Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 02 jan 2026 7:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ongeldige opzegtermijn arbeidsovereenkomst jaarcontract?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Siego

Siego

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 23 jun 2009 15:14    Onderwerp: Ongeldige opzegtermijn arbeidsovereenkomst jaarcontract? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kreeg de vraag van een vriend van mij over de geldigheid van de opzegtermijn in zijn arbeidsovereenkomst.

Hij heeft als ingenieur een jaarcontract bij een klein advieskantoor. Voordat hij begon met werken zijn hem een aantal zaken voorgehouden die nu niet waar blijken te zijn. Hij heeft bijvoorbeeld onvoldoende werk en moet werkzaamheden verrichten onder zijn niveau. Eén van de vennoten met wie hij veel samenwerkt vindt het ook prettig om weleens van die licht racistische opmerkingen en ongepaste grappen te maken. Dit alles heeft hem toen besluiten om zijn contract op te zeggen. In zijn contract is een opzegtermijn van drie maanden overeengekomen. Hij zou dat aanvankelijk ook gewoon honoreren.

Nadat hij heeft opgezegd is sfeer echter achteruit gegaan. Hij wordt nu een beetje tegengewerkt en gepest. Hij wilt daar dus eigenlijk zo snel mogelijk weg.

Nu weet ik dat bij een afwijkende opzegtermijn de werkgever een dubbele opzegtermijn dient te hanteren. In zijn contract staat echter een opzegtermijn van drie maanden voor de werkgever als ook voor de werknemer. Dit lijkt me in strijd met de wet. Ik heb nooit arbeidsrecht gehad, dus heb er zelf niet heel veel verstand van.

De eerste maand van zijn opzegtermijn is bijna afgelopen (juni). Hij zit nu al een aantal dagen gewoon thuis. Hij heeft aangegeven dat hij zo snel mogelijk daar wilt stoppen met werken.
Kan hij de wettelijke opzegtermijn van 1 maand inroepen waardoor per eind juni zijn contract eindigt? Of heeft hij andere mogelijkheden?
StevenK
Moderator

Leeftijd: 53
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 23 jun 2009 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens de wetgever is bij een opzegtermijn in strijd met de wet de wettelijke opzegtermijn - van één maand - van toepassing.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
memolen

memolen

Leeftijd: 73
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 10 jul 2009 22:57    Onderwerp: Tussentijdse opzegging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan nergens vinden dat drie maanden opzegtermijn niet rechtsgeldig is. In artikel 7:667 lid 3 BW wordt slechts gesproken over tussentijds opzeggen van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd “indien voor ieder der partijen dat recht schriftelijk is overeengekomen”. Daarvan is hier sprake. Dat de opzegtermijn maximaal maar een maand mag zijn bij een jaarcontract, heb ik nergens gevonden. Het lijkt mij dus rechtsgeldig.
MartinJan

Leeftijd: 63
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 10 jul 2009 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt wij hanteren dat zo priecies ook.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 10 jul 2009 23:47    Onderwerp: Re: Tussentijdse opzegging Reageer met quote Naar onder Naar boven

memolen schreef:
Dat de opzegtermijn maximaal maar een maand mag zijn bij een jaarcontract, heb ik nergens gevonden. Het lijkt mij dus rechtsgeldig.

Dat het een tijdelijk contract is maakt voor de toegestane lengte van de opzegtermijn volgens mij inderdaad niet uit, maar er zijn wel algemene regels over de duur van de opzegtermijn. volgens art. 7:672 lid 3 BW bedraagt de opzegtermijn voor de werknemer één maand. Hiervan kan schriftelijk worden afgeweken, maar dan mag de termijn voor de werkgever niet korter zijn dan het dubbele van die voor de werknemer (art. 7:672 lid 6 BW). Van dat "maar" kan dan weer bij CAO worden afgweken, mits de termijn voor de werkgever niet korter is dan die voor de werknemer (art. 7:672 lid 8 BW).

