Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 21:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

vertrouwensonderzoek AIVD
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ArtjeB

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: ma 25 mei 2009 22:54    Onderwerp: vertrouwensonderzoek AIVD Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een aantal jaren geleden ben ik helaas opgepakt voor het bezit van drugs en heb daarvoor een straftaak moeten volbrengen. Nu wil ik graag solliciteren bij een bedrijf waarvan ik weet dat zij vertrouwensonderzoek laten verrichten door de AIVD.

Is zo;n onderzoek veel strenger dan de VOG? Kan over de VOG wel veel vinden maar niet over dit onderzoek door de AIVD.

Heb ik kans dat ik door de screening heen kom?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 25 mei 2009 23:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb gehoord dat het er bij dergelijke onderzoeken (bv voor hogere functies bij de politie) om draait dat je in ieder geval eerlijk bent. Het verzwijgen waarna ze er door onderzoek toch achterkomen kan desastreus zijn voor het met succes solliciteren.
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 26 mei 2009 12:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gaat het om een veiligheidsonderzoek?
De AIVD heeft een site: https://www.aivd.nl/onderwerpen/taken/aandachtsgebieden/item-118817

Ook op http://forum.infopolitie.nl/index.php kun je informatie vergaren.

Ga er ervan uit dat de AIVD de justitiële documentatie opvraagt.
Zelf aangeven dat je ... is de beste strategie.
andrewsmiths

Leeftijd: 65
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: di 26 mei 2009 19:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ola,
Voor bepaalde vertrouwelijke functies binnen de overheid - soms ook voor ondernemingen die werkzaam zijn voor de overheid - bestaat de mogelijkheid te laten onderzoeken of je toekomstige personeel te vertrouwen is. Daarvoor zijn verschillende wegen te bewandelen: ...het Bewijs van goed gedrag van de Burgemeester in je woonplaats of een veiligheidsonderzoek van de AIVD, zijn er zo 2.

Deze AIVD onderzoeken (bestemd voor vertrouwensfuncties) heb je in 2 vormen. Een "A"- of een "P"-onderzoek, waarvan de laatste de minst diepgaande is.

De kans dat je met antecedenten op het gebied van de Opiumwet aan de bak komt bij bijvoorbeeld de overheid (in relatie tot een vertrouwelijke functie) acht ik (bijna) onmogelijk. Sterker nog, uit ervaring is mij een kwestie bekend van een politieagent (wilde overstappen van de ene naar de andere politieregio) die op basis van een aanstellingsonderzoek (AIVD-onderzoek) bij de nieuwe regio werd geweigerd omdat hij verschillende verkeersovertredingen op zijn naam had staan.....

Of je nu de baan kunt vergeten.....? Ik zou het in iedergeval proberen.
sabri

sabri

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2009 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

andrewsmiths schreef:

Deze AIVD onderzoeken (bestemd voor vertrouwensfuncties) heb je in 2 vormen. Een "A"- of een "P"-onderzoek, waarvan de laatste de minst diepgaande is.

Niet helemaal correct. Er zijn meerdere vormen van een veiligheidsonderzoek mogelijk. Deze worden in sommige gevallen ook door de MIVD uitgevoerd.

Over de uitkomst van het veiligheidsonderzoek wordt je vantevoren op de hoogte gesteld en je kan bezwaar maken (zelfs bij de Raad van State). De ervaring leert (zoek maar eens op rechtspraak.nl) dat de onderzoekende instantie zeer, zeer zelden in het ongelijk wordt gesteld. Als voorbeeld kunnen we die potentiele hoofdcommissaris van politie noemen (ben zn naam even kwijt) die een buitenechtelijke verhouding had en op basis daarvan chantabel werd geacht.
ArtjeB

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2009 20:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iedereen bedankt voor de antwoorden!

andrewsmiths schreef:
Ola,
Voor bepaalde vertrouwelijke functies binnen de overheid - soms ook voor ondernemingen die werkzaam zijn voor de overheid - bestaat de mogelijkheid te laten onderzoeken of je toekomstige personeel te vertrouwen is. Daarvoor zijn verschillende wegen te bewandelen: ...het Bewijs van goed gedrag van de Burgemeester in je woonplaats of een veiligheidsonderzoek van de AIVD, zijn er zo 2.

De kans dat je met antecedenten op het gebied van de Opiumwet aan de bak komt bij bijvoorbeeld de overheid (in relatie tot een vertrouwelijke functie) acht ik (bijna) onmogelijk. Sterker nog, uit ervaring is mij een kwestie bekend van een politieagent (wilde overstappen van de ene naar de andere politieregio) die op basis van een aanstellingsonderzoek (AIVD-onderzoek) bij de nieuwe regio werd geweigerd omdat hij verschillende verkeersovertredingen op zijn naam had staan.....

Of je nu de baan kunt vergeten.....? Ik zou het in iedergeval proberen.

Het is een bedrijf die voor de overheid werkt, dus niet de overheid zelf. Volgens mij gaat het ook om een onderzoek of ik chantabel ben. Ik zat eerst te twijfelen of ik zou wachten tot 4 jaar voorbij zijn, want ik begreep dat voor een VOG 4 jaar wordt aangehouden, maar ik verwacht dat een onderzoek door de AIVD strenger is. In de toekomst lijken mij dan de kansen niet toe te nemen. Kan het verkeerd hebben.

Ik ga het ook wel proberen, maar wilde me toch eerst even beter laten informeren. Ik hoop dat er meer mensen iets over kunnen zeggen.
andrewsmiths

Leeftijd: 65
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 27 mei 2009 20:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kijk eens op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Veiligheidsonderzoek...(of zoek even op Google naar veiligheidsonderzoek en klik dan Wikipedia aan).

Dit moet het geheel compleet maken (of was het nou correct.... Smile )
sabri

sabri

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 28 mei 2009 0:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ArtjeB schreef:

Het is een bedrijf die voor de overheid werkt, dus niet de overheid zelf. Volgens mij gaat het ook om een onderzoek of ik chantabel ben. Ik zat eerst te twijfelen of ik zou wachten tot 4 jaar voorbij zijn, want ik begreep dat voor een VOG 4 jaar wordt aangehouden, maar ik verwacht dat een onderzoek door de AIVD strenger is. In de toekomst lijken mij dan de kansen niet toe te nemen. Kan het verkeerd hebben.

Bij de VOG gaat men idd in principe vier jaar terug. Vinden ze iets in die vier jaar dan kijken ze nog eens twintig jaar verder. Bij alles wat ze vinden telt:

- wat is de ernst van het delict?
- in welke verhouding staat het delict tot de werkzaamheden waarvoor een VOG wordt gevraagd (lees: een taxichauffeur zal met antecedenten wegens rijden onder invloed minder snel een VOG krijgen dan antecedenten wegens een fout ingevuld formuliertje)
- wat is het maatschappelijk risico als de VOG wordt verleend?

Het veiligheidsonderzoek van de AIVD betekent bij antecedenten vrijwel altijd dat er geen verklaring van geen bezwaar wordt verleend. Ook antecedenten van een eventuele partner kunnen reden zijn om geen verklaring van geen bezwaar te verlenen. Zie LJN: BC7129.

Om een lang verhaal kort te maken: heb je antecedenten dan kan je het proberen onder het mom van "nee heb je, ja kan je krijgen", maar ga er vanuit dat het niet gaat lukken.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds