Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 29 jul 2025 21:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

echtscheidingsconvenant en kinderalimentatie na 18 jaar
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
frans010101

Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2009 16:25    Onderwerp: echtscheidingsconvenant en kinderalimentatie na 18 jaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

In veel echtscheidingsconvenanten wordt de volgende passage opgenomen
'Vanaf het tijdstip waarop een kind minderjarige wordt, betaalt de man de kinderalimentatie aan het kind zelf, op een door het kind aan te wijzen bankrekening, tenzij het kind op dat moment nog bij de vrouw woont, in dat geval wordt door de man, de vrouw en het kind in onderling overleg bepaald op welke wijze wordt betaald zolang als de situatie voortduurt'

Mijn vraag is nu;

De vader heeft afgesproken met het kind dat de alimentatie wordt gestort op zijn rekening. De moeder blijft bezwaar maken en wilt dat de alimentatie op haar rekening wordt gestort. Wat moet de betalende partij nu doen. Des te meer daar de zoon in dit geval ook de vader heeft verzocht bij te dragen in zijn kosten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2009 17:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je schrijft "minderjarig" waar je duidelijk "meerderjarig" bedoelde te schrijven.

Als het kind meerderjarig wordt, heeft in principe het kind zelf recht op kinderalimentatie. Dus ik zou de keuze in dit geval aan het kind overlaten.

Eventueel kan de moeder een bepaald bedrag aan kostgeld in rekening brengen, al is zij natuurlijk zelf ook verplicht om bij te dragen aan het levensonderhoud van het meerderjarige kind. Dit zal dus afhangen van de draagkracht van de moeder.

BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2009 17:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt gelijk daar moet staan meerderjarig.

Maar je zegt ik zou het aan het kind overlaten. Dat doe ik ook.... maar zijn moeder is het er niet mee eens. Aan wie moet ik nu betalen
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2009 17:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het kind heeft recht op het geld, de moeder niet (meer). Dus...

De passage in het convenant geeft aan dat in onderling overleg moet worden bepaald aan wie er voortaan wordt betaald (waarbij ik aanneem dat het kind inderdaad nog bij de moeder woont). Onderling overleg heeft blijkbaar niet gewerkt. Betaling aan het kind lijkt me dan de enige juiste oplossing.

De moeder kan je niets maken en moet het verder maar met het kind uitvechten. Zou je aan de moeder betalen, dan zou het kind jou (in theorie) met succes voor de rechter kunnen slepen.

BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2009 17:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij woont inderdaad nog bij zijn moeder. Ik heb het geld op zijn rekening overgemaakt maar zijn moeder vecht dit aan verwijzend na de genoemde passage. Wat nu
hermanJ

Leeftijd: 44

BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2009 18:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De moeder heeft er niks meer mee te maken.
Bona Fides heeft gelijk!

Als het haar niet zint, dan gaat ZIJ maar naar de rechter, en anders dient ze zich bij de beslissing van jou en jullie zoon neer te leggen.

Veel succes.
tussenwalenschip

BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2009 19:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad: Bona Fides, en Herman hebben gelijk, zelf betaalde ik ook de moeder tot 18 jaar het kind was nog thuiswonend, je zoon is voor de wet meerderjarig en als hij in onderling overleg met jou dit geregeld heeft met een bank nmr. is het in orde. dan kan je ex hoog of laag springen, maar je hebt je aan de regels gehouden, van het betalen aan de jongmeerderjarige.

Groet.
frans010101

BerichtGeplaatst: do 04 jun 2009 11:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt voor jullie reacties.

Maar stel nu het volgende; mijn zoon zegt tegen mij stort het op die rekening(wat hij heeft gedaan en ik per email heb bevestigd. Hij zegt tegen zijn moeder iets anders(weet ik eigenlijk wel zeker). Dat is nu eigenlijk het feitelijke probleem. Hoe moet ik reageren.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 04 jun 2009 12:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stuur beiden een e-mail waarin je aangeeft wat je met je zoon hebt afgesproken, en waarin je je bereid verklaart om het geld op de rekening van de moeder te storten als moeder en zoon daar samen om vragen.

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 04 jun 2009 13:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de strekking van de passage is dat jullie er gezamenlijk uitkomen zodat je denk ik eerst maar eens moeten gaan overleggen waarbij de volgende uitgangspunten zouden moeten gelden:

1. wat wil de jong meerderjarige?