De vraag is dus of bij CAO bepaald is dat de opzegtermijn voor zowel werknemer als werkgever drie maanden bedraagt. Zo ja, dan is de opzegtermijn geldig. Zo nee, dan geldt naar ik aanneem een opzegtermijn van één maand.

memolen

Leeftijd: 73
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2009 17:50    Onderwerp: Verlengde opzegtermijn Reageer met quote Naar onder Naar boven

De door werknemer en werkgever afgesproken opzegtermijn lijkt inderdaad in strijd met artikel 7:672 BW lid 6 BW. Waar, StevenK, staat dat bij een niet rechtsgeldinge opzegtermijn één maand van toepassing is? Welk artikel?
bona fides

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2009 18:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het ligt voor de hand dat een opzegtermijn in strijd met art. 7:672 lid 6 BW nietig of vernietigbaar is. Dan val je terug op lid 3, dus één maand.

Een andere redenering is dat de opzegtermijn converteerbaar is in een opzegtermijn van 1,5 maand. Het lijkt me echter niet de bedoeling van art. 7:672 BW dat de werkgever de opzegtermijn willekeurig hoog kan maken om dan de rechter te laten uitzoeken hoe hoog nog wel toegestaan is.

Hier is vast wel rechtspraak over.

edit: zie bijv. Hof Den Bosch 15 november 2005, LJN AU8044:
Quote:
4.9. Het hof overweegt als volgt. De in de schriftelijke arbeidsovereenkomst voor ieder van partijen opgenomen opzegtermijn van drie maanden is in strijd met het dwingendrechtelijke artikel 7:672 lid 6 BW, waarin is bepaald dat indien partijen schriftelijk afwijken van de wettelijke opzegtermijn van een maand (artikel 7:672 lid 3 BW) en een langere termijn afspreken (maximaal zes maanden voor de werknemer) de opzegtermijn voor de werkgever ten minste het dubbele moet zijn. De in de arbeidsovereenkomst opgenomen bepaling is derhalve nietig dan wel vernietigbaar. Gelet op de strekking van artikel 7:672 lid 6 BW en de beschermingsgedachte in het arbeidsrecht moet aangenomen worden dat het bepaalde in voormeld artikel uitsluitend strekt ter bescherming van het belang van de werknemer zodat alleen de werknemer een beroep toekomt op de vernietigbaarheid van de contractuele opzegtermijn. Nu [appellant] geen beroep op vernietigbaarheid heeft gedaan, is de contractuele opzegtermijn van drie maanden in stand gebleven. Gelet op het bepaalde in artikel 7:672 lid 4 BW had MVV een opzegtermijn van twee maanden in plaats van een maand in acht moeten nemen. De door MVV gedane opzegging was derhalve onregelmatig hetgeen ingevolge artikel 7:677 lid 2 leidt tot schadeplichtigheid van MVV jegens [appellant]. Uit het voorgaande volgt dat het verweer van MVV dat in de wettelijke termijn van een maand de beschermingsgedachte besloten ligt moet worden verworpen.

Er is dus geen sprake van nietigheid, maar van vernietigbaarheid (door de werknemer). Appellant had nog aangevoerd dat de opzegtermijn voor de werkgever zou moeten worden geconverteerd naar een opzegtermijn van 6 maanden, maar daar wil het Hof blijkbaar niet aan. Conversie (welke kant dan ook op) lijkt mij ook niet op zijn plaats bij lid 6.
Moderator

Leeftijd: 53
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2009 20:36    Onderwerp: Re: Verlengde opzegtermijn Reageer met quote Naar onder Naar boven

memolen schreef:
De door werknemer en werkgever afgesproken opzegtermijn lijkt inderdaad in strijd met artikel 7:672 BW lid 6 BW. Waar, StevenK, staat dat bij een niet rechtsgeldinge opzegtermijn één maand van toepassing is? Welk artikel?

Volgens T&C staat dit in de kamerstukken.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds