|
Auteur |
Bericht |
John Locke
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
Berichten: 343
|
Geplaatst: zo 22 mrt 2009 17:20 Onderwerp: Publiekrechtelijk of privaatrechtelijk? |
|
|
Als er in een wet in formele zin aan de overheid een bevoegdheid/ titel gegeven wordt om een vordering tot kostenverhaal op grond van (bijv) een onrechtmatige daad of ongerechtvaardigde verrijking in te stellen, valt dit dan onder het publiekrecht of het privaatrecht?
En waarom? |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: zo 22 mrt 2009 19:32 Onderwerp: |
|
|
Op de grens ervan, maar meer aan de kant van privaatrecht
Als jet het bijvoorbeeld hebt over een dwangbevel, dan is dat een bevoegdheid die uitsluitend toekomt aan een bestuursorgaan (in die zin is het publiekrechtelijk van aard). Maar het uitschrijven van zo'n dwangbevel geeft de rechtspersoon waartoe het bestuursorgaan behoort een executoriale titel op basis waarvan bijvoorbeeld een deurwaarder kan worden ingeschakeld. Dat zijn privaatrechtelijke kenmerken. Er is ook geen bezwaar en beroep mogelijk tegen een dwangbevel (wel verzet).
Bijvoorbeeld een last onder dwangsom, heel de procedure doorlopen, alle rechtsmiddelen aangewend, op den duur heeft de beschikking formele rechtskracht (als hij overeind blijft) en verbeurd de overtreder een dwangsom bij overtreding van hetgeen de dwangsom op is gelegd. Dan komt daarna dat bedrag van die dwangsom van rechtswege toe aan de rechtspersoon waartoe het bestuursorgaan behoort. En dat bedrag kun je privaatrechtelijk verhalen. Dat er voor de overheid het instrument van dwangbevel is, doet aan het privaatrechtelijk karakter van het invorderen van dat bedrag niet af. |
|
|
|
 |
John Locke
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
Berichten: 343
|
Geplaatst: di 24 mrt 2009 23:54 Onderwerp: |
|
|
Hij is duidelijk, thx |
|
|
|
 |
Imeel
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 9
|
Geplaatst: zo 29 mrt 2009 23:37 Onderwerp: |
|
|
Het invorderingstraject van een verbeurde dwangsom wordt met de invoering van de 4e trance AWB toch een bestuursrechtelijke aangelegenheid? |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: ma 30 mrt 2009 20:28 Onderwerp: |
|
|
In het wetsvoorstel 4e tranche is de invordering een afzonderlijk besluit welke genomen wordt als de overtreder de van rechtswege verbeurde dwangsom niet uit zichzelf betaalt. Dit besluit is vatbaar voor beroep bij de bestuursrechter. Dus inderdaad hier verschuift de toetsing van de rechtmatigheid van invordering van de burgerlijke rechter naar de bestuursrechter. |
|
|
|
 |
Frits Velthuis
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
Berichten: 12
|
Geplaatst: wo 20 mei 2009 23:28 Onderwerp: |
|
|
Aan welk voorbeeld zit je te denken?
Er zijn niet veel wetten die de overheid de bevoegdheid geven tot privaatrechtelijk kostenverhaal wegens onrechtmatige daad of ongerechtvaardigde verrijking. Een voorbeeld is art. 75 Wet bodembescherming, op grond waarvan de Staat, gemeenten en provincies kostenverhaal mogen plegen op veroorzakers van bodemverontreiniging. Daarbij kunnen de kosten van bodemsanering verhaald worden, alsmede eventuele ongerechtvaardigde verrijking. Hier geldt het privaatrecht en moet aan de vereisten van onrechtmatige daad en van ongerechtvaardigde verrijking als bedoeld in het BW worden voldaan. Ook aan bijv. de regels van verjaring. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
|
|
|
 |
John Locke
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
Berichten: 343
|
Geplaatst: do 21 mei 2009 0:18 Onderwerp: |
|
|
Frits Velthuis schreef: | Aan welk voorbeeld zit je te denken?
Er zijn niet veel wetten die de overheid de bevoegdheid geven tot privaatrechtelijk kostenverhaal wegens onrechtmatige daad of ongerechtvaardigde verrijking. Een voorbeeld is art. 75 Wet bodembescherming, op grond waarvan de Staat, gemeenten en provincies kostenverhaal mogen plegen op veroorzakers van bodemverontreiniging. Daarbij kunnen de kosten van bodemsanering verhaald worden, alsmede eventuele ongerechtvaardigde verrijking. Hier geldt het privaatrecht en moet aan de vereisten van onrechtmatige daad en van ongerechtvaardigde verrijking als bedoeld in het BW worden voldaan. Ook aan bijv. de regels van verjaring. | Het ging idd om Bodembescherming en de Wbb. Ik was bezig met de verhaalmiddelen en vroeg mij eigenlijk ineens af wat nu precies het criterium is voor het beantwoorden van de theoretische vraag wanneer de overheid in een publiekrechtelijke of privaatrechtelijke rol zit: de aard van de achterliggende bevoegdheid (hier: art 75 Wbb) of de rechtshandeling zelf (het priv.recht. kostenverhaal)? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 21 mei 2009 2:24 Onderwerp: |
|
|
In dit geval kent een publiekrechtelijke regeling aan de overheid de bevoegdheid toe om langs privaatrechtelijke weg kosten te verhalen.
