|
Auteur |
Bericht |
poffer
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 21 jun 2009 21:38 Onderwerp: Reintegratie ellende |
|
|
Hallo allemaal,
Ik zoek wat informatie mbt m'n reintegratie traject.
Ik ben ernstig ziek geworden door toedoen van m'n werkgever (arts heeft dit aangegeven).
Ik ben inmiddels weer aan het reintegreren. Dit gaat zeer moeizaam en m'n werkgever werkt niet mee. Geen echt reintegratieplan, alleen zo'n "plan van aanpak WIA". Hierin staat zo goed als niets concreets.
M'n werkplek is niet geregeld, er wordt me diverse malen gevraagd waarom ik nog bij m'n huidige werkgever werk, en er worden voorbeelden gegeven dat andere weg zijn gegaan in "onderling overleg"?
Er is ook nog geen gesprek geweest hoe het komt dat ik ziek ben geworden met m'n werkgever, of hoe het reintegratie traject zal gaan verlopen. Er wordt me helemaal niets gevraagd eerlijk gezegd.
Wat kan/moet ik hiermee, want dit gaat naar mijn gevoel niet goed.
Poffer |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 jun 2009 19:50 Onderwerp: |
|
|
De wet is duidelijk m.b.t de zorgplicht van een werkgever. Indien u meent dat de re-integratie niet voldoet aan de regels heeft u een aantal mogelijkheden:
1. in overleg gaan met uw werkgever en een schriftelijk verslag vragen
2. ziek(er) melden en vragen om een gesprek met de bedrijfsarts en om een oordeel/advies vragen
3. aansturen op een mediation-traject
4. een deskundigen-oordeel vragen bij UWVWerk (kost €50,-), dan moet u een zeer specifieke vraag stellen
5. aantonen dat het re-integratietraject onvoldoende meehelpt aan het herstel. |
|
|
|
 |
poffer
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 jun 2009 21:43 Onderwerp: |
|
|
WimWest,
Hartelijk dank voor uw reactie.
Is er nu werkelijk een verschil tussen een plan van aanpak en een "plan van aanpak WIA"? Want op dit formuliertje staat echt zo goed als niets concreets.
Zo'n plan van aanpak moet toch van de werkgever komen?
De arbo arts heeft ook aangegeven dat voordat ik ga werken er gesproken moet worden over reintegratie en de problemen waardoor ik ziek ben geworden. Er is alleen een telefoontje geweest vooraf, met alleen wat zakelijke dingen, weinig tot niets over reintegratie.
Is een case manager iemand die dagelijks aanwezig moet zijn om me te ondersteunen bij m'n reintegratie of is dit niet "verplicht"?
MVg,
Poffer |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 23 jun 2009 13:32 Onderwerp: |
|
|
Alleen aangeven dat er een Plan van Aanpak gemaakt zal worden, is inderdaad niet voldoende. Normaliter wordt er een aparte brief opgesteld met daarin de afspraken die gemaakt zijn, die leiden tot een volledige re-integratie. Dus bijv. de eerste twee weken drie middagen het uitvoeren van lichte administratieve werkzaamheden zonder verantwoordelijkheden et cetera. Dus een overzicht van een concreet plan. De casemananager kan een direct leidinggevende zijn of iemand van personeelszaken. De ze hoeft niet constant aanwezig te zijn, maar moet wel de gemaakte afspraken op uitvoering controleren en overleggen. Ook de werknemer kan met voorstellen komen en overleggen welke werkzaamheden mogelijk zijn. Het is een samenspel tussen werknemer en werkgever. |
|
|
|
 |
|