|
Auteur |
Bericht |
JoyceW
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 01 jun 2009 16:28 Onderwerp: conflict over lease auto icm ontslag |
|
|
Vorige week was mijn laatste week bij mijn werkgever. Het is een grote organisatie van > 10.000 man en ik had problemen met mijn eigen manager, omdat ik niet de energie en het vertrouwen had om dit binnen de organisatie op te lossen heb ik ontslag genomen. Dit op basis van mondelinge toezeggingen van mijn manager dat ik onder het sociaal plan kon vertrekken waarvan hij nu ontkent dat gezegd te hebben.
Van een aantal studieovereenkomsten is met de afdelingsmanager (de baas van mijn manager) afgesproken dat we beide de helft van de kosten betalen. Dit was voor mij een eerlijke oplossing omdat de betreffende opleidingen een investering in mijn toekomst zijn.
Nu is het probleem dat ik net 3 maanden geleden een nieuwe lease auto heb uitgezocht omdat mijn oude lease auto eruit ging. De nieuwe lease auto zou vorige week geleverd worden, maar ik heb met afdeling Autozaken afgesproken dat ik in mijn oude lease auto zou blijven rijden omdat ik toch bijna weg ging.
Nu staat er in het lease contract dat je bij vrijwillig vertrek eventuele normoverschrijdingen van het maandbedrag terug dient te betalen. In mijn geval gaat dit om een overschrijding van 30 euro per maand, dit doen ze x 4 jaar (standaard lease periode) wat zou betekenen dat ze nu nog ongeveer €1500.- van me willen ontvangen. Nu is dit contract-technisch gezien natuurlijk juist omdat dit zo in de lease overeenkomst staat en ik deze heb geaccepteerd, alleen het gaat hierbij om een auto waar ik nog nooit in gereden heb en waar ze naar mijn mening zo een andere berijder voor kunnen vinden (het gaat om een honda civic hybride).
Van mijn manager heb ik op mail een toezegging dat als de lease-maatschappij of Autozaken een andere berijder vind ik de overschrijding niet terug hoef te betalen, alleen geeft Autozaken nu aan dat niet gebruikte lease auto's automatisch in de pool terecht komen en dat er dus geen andere berijder gezocht wordt. (wat die pool dan precies inhoudt is mij niet duidelijk). Wel is het zo dat sinds kort in het kader van kostenbesparingen werknemers niet zomaar een nieuwe auto uit mogen zoeken, maar eerst vanuit de pool een geschikte auto moeten zoeken.
Is het zinvol om te weigeren om dit bedrag te betalen en maak ik dan een kans? Naar mijn mening moet het bedrijf nu aantoonbaar maken dat ze geen andere berijder kunnen vinden voor de auto.
Dit zegt HR:
Quote: | Autozaken geeft aan dat een auto die terugkomt van een medewerker die uit dienst gaat, standaard in de pool komt en dat de resterende eigen bijdrage altijd betaald moet worden, tenzij de afdelingsmanager anders beslist. |
En dit zegt de afdelingsmanager:
Quote: | Als er iemand is die de auto over wil nemen, incl de bijbehorende lease kosten (dus ook incl jouw normoverschrijding) dan is dat de enige reden dat jij de overschrijding niet hoeft te betalen!
In alle andere gevallen moet jij deze betalen. Ik wijk niet af van deze regel want dit zijn de standaard regels bij lease auto’s!
Laten we hopen dat de lease maatschappij iemand hiervoor vindt!
|
|
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 01 jun 2009 17:05 Onderwerp: |
|
|
Als het gaat om een berekening van terugwerkende kracht, dus als je de auto gedurende de afgelopen vier jaar ook werkelijk hebt gehad, dan is het contracttecnisch correct.
Gaat het om de periode na verbreken van de arbeidsovereenkomst dan is het niet juist. De overeenkomst word namelijk in gezamenlijk overleg verbroken, dus kunnen er ook geen voorwaarden gelden voor de periode na de arbeidsovereenkomst. Dat lijkt me erg logisch, of krijg je volgend jaar ook gewoon je salaris, dertiende maand, vakantiegeld, Kerstpakket? Nee...waarom niet? Oh ja, de overeenkomst is verbroken.
Dus als het ene geldt, dan geldt dat ook voor de andere zaken. |
|
|
|
 |
JoyceW
|
Geplaatst: ma 01 jun 2009 17:27 Onderwerp: |
|
|
Uiteindelijk heb ik wel zelf ontslag genomen, omdat mijn manager de toezegging ontkent. Technisch gezien neem ik dus zelf ontslag en dan moet je de normoverschrijding van je lease auto terug betalen over de leaseperiode.
Alleen in deze gaat het om een auto die wel voor mij besteld is, maar waar ik nog nooit in gereden heb en een toezegging van de afdelingsmanager dat ik de normoverschrijding niet terug hoef te betalen als er een andere berijder voor de auto gevonden wordt. Maar nu zegt Autozaken dat dit soort auto's in een pool komen en dat er sowieso geen nieuwe berijder voor wordt gezocht, wat er dus op neer komt dat je altijd je normoverschrijding terug moet betalen ook als er later vanuit de pool iemand in de auto komt te rijden. |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: ma 01 jun 2009 17:48 Onderwerp: |
|
|
Het blijft niet mogelijk om na ontslag -dus na verbreken van een overeenkomst- nog een vordering te hebben op een ex-medewerker. Het kan wettelijk gewoon niet, de overeenkomst wordt verbroken en beiden zijn akkoord en dan heb je geen wederzijdse verplichtingen meer. Helaas voor de werkgever, de pool, HR, maakt niet uit...einde overeenkomst is einde overeenkomst. Alles wat daarna geeist wordt is niet rechtsgeldig en kan ook nooit gevorderd worden. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 01 jun 2009 17:55 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij ligt dat met die leasewagens wel even anders, hoor. De medewerker tekent voor accoord met zo'n regeling. De auto wordt namelijk vaak geïndividualiseerd aangeschaft (men wil dat model, type, kleur, extra's etc) en dat is dan het gevolg.
Het gaat hier naar ik begrijp om de vergoeding voor die komende jaren. TS heeft de keuze gemaakt een duurdere auto te nemen en de werkgever stelt dan: dat is prima, maar als jij er voor kiest om daar geen gebruik meer van te maken dan hoef ik dat niet te betalen.
Dat is dan het risico van een auto boven je norm nemen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: ma 01 jun 2009 18:37 Onderwerp: |
|
|
Blijft nog steeds overeind, dat dit niet kan na verbreken van de overeenkomst of dit moet als ontbindende voorwaarde gesteld zijn bij het aanvaarden van het ontslag c.q. overeenkomst. Het is niet wettelijk geregeld dat er een vordering ontstaat na het ontbinden van een overeenkomst. Ik zelf ben ook in het bezit van een leaseauto en dat is zeker niet de kleur, merk en uitvoering van collega's. Zodra ik stop dan is dat het probleem van degene, die de leaseovereenkomst is aangegaan en niet het mijne. |
|
|
|
 |
JoyceW
|
Geplaatst: ma 01 jun 2009 18:42 Onderwerp: |
|
|
Dit staat in de overeenkomst:
Quote: |
Bij uitdiensttreding op eigen initiatief van een deelnemer die beschikt over een bedrijfsauto met een maandelijks leasebedrag dat hoger is dan de voor hem geldende leasecategorie, wordt et verschil tussen het leasebedrag en de grens van de leasecategorie over de nog resterende looptijd van het leasecontract voor zover mogelijk op een fiscaal vriendelijk wijze met de deelnemer verrekend (verlaging bruto loon tot maximaal fiscale bijtelling in het kalenderjaar). Het resterende bedrag wordt met het netto salaris verrekend. Deze kosten zijn begrepen in de eindafrekening. Deze eindafrekening dient op het moment van uitdiensttreding
volledig te zijn afgewikkeld. |
Ik heb mijn ontslagbrief op 30 april ingediend, met de opmerking dat in overleg met mijn manager ik per 1 juni uit dienst zou zijn (normale opzegtermijn is 2 maand) |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 01 jun 2009 21:59 Onderwerp: |
|
|
Jouw punt is dat je nog helemaal niet in die auto hebt gereden. Maar in wezen maakt dat niets uit. De situatie is eigenlijk dezelfde als wanneer jij die auto al een jaar had gehad.
