartsen etc.), pas als alle professionals het eens zijn, gaat men over tot opname. Het advies van de psycholoog komt dus zeer waarschijnlijk niet alleen van hem.

Mijn advies is om "open minded" naar het gesprek te gaan. Luister naar het oordeel van de psycholoog en aarzel ook zeker niet om te vragen waarom hij bepaalde dingen vindt. Neem vervolgens de tijd om alles even te laten bezinken alvorens u wel of niet instemt met de opname. Mocht u na het eerste gesprek nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact op te nemen met de psyscholoog in kwestie. U kunt wel aangeven dat u vindt dat u eerder over de gang van zaken op de hoogte gesteld had moeten worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 29 jun 2009 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangezien je blijkbaar mede het gezag hebt, lijkt het mij dat je volledig in je gelijk staat. De psycholoog lijkt zijn/haar gedragscode te hebben overtreden en kan volgens mij tuchtrechtelijk worden aangepakt. Wat nu het meest verstandig is om te doen durf ik niet te zeggen. Ik denk dat je dat zelf moet bepalen, eventueel in overleg met een advocaat.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 29 jun 2009 17:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit me bij Silvie aan. Opname wordt zeker in het geval van kinderen als een ingrijpende maatregel gezien, dus als men het kan voorkomen door een andere behandelwijze doet men dat gewoonlijk ook.

Helaas ontbreekt me de kennis die nodig is voor het juridische deel oftewel welke acties je kunt ondernemen.

Ik voeg toe: praat ook met je kind daarover. Hoe staat hij/zij er in? Hoe oud is het kind in kwestie eigenlijk?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds