|
Auteur |
Bericht |
MartijnSUB
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 26 mei 2009 17:41 Onderwerp: Preliminaire verweren |
|
|
Een simpele maar urgente vraag:
Dienen preliminaire verweren op grond van art. 358 lid 3 jo. art. 359 lid 2, 1e zin Sv opgenomen te worden in het vonnis?
Ik zag namelijk in een antwoordenindicatie dat een niet-ontvankelijkheidsverweer wel onder de categorie 358 lid 3 Sv verweren viel terwijl een dergelijk verweer het karakter heeft van een preliminair verweer.
Om deze reden de verwarring. Kan iemand mij hier duidelijkheid over verschaffen?
BVD |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 26 mei 2009 18:04 Onderwerp: |
|
|
Art. 358 lid 3 Sv zegt dat als alle preliminaire verweren worden verworpen, dit in het vonnis wordt aangegeven.
Art. 359 lid 2 Sv, eerste zin, zegt dat een beslissing om een preliminair verweer te aanvaarden (art. 349 lid 1 Sv) of een beslissing om alle preliminaire verweren te verwerpen (art. 358 lid 3 Sv) in het vonnis met redenen wordt omkleed. (Meer precies hoeft een beslissing als bedoeld in art. 349 lid 1 Sv niet een reactie te zijn op een preliminair verweer, want de rechter voert het onderzoek bedoeld in art. 348 Sv ambtshalve uit.)
Je verwarring begrijp ik niet goed, maar zit er misschien in dat je het hebt over het opnemen van "preliminaire verweren". Het gaat niet om de verweren zelf, maar om wat de rechter met die verweren doet: aanvaarden of verwerpen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MartijnSUB
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: do 28 mei 2009 12:45 Onderwerp: |
|
|
Helder. Dank je. |
|