Er zal wel een andere berijder in komen (juist omdat het ding in de pool gaat), dus de werkgever heeft geen schade in verband met bijvoorbeeld het moeten betalen van een afkoopsom; als het goed is wordt de wagen direct weer ingezet.
Echter, het zou wat raar zijn een ander als het ware te verplichten die 30 euro per maand bij te betalen. De persoon die in jouw auto gaat rijden krijgt gewoon een auto toegeschoven en daarmee is de kous af. Het verschil wordt op jou verhaald en m.i. kan dat gezien de getekende overeenkomst ook gewoon. Nogmaals: dat is het risico van een auto boven je norm nemen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: di 02 jun 2009 8:52 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Bij uitdiensttreding op eigen initiatief van een deelnemer die beschikt over een bedrijfsauto met een maandelijks leasebedrag dat hoger is |
Als je de Haviltex norm pakt, dan beschikt zij niet over de auto en zou zij bij voortduring wel beschikken, maar dat staat niet in de overeenkomst. Dus zij hoeft geen vergoeding te betalen, want ze beschikt er niet over en zal er ook niet over beschikken. klein nuanceverschil maar wel duidelijk, |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 02 jun 2009 11:27 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Het blijft niet mogelijk om na ontslag -dus na verbreken van een overeenkomst- nog een vordering te hebben op een ex-medewerker. Het kan wettelijk gewoon niet, de overeenkomst wordt verbroken en beiden zijn akkoord en dan heb je geen wederzijdse verplichtingen meer. |
Dat is wel mogelijk, denk maar aan non-concurrentiebedingen.
Quote: | Helaas voor de werkgever, de pool, HR, maakt niet uit...einde overeenkomst is einde overeenkomst. Alles wat daarna geeist wordt is niet rechtsgeldig en kan ook nooit gevorderd worden. |
Nee, zo werkt het niet. In een arbeidsovereenkomst kunnen wel degelijk afspraken worden gemaakt over wat er na opzegging van de overeenkomst en verbreking van de arbeidsrelatie heeft te gelden.
Zoals ik het begrijp is het probleem van JoyceW dat door verandering van het beleid van Autozaken het minder waarschijnlijk is geworden dat er een andere berijder wordt gevonden. Ik denk dat hier weinig aan te doen valt. De werkgever heeft zich, zoals ik het begrijp, nooit verbonden om al het mogelijke te doen om een nieuwe berijder te vinden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: di 02 jun 2009 15:59 Onderwerp: |
|
|
Het feit blijft dat zij niet beschikt over de auto. Als zij al een periode van de leaseovereenkomst gebruik had gemaakt, is er enige redelijkheid. ZIj heeft er echter nooit over - beschikt - , dus kan er niet verrekend worden. Als de afdeling Lease geen inspanningsverplichting heeft, dan kan TS redelijkerwijs aangeven dat zij niet de beschikking heeft gehad over de auto en er dus ook geen navordering opgelegd kan worden over iets waarover zij geen beschikking heeft gehad. Volgens mij een duidelijke uiteenzetting van het begrip: het beschikbaar hebben!
Taalkundig klopt dit dus...hele interessante materie.  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 02 jun 2009 16:34 Onderwerp: |
|
|
De auto staat/stond haar ter beschikking, maar ze heeft er eenzijdig voor gekozen daar geen gebruik van te maken. Eenzijdig in de zin dat er niet tegelijkertijd is overeengekomen dat ze dan niet meer hoefde te betalen. Dat is m.i. onvoldoende om onder de overeenkomst uit te komen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JoyceW
|
Geplaatst: di 02 jun 2009 19:35 Onderwerp: |
|
|
Ik begrijp dat het niet zo makkelijk is als gehoopt.
Wat betreft een te dure auto leasen, aan mijn functie hangt een maximum leasebedrag van 700 euro. Ik moest voor mijn werk 400km per dag rijden (dat is zo gegroeid en niet overeengekomen in mijn arbeidsovereenkomst) en dan wil je gewoon in een redelijke auto rijden. Ik heb dus gekozen voor een honda civic hybride zodat de maandelijkse bijtelling mee zou vallen, maar inderdaad ben ik daarmee wel 30 euro boven de norm uitgekomen.
Als een collega in dezelfde functiegroep de auto overneemt zal hij of zij dan inderdaad ook die normoverschrijding moeten betalen, als iemand met een hogere functiegroep de auto overneemt dan is zijn of haar leasebudget sowieso hoger dan 730 euro en zou er ook geen normoverschrijding zijn.
Wat betreft het er zelf voor kiezen om niet in de nieuwe auto te gaan rijden, ik heb nooit via Autozaken vernomen dat de auto beschikbaar was om in te rijden, voor hetzelfde geld is de auto nu nog niet eens klaar, dat weet ik niet. Ik heb alleen van mijn kant voorgesteld om in de oude auto te blijven rijden omdat ik het zonde vond om 1 of 2 weken in een nieuwe auto te rijden.
Daarnaast vind ik het ook niet geloofwaardig dat mijn voormalige werkgever niet in staat is om een nieuwe berijder te vinden voor een Honda Civic Hybride als deze zelfde werkgever een maand eerder nog meldt dat deze auto's vrijwel niet aan te slepen zijn.
Het is wat mij betreft echt een geval van een oneerlijk gevoel dat ik straks 1500 euro moet betalen voor een auto waar iemand anders in rijdt, waar iemand anders bijtelling voor krijgt en waar iemand anders ook de privé-bijdrage betaald. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: di 02 jun 2009 19:38 Onderwerp: |
|
|
Wim, Haviltex gaat nu juist over dat de overeenkomst niet altijd letterlijk inhoudt wat er staat (oftewel: de grammaticale uitleg schiet tekort).
Het gaat er om welke zin partijen in de gegeven omstandigheden over en weer redelijkerwijs aan bepalingen mochten toekennen en wat zij redelijkerwijsvan elkaar mochten verwachten. Daarbij kan van belang zijn tot welke maatschappelijke kringen partijen horen en welke rechtskennis van hen kan worden verwacht. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 02 jun 2009 23:13 Onderwerp: |
|
|
JoyceW schreef: | Het is wat mij betreft echt een geval van een oneerlijk gevoel dat ik straks 1500 euro moet betalen voor een auto waar iemand anders in rijdt, waar iemand anders bijtelling voor krijgt en waar iemand anders ook de privé-bijdrage betaald. |
Dus je hoeft alleen die 1500 euro niet te betalen als er toevallig op dit moment iemand is aan wie de auto gesleten kan worden? De 1500 euro moet je wel volledig betalen als er volgende week (of maand, of iets dergelijks) iemand is die de auto overneemt?
Als het zo in het contract staat kun je er (juridisch gezien) denk ik weinig aan doen. Je kunt natuurlijk wel proberen je ex-werkgever over te halen om het op een wat andere manier te regelen.
Dat je zelf niet in de auto hebt gereden doet er m.i. niet toe. Het zou juist raar zijn als je nu geen 1500 euro zou hoeven te betalen, maar wel als je 1 dag in de auto had gereden. Het gaat er m.i. om dat de werkgever al aan die auto vast zit (en dat je ervoor hebt getekend, uiteraard).
Mocht het feit dat je er nooit in hebt gereden er echter voor kunnen zorgen dat het leasebedrijf de auto tegen een bescheiden bedrag wil terugnemen, zodat je werkgever daar ook verder geen kosten meer aan heeft, dan kan de zaak anders liggen. Het leasebedrijf zal daar naar alle waarschijnlijkheid echter niet in geïnteresseerd zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|