Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 24 jul 2025 19:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verzekering: Geen factuur gestolen goed dus geen schade?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wimar

Leeftijd: 70
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: za 30 mei 2009 10:15    Onderwerp: Verzekering: Geen factuur gestolen goed dus geen schade? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij een autodiefstal (autoruit ingeslagen) is een mobiele telefoon t.w.v. € 550,-- gestolen. cry:
Er is aangifte gedaan en ook 1 van de daders is direct aangehouden maar de telefoon was al via een tweede dader spoorloos.
De telefoon was medio maart 2009 verkregen bij het afsluiten van een 2-jarig Vodafone abonnement.

De (auto) verzekering keert niets uit omdat er volgens deze verzekering niet aangetoond kan worden met een factuur dat er schade is geleden.

De telefoon is 'gratis' verstrekt bij het onlangs afgesloten abonnement. De verzekering eist een factuur van de telefoon te ontvangen die er uiteraard niet is. De telefoon is geleverd met een pakbon waar een waarde bedrag van 0 euro op stond.
Via de winkel van Vodafone is inmiddels de normale aankoopwaarde van € 550,00 op de pakbon vermeld (met stempels etc.)

Dit alles is voor de verzekering niet voldoende bewijs en betalen geen schade omdat volgens hen de schade niet kan worden aangetoond d.m.v. een rekening. De pakbon wordt gezien als een offerte en geen factuur.

Er is schade (550 euro) er is een politie aangifte, er is een pakbon met de waarde, er is een contract van het abonnement en de rekening van de vervanging van de autoruit (die wel is vergoed).

Hoe moet je verder nog meer aantonen dat je schade hebt geleden?

Er zal toch een nieuwe telefoon gekocht moeten worden om te kunnen bellen voor je duur afgesloten abonnement!

Wie heeft advies voor mij?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 30 mei 2009 12:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is ook een dader gepakt, dus die zal voor de schade moeten opdraaien. Als de verzekering deze schade dekt, zal zij normaal gesproken de dader aanspreken. Anders kun je dat zelf doen.

De schade is in ieder geval de dagwaarde van de telefoon. Afhankelijk van de kosten van het telefoonabonnement valt mogelijk te betogen dat de schade gelijk is aan de kosten van een nieuwe telefoon. Verder is van belang wat de verzekeringsvoorwaarden zeggen over de manier waarop de schade wordt berekend.

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 30 mei 2009 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap die ergernis maar al te goed!! Dat het nu alleen op een bon steekt ..... Crying or Very sad want natuurlijk heb je wel schade.

De verzekeraar kan zich op het standpunt stellen dat het niet echt schade was, omdat jij die telefoon hebt gekregen bij het abonnement (en er dus niet voor betaald hebt). Dat je nu een nieuwe moet kopen moet je er dan los van zien in die redenering.

Dat zou ook best een punt kunnen zijn bij het proberen te verhalen van de schade op de dief, maar vooralsnog ga ik er maar even van uit dat de rechter (of OvJ als het niet tot een strafzaak komt) zich wat soepeler opstelt dan de verzekeraar. Blijft even de vraag hoe kaal het kipje (de dief) is ....

Meer kun je eigenlijk niet doen, behalve misschien naar een geschillencommissie (na eerst schriftelijk een klacht te hebben ingediend/bezwaar te hebben gemaakt bij de verzekeraar).
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 30 mei 2009 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
De verzekeraar kan zich op het standpunt stellen dat het niet echt schade was, omdat jij die telefoon hebt gekregen bij het abonnement (en er dus niet voor betaald hebt).

Maar die redenering is onzinnig. Als ik een fiets cadeau krijg wordt die fiets mijn eigendom. Als die fiets gestolen wordt, word ik in mijn vermogenspositie aangetast. Vóór de diefstal waren mijn bezittingen minus schulden namelijk meer waard dan ná de diefstal. Het verschil is normaal gesproken de dagwaarde van de telefoon.

Quote:
Dat je nu een nieuwe moet kopen moet je er dan los van zien in die redenering.

Als Wimar gelet op het abonnement redelijkerwijze gedwongen is een nieuwe te kopen, kan dat m.i. reden zijn om de schade te begroten op de werkelijke aanschafkosten van een nieuwe telefoon.

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 30 mei 2009 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de goede orde: dat ben ik helemaal met je eens, hoor!!!

Ik vind het gewoon bizar dat de factuur in dit geval de voorwaarde moet zijn om tot uitkering over te gaan. In een redenatie van verzekeraars zoals geschetst zou je namelijk nooit zaken die wel degelijk je eigendom waren maar waarvoor je geen bon hebt (bijvoorbeeld omdat je ze gekregen hebt) kunnen opvoeren. Maar ik schetste hem als mogelijke verklaring voor dat factuurgezeur.

Nu begrijp ik wel dat verzekeraars daar wat voorzichtig mee zijn (iedereen kan bij wijze van spreken wel beweren dat er een gouden ketting van oma was), maar in dit geval is duidelijk dat aan TS een telefoon van die waarde verstrekt is. Een pakbon is geen factuur; een pakbon is een pakbon.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: za 30 mei 2009 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de goede orde: dat ben ik helemaal met je eens, hoor!!!

Ik vind het gewoon bizar dat de factuur in dit geval de voorwaarde moet zijn om tot uitkering over te gaan. In een redenatie van verzekeraars zoals geschetst zou je namelijk nooit zaken die wel degelijk je eigendom waren maar waarvoor je geen bon hebt (bijvoorbeeld omdat je ze gekregen hebt) kunnen opvoeren. Maar ik schetste hem als mogelijke verklaring voor dat factuurgezeur.

Nu begrijp ik wel dat verzekeraars daar wat voorzichtig mee zijn (iedereen kan bij wijze van spreken wel beweren dat er een gouden ketting van oma was), maar in dit geval is duidelijk dat aan TS een telefoon van die waarde verstrekt is. Een pakbon is geen factuur; een pakbon is een pakbon.
Wimar

BerichtGeplaatst: za 30 mei 2009 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie inzet op dit forum!

Ik zal het er zeker niet bij laten zitten en de verzekering rechtstreeks benaderen ( het loopt nu via een tussenpersoon die zonder 1 enkel berichtje de zaak al had afgesloten).

Ik heb ook Vodafone zelf nog even om advies gevraagd en die zeggen dat de meeste verzekeraars genoegen nemen met het overleggen van het afgesloten contract.
Wimar

BerichtGeplaatst: za 30 mei 2009 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe moet ik het trouwens aanpakken om de schade op de dader te verhalen?
De dader is direct opgepakt (dankzij een oplettende medeburger) behalve dat de telefoon gestolen is (en als de verzekering de schade zou uitkeren is dat nog maar een maximale vergoeding van € 250,-- )

De telefoon kost daadwerkelijk € 550,-- plus het eigen risico van € 67,-- euro van de autoruitschade.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2009 9:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dat geval (het forse eigen risico) zou ik me zéker al ook tot de dader wenden.

Neem contact op met de politieunit die het proces-verbaal heeft opgemaakt en leg uit dat je je schade vergoed wilt zien en stel ook maar even een termijn. Ik begin steeds minder van "mondeling" te houden, dus meld het en overhandig ook een brief waarin dat gemeld wordt (vermeld even het pv-nummer, dat maakt terugvinden makkelijker) met het verzoek deze in het dossier te voegen.

Het zou verstandig van de dader zijn om direct e.e.a. te vergoeden, omdat dit als het ware wat verzachtend werkt. Maar goed, dat heb jij niet in de hand.

Mocht het proces-verbaal al zijn doorgestuurd naar de Officier van Justitie, neem daar dan even contact mee op. Het Arrondissementsparket heeft een afdeling Slachtofferinformatie. Zij zijn een goed aanspreekpunt voor je.

Die brief kun je ook mooi voor je verzekeraar gebruiken.

Heel veel succes! Zo balen dat je zo veel werk hebt door getrut van een ander!
Wimar

BerichtGeplaatst: do 04 jun 2009 8:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je wel Simone !

Ik heb idd inmiddels bericht van justitie gehad en ben erg geholpen met je antwoorden.

De verzekering heeft gisteren ook besloten om een deel van de schade te gaan vergoeden. Ik heb ook de redenering van Bona Fides aangevoerd bij de verzekering en of het de doorslag heeft gegeven weet ik niet maar uit 'coulance' gaan ze in ieder geval nu wel de maximale € 250,-- vergoeden Very Happy

En de overige kosten ga ik proberen zoals je adviseert op de dader te verhalen.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 04 jun 2009 13:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hee, da's goed nieuws en een mooi begin! Fijn dat je dat laat weten!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds