|
Auteur |
Bericht |
Wimar
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 6
|
Geplaatst: za 30 mei 2009 10:15 Onderwerp: Verzekering: Geen factuur gestolen goed dus geen schade? |
|
|
Bij een autodiefstal (autoruit ingeslagen) is een mobiele telefoon t.w.v. € 550,-- gestolen. cry:
Er is aangifte gedaan en ook 1 van de daders is direct aangehouden maar de telefoon was al via een tweede dader spoorloos.
De telefoon was medio maart 2009 verkregen bij het afsluiten van een 2-jarig Vodafone abonnement.
De (auto) verzekering keert niets uit omdat er volgens deze verzekering niet aangetoond kan worden met een factuur dat er schade is geleden.
De telefoon is 'gratis' verstrekt bij het onlangs afgesloten abonnement. De verzekering eist een factuur van de telefoon te ontvangen die er uiteraard niet is. De telefoon is geleverd met een pakbon waar een waarde bedrag van 0 euro op stond.
Via de winkel van Vodafone is inmiddels de normale aankoopwaarde van € 550,00 op de pakbon vermeld (met stempels etc.)
Dit alles is voor de verzekering niet voldoende bewijs en betalen geen schade omdat volgens hen de schade niet kan worden aangetoond d.m.v. een rekening. De pakbon wordt gezien als een offerte en geen factuur.
Er is schade (550 euro) er is een politie aangifte, er is een pakbon met de waarde, er is een contract van het abonnement en de rekening van de vervanging van de autoruit (die wel is vergoed).
Hoe moet je verder nog meer aantonen dat je schade hebt geleden?
Er zal toch een nieuwe telefoon gekocht moeten worden om te kunnen bellen voor je duur afgesloten abonnement!
Wie heeft advies voor mij? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 30 mei 2009 12:54 Onderwerp: |
|
|
Er is ook een dader gepakt, dus die zal voor de schade moeten opdraaien. Als de verzekering deze schade dekt, zal zij normaal gesproken de dader aanspreken. Anders kun je dat zelf doen.
De schade is in ieder geval de dagwaarde van de telefoon. Afhankelijk van de kosten van het telefoonabonnement valt mogelijk te betogen dat de schade gelijk is aan de kosten van een nieuwe telefoon. Verder is van belang wat de verzekeringsvoorwaarden zeggen over de manier waarop de schade wordt berekend. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 30 mei 2009 13:49 Onderwerp: |
|
|
Ik snap die ergernis maar al te goed!! Dat het nu alleen op een bon steekt ..... want natuurlijk heb je wel schade.
De verzekeraar kan zich op het standpunt stellen dat het niet echt schade was, omdat jij die telefoon hebt gekregen bij het abonnement (en er dus niet voor betaald hebt). Dat je nu een nieuwe moet kopen moet je er dan los van zien in die redenering.
Dat zou ook best een punt kunnen zijn bij het proberen te verhalen van de schade op de dief, maar vooralsnog ga ik er maar even van uit dat de rechter (of OvJ als het niet tot een strafzaak komt) zich wat soepeler opstelt dan de verzekeraar. Blijft even de vraag hoe kaal het kipje (de dief) is ....
Meer kun je eigenlijk niet doen, behalve misschien naar een geschillencommissie (na eerst schriftelijk een klacht te hebben ingediend/bezwaar te hebben gemaakt bij de verzekeraar). _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 30 mei 2009 14:19 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | De verzekeraar kan zich op het standpunt stellen dat het niet echt schade was, omdat jij die telefoon hebt gekregen bij het abonnement (en er dus niet voor betaald hebt). |
Maar die redenering is onzinnig. Als ik een fiets cadeau krijg wordt die fiets mijn eigendom. Als die fiets gestolen wordt, word ik in mijn vermogenspositie aangetast. Vóór de diefstal waren mijn bezittingen minus schulden namelijk meer waard dan ná de diefstal. Het verschil is normaal gesproken de dagwaarde van de telefoon.
Quote: | Dat je nu een nieuwe moet kopen moet je er dan los van zien in die redenering. |
Als Wimar gelet op het abonnement redelijkerwijze gedwongen is een nieuwe te kopen, kan dat m.i. reden zijn om de schade te begroten op de werkelijke aanschafkosten van een nieuwe telefoon. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 30 mei 2009 18:19 Onderwerp: |
|
|
Voor de goede orde: dat ben ik helemaal met je eens, hoor!!!
