Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 27 jun 2025 4:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Dagvaarding: boete niet betaald
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
SNJ

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 14 mei 2009 18:54    Onderwerp: Dagvaarding: boete niet betaald Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Ik moet binnenkort als verdachte verschijnen voor de kantonrechter. Reden: ik heb een boete niet betaald. Dat is dom.

Nu vraag ik me af wat ik kan verwachten als ik daar kom. Ik ben uiteraard bereid de boete (plus verhoging, ben ik bang) alsnog te betalen. Maar ik vraag mij af in welke richting ik moet denken.

Ik heb een boete gekregen voor: "... een geopend(e) blik(je) alcoholhoudende drank, te weten bier bij zich had".
De oorspronkelijke boete was € 60,-. Daarna was hij verhoogd naar € 70, -.

Waarom ik ze niet betaald heb is nu even niet belangrijk, maar ik hoop dat hier iemand me kan vertellen wat ik nu kan verwachten als ik daar kom. Ik heb namelijk helemaal geen ervaring met voorkomen.

Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 14 mei 2009 19:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De boete zal in ieder geval niet enorm worden verhoogd, want het is jouw recht om de zaak voor te laten komen. Als de boete aanzienlijk zou worden verhoogd zou dat een te grote inbreuk maken op dat recht.

Een kleine verhoging, zeg max. 20 procent, is denk ik wel toegestaan. Mocht de OvJ hoger zitten in zijn eis, dan kun je voor de rechter aanvoeren dat het opleggen van de verhoogde boete inbreuk zou maken op jouw door artikel 6 EVRM gewaarborgde recht op toegang tot de rechter.

BerichtGeplaatst: vr 15 mei 2009 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dankjewel voor je reactie.

20 procent. Ok daar kan ik mee leven. Maar wat bedoel je precies met dat het mijn recht is om de zaak voor te laten komen. Ik moet nu toch voorkomen?

Of bedoel je dat, als het onredelijk zou worden verhoogd ik dan het recht heb om in hoger beroep zou kunnen gaan? Maar dan snap ik niet in welke manier ze daar dan inbreuk op dat recht maken...

Ik hoor het graag.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 15 mei 2009 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

SNJ schreef:
20 procent. Ok daar kan ik mee leven.

Maar helaas is die 20 procent maar een schatting van mijn kant. Hoe het OM hier in de praktijk mee omgaat weet ik niet. Misschien weet een ander forumlid daar meer van.

Quote:
Maar wat bedoel je precies met dat het mijn recht is om de zaak voor te laten komen. Ik moet nu toch voorkomen?

Je moet nu voorkomen inderdaad, maar dat geeft je wel de kans om de vraag of de boete wel terecht is aan de rechter voor te leggen. Stel dat de boete zou worden vertienvoudigd alleen omdat je het laat voorkomen, dan zou dat je er al snel van weerhouden om de rechtmatigheid van de boeteoplegging door de rechter te laten toetsen.

Mijn punt is dus: het feit dat iemand zijn boete voor de rechter laat voorkomen, mag geen reden zijn om in dat geval de boete sterk te verhogen. Je mag niet extra worden "gestraft" alleen maar omdat je de boeteoplegging door de rechter wilt laten toetsen.

BerichtGeplaatst: vr 15 mei 2009 15:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok volgens mij begin ik het te snappen. Aangezien ik de boete niet betaald heb, is het alsof ik de boete aan de rechter voor wil leggen en om die reden kan ik daar niet (al te hard) voor gestraft worden.

Ik begreep eerst niet wat je bedoelde met dat ik de de zaak heb laten voorkomen, omdat ik een dagvaarding heb gekregen. Maar indirect gezien heb ik dat natuurlijk wel gedaan, door de boete niet te betalen.

Even voor de goede orde, ik ga de boete niet aanvechten, want hoe vervelend en ongepast ik ook vind, je mag nou eenmaal niet buiten drinken op bepaalde plekken. In mijn situatie wat het echter heel onschuldig maargoed, regels zijn regels.

