Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
dia
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 12 jun 2009 18:30 Onderwerp: werkgever biedt nieuwe baan en dreigt met ontslag |
|
|
Ik heb vandaag al aardig wat op dit forum zitten neuzen maar wil jullie toch maar het volgende voorleggen.
Mijn partner werkt al meer dan 20 jaar parttime voor dezelfde werkgever. Hij verdient daar niet veel, minder dan € 1100,- netto per maand voor iets minder dan 30 uur maar het werk is te leuk om te laten schieten. Daarom heeft hij er in de weekends een baan bij waarmee hij ongeveer € 400,- verdiend.
Nu heeft zijn eerste werkgever gezegd dat de functie van mijn partner overbodig is geworden. Hem werd een nieuwe functie (en een nieuw contract) aangeboden waarvoor hij een opleiding moest gaan volgen. Die nieuwe functie betaalde hetzelfde (€ 1100) maar mijn partner moest daarbij meer werkuren maken, wisselende diensten draaien en ook weekends werken. Mijn partner heeft aangegeven dat hij geinteresseerd is in die nieuwe functie maar dat die wisselende diensten zijn tweede baan onmogelijk maakten of de gederfde inkomsten wellicht gecompenseerd konden worden omdat hij van € 1100 zijn verplichtingen niet kon voldoen. Zijn werkgever reageerde daarop dat privézaken hen niet aangingen en dat zij geen bijdrage zouden leveren aan gederfde inkomsten. Waarop mijn partner gereageerd heeft dat hij volledig bereid is die nieuwe functie te vervullen maar dat de wisselende diensten en ook de weekenddiensten hem financieel voor een probleem zetten en dat hij daarom in alle redelijkheid die functie in deze vorm niet kon vervullen.
Deze week kwam de reactie: Mijn partner wordt verweten dat hij de nieuwe functie niet wilde aannemen en zijn werkgever geeft aan dat ze hem bij nader inzien ook niet geschikt achtten voor die nieuwe baan. Mijn partner wordt voor de keus gesteld
1: hij gaat vrijwillig terug naar 16 uur werken per week
2: zijn baas vraagt ontslag voor hem aan en neemt hem dan weer op een nieuw contract voor 16 uur aan
3: zijn baas vraagt volledig ontslag en mijn partner hoeft niet meer terug te komen.
Voor alle duidelijkheid: mijn partner en ik wonen niet samen - hij heeft zijn eigen woning en verplichtingen.
Inmiddels weet ik een en ander van het Mammoetarrest. Er kan aan mijn partner gevraagd worden of hij in alle redelijkheid aan het voorstel tot wijziging van zijn oude contract heeft kunnen meewerken. Ik denk van niet. Wat jullie?
Heeft iemand van jullie advies, opmerkingen, kritiek? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 12 jun 2009 19:11 Onderwerp: Re: werkgever biedt nieuwe baan en dreigt met ontslag |
|
|
dia schreef: | Inmiddels weet ik een en ander van het Mammoetarrest. Er kan aan mijn partner gevraagd worden of hij in alle redelijkheid aan het voorstel tot wijziging van zijn oude contract heeft kunnen meewerken. Ik denk van niet. Wat jullie? |
Het Mammoetarrest is mijns inziens niet van toepassing op wijzigingen van de arbeidsovereenkomst die een vermindering van het aantal werkuren of een vermindering van het basisloon inhouden. De wijziging die de werkgever voorstelt (meer uren werken voor hetzelfde loon) lijkt me net zo'n wijziging.
Je partner mag daarom volgens mij zonder meer weigeren om op het voorstel in te gaan. Die weigering kan hem niet worden aangerekend in een eventuele ontslagprocedure. (Pas je het Mammoetarrest wel toe, dan kom je waarschijnlijk op dezelfde uitkomst.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|