Ik vind het gewoon bizar dat de factuur in dit geval de voorwaarde moet zijn om tot uitkering over te gaan. In een redenatie van verzekeraars zoals geschetst zou je namelijk nooit zaken die wel degelijk je eigendom waren maar waarvoor je geen bon hebt (bijvoorbeeld omdat je ze gekregen hebt) kunnen opvoeren. Maar ik schetste hem als mogelijke verklaring voor dat factuurgezeur.
Nu begrijp ik wel dat verzekeraars daar wat voorzichtig mee zijn (iedereen kan bij wijze van spreken wel beweren dat er een gouden ketting van oma was), maar in dit geval is duidelijk dat aan TS een telefoon van die waarde verstrekt is. Een pakbon is geen factuur; een pakbon is een pakbon. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 30 mei 2009 18:19 Onderwerp: |
|
|
Voor de goede orde: dat ben ik helemaal met je eens, hoor!!!
Ik vind het gewoon bizar dat de factuur in dit geval de voorwaarde moet zijn om tot uitkering over te gaan. In een redenatie van verzekeraars zoals geschetst zou je namelijk nooit zaken die wel degelijk je eigendom waren maar waarvoor je geen bon hebt (bijvoorbeeld omdat je ze gekregen hebt) kunnen opvoeren. Maar ik schetste hem als mogelijke verklaring voor dat factuurgezeur.
Nu begrijp ik wel dat verzekeraars daar wat voorzichtig mee zijn (iedereen kan bij wijze van spreken wel beweren dat er een gouden ketting van oma was), maar in dit geval is duidelijk dat aan TS een telefoon van die waarde verstrekt is. Een pakbon is geen factuur; een pakbon is een pakbon. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Wimar
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 6
|
Geplaatst: za 30 mei 2009 22:29 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie inzet op dit forum!
Ik zal het er zeker niet bij laten zitten en de verzekering rechtstreeks benaderen ( het loopt nu via een tussenpersoon die zonder 1 enkel berichtje de zaak al had afgesloten).
Ik heb ook Vodafone zelf nog even om advies gevraagd en die zeggen dat de meeste verzekeraars genoegen nemen met het overleggen van het afgesloten contract. |
|
|
|
 |
Wimar
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 6
|
Geplaatst: za 30 mei 2009 22:38 Onderwerp: |
|
|
Hoe moet ik het trouwens aanpakken om de schade op de dader te verhalen?
De dader is direct opgepakt (dankzij een oplettende medeburger) behalve dat de telefoon gestolen is (en als de verzekering de schade zou uitkeren is dat nog maar een maximale vergoeding van € 250,-- )
De telefoon kost daadwerkelijk € 550,-- plus het eigen risico van € 67,-- euro van de autoruitschade. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 31 mei 2009 9:28 Onderwerp: |
|
|
In dat geval (het forse eigen risico) zou ik me zéker al ook tot de dader wenden.
Neem contact op met de politieunit die het proces-verbaal heeft opgemaakt en leg uit dat je je schade vergoed wilt zien en stel ook maar even een termijn. Ik begin steeds minder van "mondeling" te houden, dus meld het en overhandig ook een brief waarin dat gemeld wordt (vermeld even het pv-nummer, dat maakt terugvinden makkelijker) met het verzoek deze in het dossier te voegen.
Het zou verstandig van de dader zijn om direct e.e.a. te vergoeden, omdat dit als het ware wat verzachtend werkt. Maar goed, dat heb jij niet in de hand.
Mocht het proces-verbaal al zijn doorgestuurd naar de Officier van Justitie, neem daar dan even contact mee op. Het Arrondissementsparket heeft een afdeling Slachtofferinformatie. Zij zijn een goed aanspreekpunt voor je.
Die brief kun je ook mooi voor je verzekeraar gebruiken.
Heel veel succes! Zo balen dat je zo veel werk hebt door getrut van een ander! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Wimar
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 6
|
Geplaatst: do 04 jun 2009 8:30 Onderwerp: |
|
|
Dank je wel Simone !
Ik heb idd inmiddels bericht van justitie gehad en ben erg geholpen met je antwoorden.
De verzekering heeft gisteren ook besloten om een deel van de schade te gaan vergoeden. Ik heb ook de redenering van Bona Fides aangevoerd bij de verzekering en of het de doorslag heeft gegeven weet ik niet maar uit 'coulance' gaan ze in ieder geval nu wel de maximale € 250,-- vergoeden
En de overige kosten ga ik proberen zoals je adviseert op de dader te verhalen. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 04 jun 2009 13:14 Onderwerp: |
|
|
Hee, da's goed nieuws en een mooi begin! Fijn dat je dat laat weten! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|