|
Auteur |
Bericht |
RedCell
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 31 mei 2009 11:39 Onderwerp: Eigendom foto's bij foto "rapportage" |
|
|
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag waar ik al een tijdje voor een antwoord op zoek ben.
Ik heb 3 jaar geleden van mij en mijn ex-vriendin (met welke ik overigens nog op goede voet leef) foto's laten maken bij een lokale fotografe.
Een paar foto's hiervan hebben we laten afdrukken bij deze dame en hiervoor betaald. Voor de foto shoot zelf overigens moesten we ook betalen. Echter hebben we niet alle foto's gekocht. Nu wil ik eigenlijk de digitale "negatieven" hebben van al deze foto's. Dit heb ik destijds al aan haar gevraagd maar dit heeft ze geweigerd. (ter duidelijkheid, de foto's zijn met een digitale camera gemaakt)
Nou ben ik niet onredelijk en wil hier desnoods wel voor betalen maar geen idioot bedrag wat neerkomt op eigenlijk alle foto's af laten drukken.
(voor de zeg eens 20 gemaakte foto's vind ik 30,- tot 50,- euro een maximaal bedrag voor de bestanden aangezien er praktisch geen kosten zijn om ze aan mij te geven, hoogstens een cd'tje en 10 minuten werk.)
In mijn visie heb ik deze fotografe opdracht gegeven en betaald om foto's van ons te maken en ook omdat de foto's van mij en m'n ex waren en ben daarom eigenaar van deze foto's.
Ik ben door de dame destijds niet gewezen op enige beperkingen of algemene voorwaarden. Ook op haar site (naar mijn weten niet veranderd sinds die tijd) word geen vermelding gemaakt van enige vorm van voorwaarden.
Nou ik de situatie (hopelijk duidelijk) heb uitgelegd komt de eigenlijke vraag: Mag ik de foto's van deze dame opeisen?
Echter ben ik wel bang dat als ze (onder protest) toestemd ze zal proberen de kwaliteit van de digitale foto's terug schroeven voor dat ze deze afgeeft. Ook dit wil ik dus voorkomen.
Ook één van de redenen die ik heb om dit te doen is omdat ik niet verwacht dat deze dame de foto's tot in een lengte van dagen zal bewaren. Ze gaf wel aan dat (na om de digitale bestanden gevraagd te hebben) als ik meer wou dit later nog kon.
Overigens heb ik als ict'er haar computer setup gezien en ben er niet van overtuigd dat bij enige vorm van storing er een backup is van de bestanden. Ik wil dus redden wat ik redden kan.
Heel verhaal zo en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Bedankt alvast. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 31 mei 2009 13:33 Onderwerp: |
|
|
Het auteursrecht ligt bij de gene die de foto's gemaakt heeft. Ik denk dat je de foto's niet kunt opeisen. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 31 mei 2009 13:35 Onderwerp: |
|
|
50 euro voor 20 foto's is wel heel erg weinig..
De foto's opeisen lijkt me wat omslachtig als de fotograaf zelf al aangeeft dat je ze gewoon kunt bestellen.
Als je bedoeld dat je de 'negatieven' wilt hebben dan geef ik je weinig kans.
Alles is te koop natuurlijk maar fotografen geven zelden de 'negatieven' uit handen. Goedkoop zal het niet worden in ieder geval.
Beste oplossing lijkt mij gewoon de foto's bij te bestellen die je wilt en die goed bewaren of ze laten inscannen. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 31 mei 2009 13:36 Onderwerp: |
|
|
Wat alfratrion zegt klopt: de fotograaf heeft het auteursrecht, tenzij daar andere afspraken over gemaakt zijn.
Dat de fotograaf in opdracht van jou gewerkt heeft doet er dan niet zo veel toe. Dat speelt hooguit bij het gebruiken van de foto's door de fotograaf tegen jouw zin.
Je moet dat auteursrecht onderscheiden van de vergoeding die betaald is voor de shoot (de uren) en de afdrukken. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 31 mei 2009 14:17 Onderwerp: |
|
|
Ook als het auteursrecht bij TS zou rusten (wat inderdaad niet het geval is) zou de fotografe niet kunnen worden verplicht om de bestanden af te staan, tenzij daarover bij het maken van de foto's afspraken over zijn gemaakt.
Stel A heeft een analoog fototoestel. B maakt een foto met het toestel van A. Nu heeft B het auteursrecht op die foto. Het rolletje in het fototoestel is echter van A. De negatieven zijn dus eigendom van A. B kan die negatieven niet opeisen. B kan A, op grond van zijn auteursrecht, in principe wel verbieden om afdrukken van die negatieven te maken.
Met een digitaal fototoestel is het niet anders. Het rolletje is nu een geheugenkaart. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
RedCell
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 01 jun 2009 7:54 Onderwerp: |
|
|
Ok, duidelijk wat mij betreft.
Overigens wat HenkR zegt over inscannen. Dit geeft zelden de zelfde kwaliteit als het orginele bestand.
Bedankt in iedergeval voor jullie reacties. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 02 jun 2009 0:40 Onderwerp: |
|
|
RedCell schreef: | Ok, duidelijk wat mij betreft.
Overigens wat HenkR zegt over inscannen. Dit geeft zelden de zelfde kwaliteit als het orginele bestand.
Bedankt in iedergeval voor jullie reacties. |
LATEN inscannen, zei ik, door iemand of een bedrijf met een goede scanner bijvoorbeeld  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
|