2. waarom er bezwaren zijn van moeder dat het geld naar de rekening gaat van de gerechtigde.

ad1 Aangezien de zoon reeds heeft bevestigt wat hij wil lijkt het mij niet direct voor de hand om het maar te veranderen omdat moeder nu eenmaal bezwaren heeft en de zoon klaarblijkelijk niet zijn afspraak met vader aan moeder wil mededelen.

ad2 Daarnaast is het mij volstrekt onduidelijk waarom moeder wil dat deze alimentatie bij haar op de rekening moet komen en niet op de zoon zijn rekening.

laat je weten wat er uit het polderen is gekomen
frans010101

BerichtGeplaatst: do 04 jun 2009 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

contact met mijn advokaat opgenomen;

ik heb alleen bericht van mijn zoon gehad dat hij het geld op zijn rekening wil hebben. De mail van zijn moeder moet ik negeren daar zij iets zegt over een meerderjarige. Dat moet de meerderjarige zelf doen. Waarom mijn ex-vrouw hetzelf op de rekening wil hebben laat zich alleen raden.

Laat jullie weten hoe het afloopt.

Ik had touwens meer juridisch advies verwacht of verwijzingen naar rechtsartikelen. Veel van jullie geven een mening. Overigens met adhesie, maar ik wil helemaal geen strijd of gelijk krijgen. Ik wil gewoon juist handelen.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 04 jun 2009 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het juridische antwoord is dat het jongmeerderjarige kind zelf recht heeft op kinderalimentatie, zie mijn eerste bericht. Hieruit volgt dat moeder juridisch geen grond heeft om te eisen dat je aan haar betaalt.

Ik had niet in de gaten dat je had gehoopt het bijbehorende wetsartikel te horen te krijgen. Een wetsartikel dat precies zegt dat je aan de jongmeerderjarige moet betalen is er niet. Dat dit zo is volgt namelijk uit, ten eerste, het feit dat de jongmeerderjarige recht heeft op een bijdrage voor de kosten van levensonderhoud en studie:
art. 1:395a lid 1 BW schreef:
Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt.

en, ten tweede, dat de jongmeerderjarige (per definitie) niet meer minderjarig is, en daarom volledig handelingsbekwaam is en geen wettelijke vertegenwoordiger meer heeft. Het is dus de jongmeerderjarige die recht heeft op kinderalimentatie en die beslist op welk rekeningnummer dat geld wordt gestort.

Verder vroeg je herhaaldelijk "wat nu". Dat vatte ik op als een teken dat je je geen raad weet met de onwelwillende houding van de moeder. Dat is geen juridisch probleem, en daar valt dus ook geen juridisch antwoord op te geven. Jij hebt gelijk, zij heeft geen poot om op te staan, maar zij blijft sputteren. Wat doe je daar tegen? Of denk je dat de moeder zich laat overtuigen door het argument dat de zoon meerderjarig is?

Het gaat er inderdaad niet om dat je gelijk krijgt, maar dat je gelijk hebt als je de kinderalimentatie aan je zoon betaalt. Als je dat doet, handel je juist.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 04 jun 2009 18:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En in aanvulling op bona: dat de 18-jarige volledig handelingsbekwaam is en niet meer onder gezag staat volgt uit 3:32 lid 1 BW jo 1:233 BW jo 1:245 lid 1 en 2, zolang tenminste geen sprake is van 1:378 BW (curatele) Wink

Het is goed dat je dit meldt, Frans. Soms willen we gewoon even begrijpelijk wat schrijven, maar ik kan me voorstellen dat je zegt: waar baseer je dat op?
frans010101

BerichtGeplaatst: do 04 jun 2009 18:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt gelijk, maar nu terug naar de bepaling in het convenant. Daar hebben drie advokaten naar gekeken. Deze bepaling is merkwaardig. Want het is alleen het kind die bepaalt waar het gestort wordt. En dit is dan ook het merkwaardige. Het convenant is opgesteld door een advokaat die de rol van mediator had. Mijn eigen advokaat en de advokaat van mijn ex. De mediator en de advokaat van ex. wilde perse deze passage erin. Daarom ben ik argwanend over de juridische waarde van deze bepaling. Eigenlijk is dat mijn vraag.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 04 jun 2009 18:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het bedrag IS ook voor het kind en zodra hij meerderjarig is (zie boven).
Heeft de moeder het convenant niet getekend, dan? Want je kunt haar gewoon aan die instemming van destijds houden. Wil en verklaring geeft overeenkomst en die is in dit geval niet tegen de goede zeden of in strijd met de openbare orde.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds