|
Auteur |
Bericht |
A.Noniem
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 07 jun 2009 20:53 Onderwerp: Ontslag bij bepaalde tijd |
|
|
Hallo,
Ik heb een vraag. Mijn werkgever heeft mij aangegeven mijn bepaalde tijd contract tussentijds te gaan verbreken. Ter grondslag hieraan liggen zaken als economische teruggang e.d.
Eerst even de feiten:
- ik heb een lopende bepaalde tijd overeenkomst die net verlengt is voor 6 maanden (loopt tot dec 2009).
- er zijn geen functionele redenen voor het ontslag
- laatste contract is via een brief verlengt (enkel dus een mededeling)
In de werkelijk arbeidsovereenkomst staat niets over "tussentijds opzeggen" behalve de alinea die zegt dat ik als werknemer kan opzeggen met een termijn van 1 maand en dat de werkgever bij opzegging de wettelijke opzegtermijn zal aanhouden.
Appart is helemaal dat de Algemene Arbeidsvoorwaarden LETTERLIJK zeggen; dat tussentijds opzeggen van een bepaalde tijd overeenkomst NIET kan (wij kennen namelijk ook projectovereenkomsten, waar dit artikel onder valt).
Er wordt dus in mijn arbeidsovereenkomst niet expliciet aangegeven (middels een eigen hoofdstuk of iets dergelijks) dat er schriftelijke afspraken/voorwaarden zijn waaronder door de werkgever tussentijds kan worden opgezegd. Op dus die ene zin na dat ALS ze tussentijds opzeggen men de wettelijke termijnen zal aanhouden.
Wat ik me nu afvraag is:
a) heb ik recht op volledige uitbetaling?
b) wat is die wettelijke opzegtermijn voor hun?
Wie kan mij helpen? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 07 jun 2009 21:09 Onderwerp: Re: Ontslag bij bepaalde tijd |
|
|
A.Noniem schreef: | Hallo,
Ik heb een vraag. Mijn werkgever heeft mij aangegeven mijn bepaalde tijd contract tussentijds te gaan verbreken. Ter grondslag hieraan liggen zaken als economische teruggang e.d.
Eerst even de feiten:
- ik heb een lopende bepaalde tijd overeenkomst die net verlengt is voor 6 maanden (loopt tot dec 2009).
- er zijn geen functionele redenen voor het ontslag
- laatste contract is via een brief verlengt (enkel dus een mededeling)
In de werkelijk arbeidsovereenkomst staat niets over "tussentijds opzeggen" behalve de alinea die zegt dat ik als werknemer kan opzeggen met een termijn van 1 maand en dat de werkgever bij opzegging de wettelijke opzegtermijn zal aanhouden.
Appart is helemaal dat de Algemene Arbeidsvoorwaarden LETTERLIJK zeggen; dat tussentijds opzeggen van een bepaalde tijd overeenkomst NIET kan (wij kennen namelijk ook projectovereenkomsten, waar dit artikel onder valt).
|
Er kan dus tussentijds opgezegd worden en de opzegtermijn is dan voor beiden één maand. De werkgever heeft echter een ontslagvergunning van UWV werkbedrijf nodig, voor het ontslag gegeven kan worden.
Quote: |
a) heb ik recht op volledige uitbetaling?
b) wat is die wettelijke opzegtermijn voor hun?
|
Zie boven: als ze een vergunning aanvragen kun je proberen te argumenteren dat de 'wettelijke opzegtermijn' bij deze overeenkomst, gezien de algemene arbeidsvoorwaarden niet bestaat en dat er derhalve geen ontslagvergunning gegeven kan worden, maar ik verwacht dat UWV werkbedrijf, in lijn overigens met jurisprudentie, zal oordelen dat de opzegtermijn één maand is. |
|
|
|
 |
A.Noniem
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 07 jun 2009 21:15 Onderwerp: |
|
|
Beste Steven,
Bedankt voor je antwoord. Nog een paar vragen:
In dezelfde alinea staat dat opzeggen schriftelijk aan het einde van de maand dient te geschieden. Ook voor de werkgever. De opzegtermijn is een maand (geef jij aan). Is het dan zo, ik heb het nu alleen mondeling te horen gekregen, dat de maand JULI als opzegmaand geldt. Het is immers als juni...
...twee, dient er voor de aanvraag bij UWV geen gegronde reden te zijn. Ik weet dat ze bedrijfseconomiche redenen niet kunnen aanvechten (is bij een collega nietig verklaard door rechter) en er is geen functionele reden. Ben ook nooit ziek (geweest).
Zal toch niet zo zijn dat twee weken geleden mijn contract met 6 maanden wordt verlengt en dat ik nu ineens op straat sta...?
Bedankt alvast! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 08 jun 2009 6:46 Onderwerp: |
|
|
A.Noniem schreef: | Beste Steven,
Bedankt voor je antwoord. Nog een paar vragen:
In dezelfde alinea staat dat opzeggen schriftelijk aan het einde van de maand dient te geschieden. Ook voor de werkgever. De opzegtermijn is een maand (geef jij aan). Is het dan zo, ik heb het nu alleen mondeling te horen gekregen, dat de maand JULI als opzegmaand geldt. Het is immers als juni...
|
Correct, de opzegtermijn gaat in op de eerste dag volgend op de maand waarin het ontslag aangezegd is. Aangezien is vastgelegd dat het schriftelijk moet, zal dat ook moeten gebeuren, maar nogmaals: pas nadat er een ontslagvergunning is verkregen
...twee, dient er voor de aanvraag bij UWV geen gegronde reden te zijn. Ik weet dat ze bedrijfseconomiche redenen niet kunnen aanvechten (is bij een collega nietig verklaard door rechter) en er is geen functionele reden. Ben ook nooit ziek (geweest).
|
Ik vermoed dat UWV in de huidige situatie een aanvraag om bedrijfseconomische redenen snel zal honoreren, *tenzij* je gedegen verweer verweer voert.
Zal toch niet zo zijn dat twee weken geleden mijn contract met 6 maanden wordt verlengt en dat ik nu ineens op straat sta...?
|
Zonder slag of stoot zal dat vast niet gaan. |
|
|
|
 |
|