erikjanneman
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 35
|
Geplaatst: ma 08 jun 2009 10:46 Onderwerp: casus kinderwagen |
|
|
Code: | Gerrit de Molenaar is een vervent bezoeker van rommelmarkten. Op 16 augustus 2004 gaat hij naar de kofferbak verkoop aan het Apeldoornskanaal te Apeldoorn alwaar hij staande houdt bij de kraam van Alex de Vries. Daar treft hij een geweldige kinderwagen aan. Het betreft een kinderwagen van het merk Wilhelmina. Gerrit koopt de kinderwagen voor het bedrag van 100 euro. Dat is een redelijk bedrag gezien de staat waarin de kinderwagen zich op dat moment verkeerde. Enkele jaren later namelijk op 2 september 2006 (hij is inmiddels getrouwd met Anita van Zeben) krijgen Gerrit en Anita een kind, genaamd Diederik. Na de geboorte van Diederik gaan Anita en Gerrit uit elkaar, maar de kinderwagen blijft bij Anita. Enkele weken daarna op een mooie nazomerdag loopt Anita met Diederik in de kinderwagen in Apeldoorn over de Loolaan. Op dat moment stopt er een auto die Anita en Diederik klem rijdt. Jan de Boy van Noorderlaan stapt uit de auto en geeft aan dat de kinderwagen van hem is en dat deze op 10 augustus 2004 uit zijn huis is gestolen. Hij vordert ter plekke de kinderwagen op, legt deze in zijn auto en rijdt ermee weg. Gelukkig voor Anita heeft ze het kentekenen genoteerd en kan zij Jan dagvaarden voor de rechter en zodoende haar kinderwagen terugeisen. Voor de rechtbank eist Anita dat ze haar kinderwagen terugkrijgt. Jan geeft echter aan dat daar absoluut geen sprake van is. Eens eigenaar blijft eigenaar. |
Beste forumleden,
Bij opgemelde casus moet ik een rechtsvraag opstellen, en daarna oplossen. Nou wou ik bij deze aanspraak maken op jullie parate kennis, dat zou mij erg op weg kunnen helpen.
Mijn inziens heeft de casus betrekking op de vraag wie er nu eigenaar is. Is dat nog steeds Jan? Of is het eigendom over gegaan op Gerrit dan wel Anita? Deze waren immers ter goeder trouw. Volgens mij is Jan nog steeds eigenaar, en mag hij revindiceren. Klopt het dat het bij roerende zaken drie jaar duurt voordat een derde zich eigenaar mag noemen (mits zij dus die goede trouw bij zich hebben)?
Bij voorbaat dank,
Mvg,
Erik |
|