In het algemeen mag de overheid de privaatrechtelijke weg bewandelen, tenzij daardoor een publiekrechtelijke regeling op onaanvaardbare wijze zou worden doorkruist (doorkruisingsleer). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
John Locke
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
Berichten: 343
|
Geplaatst: do 21 mei 2009 9:20 Onderwerp: |
|
|
Ok, dank je.
Waarschijnlijk is het beste een domme probleempje waar ik mee zit, maar laat ik het anders formuleren:
in de Wbb heb je een artikel waarin staat dat de overheid privaatrechtelijk kosten kan verhalen. Waar is dat artikel nou eigenlijk voor nodig? De overheid kan toch altijd privaatrechtelijk optreden volgens BW en zo? (even los van Windmill etc.) |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: do 21 mei 2009 11:22 Onderwerp: |
|
|
Ik zie 75 Wbb als een specialis t.o.v. 6:162 WB. Er wordt alvast ingevuld welke kosten verhaald kunnen worden en aan wie dit dient te geschieden. Degene die de bodem vervuild heeft betaalt.
Ik geloof overigens dat dit artikel nog niet vaak met succes is gebruikt. Dus het nut en de noodzaak van het artikel valt inderdaad te betwisten. |
|
|
|
 |
John Locke
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
Berichten: 343
|
Geplaatst: do 21 mei 2009 14:06 Onderwerp: |
|
|
Op die manier! Nou klopt het idd ook voor mij
Of een dergelijke verhaal suc6vol is geweest ga ik nog wel eens na, want dat wil ik wel eens weten. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 21 mei 2009 14:45 Onderwerp: |
|
|
John Locke schreef: | in de Wbb heb je een artikel waarin staat dat de overheid privaatrechtelijk kosten kan verhalen. Waar is dat artikel nou eigenlijk voor nodig? De overheid kan toch altijd privaatrechtelijk optreden volgens BW en zo? (even los van Windmill etc.) |
Je kunt dit niet los van Windmill zien.
edit: dit is toch niet helemaal waar zie ik nu.
Art. 75 Wbb was voorheen art. 21 Interimwet bodemsanering. Dit artikel is ingevoerd vóór het Windmill-arrest (HR 26 januari 1990) is gewezen. In HR 9 februari 1990, NJ 1991, 462 gaat de Hoge Raad uitgebreid in op de betekenis van dit artikel. Kort samengevat:
HR schreef: | 3.2. Aangezien het middel uitgaat van de hiervoor onjuist bevonden opvatting dat art. 21, kort gezegd, een of meer vereisten voor aansprakelijkheid uit onrechtmatige daad heeft doen vervallen, stuit het af op het vorenoverwogene. |
Het artikel kun je m.i. dus niet zien als een lex specialis van art. 6:162 BW. (Wel kent het de rechter een matigingsrecht toe.)
Volgens de HR is het artikel ingevoerd om mogelijke twijfel over het destijds bestaande onrechtmatige daadsrecht weg te nemen:
HR schreef: | 3.1.2 (...) Wel blijkt dat de regering op een punt van uitleg van het toen bestaande recht mogelijke twijfel wilde wegnemen; deze twijfel kwam kennelijk voort uit de in de literatuur aan HR 9 nov. 1973, NJ 1974, 91 ontleende gedachte dat bepaalde algemene belangen van de overheid niet voor bescherming door art. 1401 in aanmerking komen, welke gedachte hierna onder 3.1.5 nader zal worden besproken.
(...)
3.1.5. Wat die vereisten betreft, verdient opmerking dat voor de hiervoor onder 3.1.2 vermelde twijfel van de regering omtrent de aanwezigheid van een door art. 1401 beschermd belang geen plaats is, zodat het wegnemen van die twijfel geen wijziging van het geldende recht meebracht. Immers, het afzonderlijk - naast het vereiste dat jegens de overheid onrechtmatig is gehandeld - eisen van een door art. 1401 beschermd belang is niet op zijn plaats wanneer de overheid schadevergoeding vordert op grond van een tegenover haar gepleegde onrechtmatige daad. (...) |
De regering twijfelde dus ten onrechte.
Hoe dan ook, sinds Windmill neemt het bestaan van dit soort artikelen volgens mij weer juist wel twijfel weg, nl. over de vraag of een civielrechtelijke vordering de publiekrechtelijke regeling op een onaanvaardbare wijze zou doorkruisen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Frits Velthuis
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
Berichten: 12
|
Geplaatst: do 21 mei 2009 22:53 Onderwerp: |
|
|
Art. 75 Wbb wordt nog steeds toegepast, vrijwel uitsluitend door de Staat. De Hoge Raad oordeelde vorig decennium dat aansprakelijkheid voor bodemverontreiniging jegens de Staat alleen bestaat voor bodemverontreiniging die na 1975 is veroorzaakt, hetgeen een tegenvaller was voor de overheid. Veel bodemverontreiniging is nl. van voor dat jaar. Om die reden geeft de overheid nu subsidie voor de sanering van bodemverontreiniging van voor 1975, mits het om bedrijfsterreinen gaat. |
|
|
|
 |
|