Ik ben in ieder geval blij dat het geen boete van 200 euro of iets dergelijks wordt
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 15 mei 2009 15:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies!

Het niet ingaan op een transactievoorstel is dus wat anders dan het niet tijdig betalen van een rekening.

Mocht de officier bij de rechter een veel hogere boete eisen dan de boete van het transactievoorstel, dan geeft "het recht op toegang tot de rechter" je dus een argument tegen die sterke verhoging.

Dat je in feite liever de rechtszaak had willen voorkomen doet aan dat argument niet af. Het gaat om een "hoger principe", zeg maar.

Maar intussen kan ik je helaas niet vertellen wat voor eis je precies kunt verwachten Wink

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 15 mei 2009 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

SNJ schreef:
...ik ga de boete niet aanvechten, ..., je mag nou eenmaal niet buiten drinken op bepaalde plekken. In mijn situatie wat het echter heel onschuldig maargoed, regels zijn regels.

Laat dit je verweer maar zijn.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 16 mei 2009 20:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het ook wel helpt als je een goede verklaring geeft over waarom je die boete niet betaald hebt.
SNJ

BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2009 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, dat is hele nuttige informatie.

Nu heb ik ook wat navraag gedaan bij mensen die ik ken, en een daarvan vertelde mij dat ik misschien wel een taakstraf kon verwachten. Mij lijkt dit een beetje ver gaan, maar is er een kans dat ik dat kan verwachten?

In een uiterst geval zou ik natuurlijk ook een celstraf opgelegd kunnen krijgen... alleen dan weet ik echt niet waar het heen gaat met de rechtsgang in Nederland Razz.

Ik hoor het wel.
sabri

sabri

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 18 mei 2009 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een taakstraf of een celstraf lijkt me wat overdreven voor een first-offender bij zo'n simpele overtreding.

Overigens is het niet eens zo heel slecht om je verhaal te doen bij de rechter: het soort regelgeving welke jij zou hebben overtreden is bedoeld om overlast te voorkomen. Als er in jouw geval totaal geen sprake was van overlast zou je kunnen beargumenteren dat regels idd regels zijn maar dat de hoogte van de boete onredelijk is. Wie weet snoep je er een paar tientjes van af Smile
Lucas

Leeftijd: 41
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: di 19 mei 2009 23:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij een transactievoorstel van € 70 kun je uitgaan van een eis ter zitting van ongeveer € 95.
SNJ

BerichtGeplaatst: do 21 mei 2009 1:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken. Jullie hadden het bij het rechte eind, de eis was 90 euro, 20% van de 75 euro. De rechter vond echter de 75 euro genoeg, dus daar kom ik nog goed vanaf.

Ik vond het een leerzame ervaring en ik wil jullie bedanken voor de nuttige informatie die ik heb gekregen.

Groeten.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 21 mei 2009 10:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mooi resultaat en fijn dat je nog even liet weten hoe het is afgelopen.
John Locke

John Locke

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 21 mei 2009 10:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Mooi resultaat en fijn dat je nog even liet weten hoe het is afgelopen.
Idd, draadje was interessant om te lezen Very Happy
Research

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: di 16 jun 2009 11:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe kun je je geschaad voelen in Art 6 van het EVRM, je hebt toch de mogelijkheid om bezwaar in te dienen, en als dit ongegrond verklaart wordt staat de gang na de kantonrechter open...
En je hoeft al die tijd tot aan de kantonrechter ook niet te betalen, dus in mijn ogen heb je nog geluk gehad, want de rechter had ook kunnen zeggen dat je je verhaal al had kunnen komen doen door bezwaar aan te tekenen en dan het voor te laten komen (dit kost je 60 euro en geen gerechtskosten en als je wint krijg je het terug).
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds