|
Auteur |
Bericht |
JRH
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 32
|
Geplaatst: vr 05 jun 2009 15:44 Onderwerp: Goed arrest bij diefstal (psychische overmacht)? |
|
|
Hoi,
Heb inmiddels mede dankzij hulp van dit forum, een leuke inswinger kunnen bedenken voor mijn pleidooi bij een nagespeelde zitting! Nu heb ik eigenlijk nog wel iets, waar ik andermans visie op zou willen hebben.
De zaak is duidelijk; er is niet veel kans op vrijspraak of OVAR. De feiten zijn duidelijk en makkelijk te bewijzen. Dus nu zoek ik naar een rechtvaardigings- of schulduitsluitingsgrond met een toepasselijk arrest. Misschien is psychische overmacht of noodtoestand een optie? De casus is als volgt:
Het gaat over een meneer die al meermalen is veroordeeld voor diefstal. Nu staat hij wederom terecht voor tweemaal diefstal, waarvan één naar mijn mening te bewijzen is. Daarom gooi ik het vooral op een strafmaatverweer. Hij is namelijk op zestienjarige leeftijd vader geworden en verzorgt sindsdien zijn kind en vriendin (tevens moeder van het kind). Hij werkt, maar door geldproblemen heeft hij de diefstallen gepleegd. Dit om zijn gezin te kunnen onderhouden. Die link wil ik dus ook leggen, om medelijden te kweken.
Wie weet een goede schuld/rechtvaardigingsgrond die ik kan onderbouwen met een arrest in dit geval? Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groetjes |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 06 jun 2009 11:37 Onderwerp: |
|
|
Poeh, volgens mij wordt het heel lastig om hier een goed arrest bij te verzinnen, want bij dat soort gronden gaat het eerder om buitengewone omstandigheden; niet om het vergoeilijken van "zielige situaties".
Kijk allereerst nog eens even heel goed om men de zaak echt wel rond kan krijgen qau bewijs en hoe dat verzameld is (oftewel: klopt het materieel en formeel?).
Mocht je toch op een veroordeling afstevenen, verzin dan zelf een strafmaat die recht doet aan de belangen van je cliënt. Bijvoorbeeld: een voorwaardelijke straf met eventueel als extra reclasseringsbegeleiding, zodat men je client kan helpen uit de situatie te komen waarin hij nu verkeert. Dan hoeft men hem niet over een tijdje wéér voor het hekje te begroeten. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
JRH
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 32
|
Geplaatst: zo 07 jun 2009 14:29 Onderwerp: |
|
|
Bedankt! Ga ik doen.
Heb inmiddels al wel een arrest gevonden over een zaak, waarin een man ook al meerdere malen had gestolen, maar nog nooit een taakstraf daarvoor heeft gekregen (altijd een zwaardere straf). Bij zijn laatste recidive bepaalde het Hof dat hij dus nu een taakstraf moest krijgen, omdat hij de vorige keren al te zwaar was gestraft. Dus die kan ik wel gebruiken bij mijn strafmaatverweer (bovendien zit hij al 3 maanden in voorarrest).
Psychische overmacht gaat inderdaad niet werken, dus dan wordt het een strafmaatverweer. Dossier ziet er goed uit, bewijs etcetera is allemaal juridisch correct verzameld (maar ik kan ook iets overzien, aangezien ik nog maar 6 weken strafrecht/strafprocesrecht volg).
In ieder geval bedankt voor je hulp! _________________ "Het recht kost veel. Daarom is men er zo zuinig mee." |
|
|
|
 |
|