|
Auteur |
Bericht |
Wimar
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 22 mei 2009 11:03 Onderwerp: Hotel reservering en de (0ntbijt) annuleringskosten |
|
|
Op de website vakantieveilingen heb ik 2 maal een reisje voor 2 hotelovernachtingen 'gewonnen'
Voor een leuk prijsje werden 2 hotelovernachtingen aangeboden met als voorwaarden dat het ontbijt a euro 13,50 per persoon in het hotel genuttigd moest worden.
Door familieomstandigheden moesten wij helaas 1 gemaakte reservering annuleren. Ik heb dit meer dan 48 uur van tevoren aan het hotel kenbaar gemaakt.
Er was op dat moment nog maar 1 reservering gemaakt voor 2 personen de andere reservering was nog niet gemaakt omdat ik nooit geen bericht had gekregen van het hotel dat ik deze veilling gewonnen had.
Na mijn annulering kreeg ik de mededeling dat ik niet alleen de veilingkosten waarvoor ik de reisjes gewonnen had, respectievelijk euro 31 en euro 63 moest betalen maar ook 8x de ontbijtkosten a euro 13,50 per persoon zodat ik een bedrag van euro 201,00 euro zou moeten betalen conform de voorwaarden van vakantieveilingen.nl
In diezelfde voorwaarden staat dat volgens mij niet vermeld het enige wat ik in de voorwaarde kan terugvinden is dat ik het door mij geboden bedrag (dus 31 en 63 euro) zou moet betalen ingeval van annulering of het niet afnemen van de veiling.
Wie kan mij raad geven? Moet je ook echt 8 keer een niet genuttigd ontbijt betalen terwijl je tijdig hebt aangegeven daar geen gebruik van te kunnen maken? En van 1gewonnen veiling waarvan de reservering uberhaubt nog niet eens gemaakt was? |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 22 mei 2009 12:07 Onderwerp: |
|
|
Je bent overeenkomen om 63 euro plus 8 keer ontbijt a 13,50 te betalen.
In de AV staat:
Quote: | bij annulering vanaf de 21ste dag voor vertrekdag tot de: het volledige bedrag |
Daar valt m.i. ook de ontbijt kosten onder. Dat jij er geen gebruik van wenst te maken doet aan jouw verplichting niets af. Aan de andere kant mag jij dan verwachten dat het ontbijt ook geleverd. Maar daar komen dan weer kosten bij en lijkt me dus niet erg praktisch. Je zou kunnen proberen om het tickets door te verkopen. Daar staat ook wel wat over in de AV maar dat is bedoelt voor professioneel door verkoop en is voor jou als legitieme consument onredelijk bezwarend. Ter versterking staan er twee verboden hierop op de zwarte lijst.
Quote: | A. Opeisen prestatie van gebruiker
Onredelijk bezwarend is een beding dat de wederpartij geheel en onvoorwaardelijk het recht ontneemt de door de gebruiker toegezegde prestatie op te eisen.
De gebruiker kan zijn verplichtingen dus niet ontlopen.
F. Bevoegdheden richting derden
Onredelijk bezwarend is een beding dat voor het geval uit de overeenkomst voor de gebruiker voortvloeiende rechten op een derde overgaan, ertoe strekt bevoegdheden of verweermiddelen die de wederpartij volgens de wet jegens die derde zou kunnen doen gelden, uit te sluiten of te beperken.
De algemene voorwaarden mogen niet zomaar zeggen wat de klant richting een derde die de boel overneemt wel of niet mag.
http://www.iusmentis.com/contracten/algemenevoorwaarden/ |
Quote: | En van 1gewonnen veiling waarvan de reservering uberhaubt nog niet eens gemaakt was? |
In dat geval is de wet op afstand van toepassing. Dat houd in dat jij binnen 7 werkdagen mag opzeggen zonder enige kosten. En in dit geval is dat zeer wel mogelijk 3 maanden. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 22 mei 2009 12:21 Onderwerp: |
|
|
Het boeken/reserveren valt niet onder koop op afstand (art. 7:46i lid 3 BW).
Cadeau geven is toegestaan. Tegen kostprijs doorverkopen zal dus ook wel mogen. Het is duidelijk niet de bedoeling om te proberen er op marktplaats een hogere prijs voor te krijgen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Wimar
Leeftijd: 70 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 22 mei 2009 13:26 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de snelle reacties
bona fides schreef: | Het boeken/reserveren valt niet onder koop op afstand (art. 7:46i lid 3 BW).
Je boekt of reserveert niets, je wint de mogelijkheid tot iets te boeken meestal d.m.v. een voucher die lange tijd geldig is (soms tot 1 jaar) In mijn geval waren er verschillende datums beschikbaar verspreid over ongeveer 6 weken.
Cadeau geven is toegestaan. Tegen kostprijs doorverkopen zal dus ook wel mogen. Het is duidelijk niet de bedoeling om te proberen er op marktplaats een hogere prijs voor te krijgen. |
Ik was niet van plan om het door te verkopen, ik heb aangeboden om de annuleringskosten te betalen maar de kosten voor de ontbijten schoten mij in het verkeerde keelgat.
Gemaakte reserveringen bij het hotel zelf (dus zonder tussenkomst van anderen) zijn wel normaal tot 48 uur van tevoren kosteloos te annuleren.
Het lijkt mij een goed advies om bij deze of dergelijke sites weg te blijven. Goedkoop is in dit geval duurkoop bij een normale reservering bij het hotel was je niet veel duurder geweest maar heb je wel gewoon het recht kosteloos te annuleren. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 22 mei 2009 13:50 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Het boeken/reserveren valt niet onder koop op afstand (art. 7:46i lid 3 BW). |
Ik ben er van uit gegaan dat de datum niet vast stond, daar de reservering nog gedaan was. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 22 mei 2009 18:27 Onderwerp: |
|
|
Praktische tip voor een eventuele volgende keer (want reserveringen zijn namelijk niet altijd te annuleren): stel voor de datum te verschuiven. Gewoonlijk wil men daar wel mee accoord gaan als je de omstandigheden even uitlegt. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 23 mei 2009 13:19 Onderwerp: |
|
|
Wimar schreef: | Je boekt of reserveert niets, je wint de mogelijkheid tot iets te boeken meestal d.m.v. een voucher die lange tijd geldig is (soms tot 1 jaar) In mijn geval waren er verschillende datums beschikbaar verspreid over ongeveer 6 weken. |
In je eerste bericht heb je het over een reservering en is er duidelijk al een datum vastgelegd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|